Jump to content

Värdelös axeltätning ...


I.E

Recommended Posts

Godkväll alla,

 

Undertecknad har en gammeldags packbox till axeltätning...

 

Den jag har kan man spänna åt och om man spänner hårt droppar det ingenting. Spänner jag för lite droppar det vatten som tusan. Märker också att jag kan vrida fettkoppen ett par varv då jag kört bara några minuter. Fettet kommer ut från packboxen där axeln går in ( där vattnet också läcker ut ).

 

Vet att jag skulle bytt direkt men en båt på 15 ton lyfter man inte så lätt där jag bor och därför hoppas jag stå ut med skiten denna sommaren.

 

Mina frågor är:

 

1) Vad händer om man drar åt så det ej läcker vatten ? Vad exakt är

vattnets och fettets funktion, smörjande, tätande, kylande ?

 

2) Vad kan hända om man trycker in för lite fett ?

 

3) Hur mycket vatten skall man tillåta läcka in "2 droppar /min " ?

 

4) Kan man förstöra packboxen så att den skär eller något annat i haveriväg ?

 

Har läst alla gamla inlägg men har genom dessa inte fått svar på ovan frågor. Tacksam för svar eftersom det bär iväg på provtur imorgon.

 

Tack /Dan

Link to post
Share on other sites

Godkväll alla: God Morron!!!

 

1) Vad händer om man drar åt så det ej läcker vatten ? Vad exakt är

    vattnets och fettets funktion, smörjande, tätande, kylande ?

:Prinsippet er som følger: Man har en stasjonær del (båten) og man trenger å tette mellom denne og den roterende delen (akslingen). Den første metoden man fant å kunne anvende var å legge en flettepakning mellom den stasjonære delen og roterende, men slik at flettepakningen er stasjonær. Det som tetter er at når man trekker til glanden (den håpløse skruen på IE), vil avstanden mellom akslingen og flettepakningen minske slik at vannet ikke slipper igjennom og lekker inn i båten. Legg merke til at vi hele tiden har greid oss uten smørefett. I og med at flettepakningen nå ligger og presser mot akslingen, vil det naturligvis oppstå friksjon. For å redusere denne friksjonen trenger man en smøring. Det er ikke fettet som skal smøre flettepakningen, det er vannet. Vann må med andre ord få lov til å migrere langs akslingen helt ut til siste mikrometer flettepakning. For at man skal være sikker på at så skjer, må man tillate et drypp eller to i minuttet. Fremdeles her vi ikke snakket om fett. Hvis det ikke tillates at det kommer vann mellom akslingen og flettepakningen, vi friksjonen i dette området øke. Det vil oppstå varmgang mellom flette og aksling. Denne varmen er et tegn på at flettepakningen har begynt å slite seg ned i akslingen. Denne slitasjen vil skje uansett, men den blir hurtigere jo mer man strammer til på glanden. Så langt ikke snakk om fett. Men det kan vi skrive om nå: Kommer det fett ut mellom flette og aksling, så er det for mye fett. Det går tusenvis av pumper rundt om i verden med flettepakning. De har ikke fettkopp. De har smurte lagere som ikke engang er i nærheten av fletta. Vannets funksjon er med andre ord å smøre. Derigjennom vil friksjonen bli redusert og varmgangen vil minske. Glanden bør ikke være så varm at vannet mellom aksling og flette nærmer seg kokepunktet.

 

Går det an å bytte ut den gamle pakkboksen med noe mer moderne? Ja, det blir levert systemer av bl.a. Volvo og Sleipner som vil fungere uten at det lekker vann inn i båten. Hulda bruker Volvo Black Jack. Det har ikke kommet inn så mye som et drypp siden båten ble satt på vannet for fire år siden.

 

2) Vad kan hända om man trycker in för lite fett ?

:Det ligger et hvittmetallager for å stabilisere akslingen, det lageret trenger lite grann fett en gang i blant. Flettepakningen er ikke glad i radiell vibrasjon, derfor dette lageret.

 

3) Hur mycket vatten skall man tillåta läcka in "2 droppar /min " ?

:Jeg kan tenke meg at det er passe.

 

4) Kan man förstöra packboxen så att den skär eller något annat i haveriväg ?

:Ja.

 

Har läst alla gamla inlägg men har genom dessa inte fått svar på ovan frågor. Tacksam för svar eftersom det bär iväg på provtur imorgon.

:Jeg mener bestemt at jeg har skrevet om dette tidligere.

 

Tack /Dan

<{POST_SNAPBACK}>

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1) Vad händer om man drar åt så det ej läcker vatten ? Vad exakt är

    vattnets och fettets funktion, smörjande, tätande, kylande ?

