Jump to content

Värdelös axeltätning ...


I.E

Recommended Posts

Tack för svaret (och kommentaren om båten :blush: ).

 

Då är frågan om jag skall byta simmeringar, rengöra och hoppas att allt fungerar sedan i samband med höstupptagningen. Det där med luftningen var ett bra tips, jag tvivlar på att vattnet når ända upp. Tyvärr står det ju ingenting i båtens manual om axeltätningen. Antar att det är likadant i Din manual ?

 

Kan man byta simmeringarna utan att ta loss axelflänsen ? Min är nog exakt likadan som Din 8700, beskriv gärna hur Du gjorde (om det var på den Du bytte).

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Tidligere var iallfall "originale" VP propellanlegg levert av Bosvik og benyttet av mange båtprodusenter. De hadde den pakkboksen med simmerringer.

Jo, fast min båt har ingen VP. Det är en Yanmar (4LHA-STE). Axeldelarna verkar i vilket fall som helst vara en blandning av delar från Bosvik och Sleipner på den.

 

Jag måste citera vad min fru sade alldeles nyss - "Vad mycket vi lärt oss nu på bara några timmar, efter att ha haft båten i snart 4 år" :smiley:

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Med akelflens tenker han kanskje på klemflens, Ingar?

 

Klemflensen må av. Det gjør du ved å skru løs alle bolter i klemkoblingen på hver side. Når det er gjort kan du nok likevel ikke trekke ut akslingen uten å presse klemkoblingen litt ut. Det gjør du vet å sett en liten stålplate i sprekkene på flensen. Monter deretter et par bolter på hver side, men motsatt vei. Når du trekker boltene litt til så klemmer du flensen ut slik at akselen blir løs og kan trekkes av.

 

Når du har pakkboksen løs må du ta av segiringene som holder simringene på plass. Bruk en segiringtang. Sa kan simringene vippes ut. Legg merke til at begge ringene er montert med fjæra bakover mot propell. Når du skal montere nye simringer så press de inn med et rør som passer til diameteren på simringene. Gjør rent før du setter på nye simringer. Deretter monterer du segiringene igjen. Se til at de kommer i sporet sitt. Når du skal montere pakkboksen igjen så se til at du trer akselen forsiktig innpå før så ikke simringer skades. Husk å krysstrekke når aksel skal monteres i klemflensen. Boltene skal trekkes til med et spesifikt moment, hukser ikke verdien. Den får du av Sleipner AB.

 

PS! Det er ikke så rart at det er Sleipner klemflens og Bosvik pakboks. Sleipner leverer klamflenser til Yanmar, men akselutstyret forøvrig er det båtprodusenten som kjøper/velger.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ett stort tack för svaren, OLPI, Ingar och Ni andra !

 

Det där skall säkert fixa sig när båten kommer upp. Jag har ju gjort värre saker på båten än det här. Nu äntligen vet jag ju vad som är felet med min fettdrypande tätning :blush: .

 

Det finns ingen som säljer Bosvik tätningar i Sverige (den i VP:s katalog ser inte ut som min), så jag har mailat Bosvik/Norge efter simmeringar.

 

:smiley::smiley::smiley:

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp bytte simringer i min Bosvik pakkboks. Den bakerste (mot sjøvannet) var røket. Den foran så ok ut, men byttet selvsagt begge når vi hadde det av. Min erfaring var at det ble MEGET trangt å få på nye pakninger og så segerringer. De nye segeringene var for store så det ente med at vi brukte de gamle (både nye og gamle var likke tjukke). Min far er en ekspert på slikt så han slipte dem litt på tykkelsen, slik at vi fikk av den ene millimeteren de var for tykke. For meg virket det som om de gamle pakningene var 7 mm tykke og de nye 8 mm. Det er ikke mye, men nok til å få kluss. Disse har jo også noe metall inn i så det er ikke bare å kneppe sammen...

 

Jeg kan ha fått feil simringer, men fikk dem sendt fra Bosvik. Var også hos en lokal forhandler når jeg oppdaget dette problemet, men han hadde også bare 8 mm tykkelse når det var 45 mm aksling.

 

Det OLPI sier om lufting er nok smart. Jeg fikk litt varmgang i starten, men da jeg oppdaget dette gikk jeg rolig ca 600 o/min på akslingen og det gav seg etter ca 2 timer før det ble bedre. Dette med luftingen hadde jeg hørt om, men tenkte ikke på det før vi var på vei over fjorden og jeg skulle sjekke. Da var det så varmt at jeg ikke kunne holde mer enn maks 2 sekunder... Så får vi håpe at vi ikke røyk pakningene med en gang... Iflg Bosvik skal det forresten finnes noen som tåler mye mer varmgang nå. Hvis du ikke har kjøpt kan det være smart å bruke dem så er du bedre rustet mot tilfeller av for mye fett i boksen og/eller dårlig kjøling i hylserøret...

 

Lykke til!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Du kan jo spørre Bosvik om det er syrefaste fjærer i simringene som du kjøper av dem. Jeg byttet fjærene i de jeg kjøpte lokalt til syrefaste. Mulig jeg husker feil, men jeg tro at det var 40-55-7 simringer som ble benyttet (40 mm aksel). Målene står skrevet på simringene som du tar ut hvis du ikke har skyvelæret med deg.

 

Jeg slipte også litt på segiringene på Nordic`n jeg hadde tidligere da de lå svært nær aksel etter montering.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg husker feil, men jeg tro at det var 40-55-7 simringer som ble benyttet (40 mm aksel). Målene står skrevet på simringene som du tar ut hvis du ikke har skyvelæret med deg.

Kan man tänka sig att det är något sådant här:

http://kullager.se/webshop/product_info.ph...654e9b95478bc61

 

Får maila dem och fråga om fjädern är syrafast eller inte.

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...