 

2) Vad kan hända om man trycker in för lite fett ?

 

3) Hur mycket vatten skall man tillåta läcka in "2 droppar /min " ?

 

4) Kan man förstöra packboxen så att den skär eller något annat i haveriväg ?

Ang.: Nr. 3

Sakset litt fra www.sleipner.no som er leverandører av pakkbokser:

Bilde

"Fettsmurt pakkboks.

En gjennomprøvet og sikker pakkboks. Spesielt egnet i båter med mye urenheter i kjølsvinet (f.eks. fiskebåter). Enkel å pakke om med ny talgpakning uten å demontere propellaksel.

 

Bruksområde: Bruksbåt og fritidsbåt (kontinuerlig drift)

 

Tetning: Med talgpakning

 

Vanninntregning: 5-10 drypp pr. min.

 

Smøring: Med smørekopp - vannfast fett

 

Kjøling: Vannkjølt fra vann i hylserør

 

Levering: Komplett med fleksibel slange

 

For akseldiameter: 25/30/35/40/45/50/60 mm

 

Dette gir deg kanskje en idé om hvor mye vann du kan forvente. Selv vrir jeg alltid til fettkoppen 1/4 til 1/2 omdreining etter at jeg kommer tilbake fra turen. Altså, erstatter fettet som har blitt "brukt opp" av akselens rotasjon. Jeg forstår det slik at ny fett må til for å forhindre at vann kommer inn. Altså, rent tettende. Som du ser av teksten, så er det talgpakning som tetter, men fettet hjelper til å stenge av mellomrummet mellom talgpakning og aksel.

 

Skal du noen gang bytte ut din pakkboks, så anbefales (..av eksperter, ikke meg...) å bytte til oljesmurt pakkboks:

Bilde

Med en slik pakkboks har du et tett (slutet) system som ikke krever noe annet enn å fylle på et lite reservoar med olje.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Skal du noen gang bytte ut din pakkboks, så anbefales (..av eksperter, ikke meg...) å bytte til oljesmurt pakkboks:

Bilde

Med en slik pakkboks har du et tett (slutet) system som ikke krever noe annet enn å fylle på et lite reservoar med olje.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har tidligere hatt både denne og fettsmurt pakkboks med simmerringer. Begge er spuns tette, kommer ikke en dråpe inn men jeg synes den oljesmurte ble nokså varm, kanskje 50°C. Den fettsmurte var helt kald men gikk også på en del lavere turtall. Det som er viktig med disse er å ikke oversmøre. Presser en inn for mye fett sprenges simmerrigene ut og den lekker ganske mye. Jeg smurte kanskje et halvt tørn på fettkoppen 2 ganger i året.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tack för de snabba svaren "Hulda" och "Walter_S" !

 

Man kan snabbt konstatera tre saker:

 

1) Min packbox är kass, kan skruva ett par varv på fettkoppen efter bara några minuters körning. Anar

att fettet passerar ut på båda sidor packboxen.

 

2) Måste lossa lite på packboxen, det läcker bara ca 1-2 droppe/ minut. Hulda du har helt rätt att vi

diskuterat detta detta tidigare men då fick jag känslan att man inte kunde orsaka ett haveri, bara

ett ökat slitage om man skruvade åt för hårt. Nu vet jag som sagt att det är läge att låta det droppa

lite mer än det jag har idag.

 

3) packboxen skall bytas ut a.s.a.p eftersom den jag har är kass och hela konstruktionen är dessutom,

i mina ögon sett, undermålig och onödigt komplicerad att använda sig av.

 

Tack igen / dan ( som idag skall göra en första provtur för året 2005 )

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere hatt både denne og fettsmurt pakkboks med simmerringer. Begge er spuns tette, kommer ikke en dråpe inn men jeg synes den oljesmurte ble nokså varm, kanskje 50°C. Den fettsmurte var helt kald men gikk også på en del lavere turtall. Det som er viktig med disse er å ikke oversmøre. Presser en inn for mye fett sprenges simmerrigene ut og den lekker ganske mye. Jeg smurte kanskje et halvt tørn på fettkoppen 2 ganger i året.

<{POST_SNAPBACK}>

Anar att mina simmringar är sprängda....

 

Tack /Dan

Link to post
Share on other sites

Anar att mina simmringar är sprängda....

<{POST_SNAPBACK}>

Den pakkboksen du har har IKKE simmerringer men talgpakning. Den kan du ikke ødelegge med for mye fett! Pakkbokser med talgpakning SKAL dryppe litt, simmerringer er 100% tette.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

:drink: Heisann du med pakkboks problem.

 

Jeg er akkurat disse dager igjennom akkurat det samme som deg.

Jeg demonterte alt, da båten ikke ligger på vann.

Og det jeg opdaget var at akselen var mye!! mere slitt enn selve pakkboks delen.

Høyst sannsynlig er det samme sak hos deg.

En ny aksel koster ikke allverden og jeg har idag investert i en ny pakkboks og aksel hos Sleipner i Fr.stad.

Jeg kjøpte den oljesmurte og er veldig spent på om den holder tett.

Jeg brukte det gamle hylserøret, (det røret akselen ligger i som går gjennom båtskroget), og lageret bakert (ute i vannet) om igjen.

 

Med andre ord tror jeg ikke du får glede av en ny olje eller fettsmurt pakkboks om du ikke også bytter akselen din. Men det kan man jo ikke si noe om før du har demontert og sett på det som sitter der idag.

 

MEd vennlig hilsen en som har jobber hver eneste kveld den siste måneden på mitt lakkerings/motorbytte/akselogpropellbytte/råtefikse/malestøpe -- Prosjekt.

 

MAD :drink:

 

PS.. Super service av Finn på sleipner!

Direkte telefon nr 69300083.. (Hils fra han i drammen!)

Link to post
Share on other sites

Tack för de snabba svaren "Hulda" och "Walter_S" !

 

Man kan snabbt konstatera tre saker:

 

1) Min packbox är kass, kan skruva ett par varv på fettkoppen efter bara några minuters körning. Anar

    att fettet passerar ut på båda sidor packboxen.

Svar: Dette er normalt. Hvitmetallageret (glidelager) trenger ikke mye fett, se SveinHA. Det er misforstått når man skrur fettet ut gjennom flettepakningen. Det trenges ikke slike mengder med fett. En omdreining etter at du har stoppet motoren skal kunne hindre at pakkboksen står og drypper når båten ligger stille.

 

2) Måste lossa lite på packboxen, det läcker bara ca 1-2 droppe/ minut. Hulda du har helt rätt att vi

    diskuterat detta detta tidigare men då fick jag känslan att man inte kunde orsaka ett haveri, bara

    ett ökat slitage om man skruvade åt för hårt. Nu vet jag som sagt att det är läge att låta det droppa

    lite mer än det jag har idag.

 

3) packboxen skall bytas ut a.s.a.p eftersom den jag har är kass och hela konstruktionen är dessutom,

    i mina ögon sett, undermålig och onödigt komplicerad att använda sig av.

Svar: Når du skal bytte pakkboks, merk at muligheten for at du må bytte aksling er tilstede. Det kan hende at du har fått slitasjespor der den nye inretingen skal tette.

 

Tack igen / dan ( som idag skall göra en första provtur för året 2005 )

<{POST_SNAPBACK}>

Link to post
Share on other sites

Godkväll !

 

Har precis kommit hem efter årets första segling ( läs mestadels motorgång ). Tanken med seglatsen var att prova all utrustning och framförallt axeltätningen som jag som sagt är lite skeptisk mot. Allt fungerade bra ( motorn går som en klocka och startar direkt nuförtiden ) förutom den förbaskade axeltätningen. Den droppade 2-5 droppar/min i början men då den blev varm ( ca 60 grader ) slutade den droppa och jag tyckte den blev ännu varmare med tiden. Stannade motorn ett tag varvid tempen på packboxen sjönk ganska direkt. Ägnade sedan 2 h åt att lossa lite köra igen..kolla hur mycket det droppade..stanna loss kolla igen o.s.v.

 

Det var fruktansvärt svårt att ställa in den, antingen droppade den fast axeln var stilla eller så kom det inga droppar alls då den blev varm.

 

Undrar om någon kan säga vad som är normal temp på en packbox, kanske är det jag som är alltför försiktig. När jag kört ett tag gissar jag att packboxen håller ca 60-70 grader och axeln intill packboxen ungefär samma temperatur. Vilken temperatur är normalt respektive för hög ?

 

tack /dan

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det har ju gått en tid sedan Ditt inlägg, men jag har liknande funderingar.

 

Min Sleipner-packbox med fettkopp blir VÄLDIGT varm och fettet flyter då väldigt lätt. Kommer ut en hel del vid propelleraxelns ingång. Men det droppar inte något vatten.

 

Men jag har ingenting att spänna åt med, och den ser ut precis som den med zimmeringar. Fast på svenska Sleipner talade man om talgpackning, men jag undrar om han visste vad han talade om.

 

Undrar hur varm den skall bli. Min går nästan inte att hålla i efter lugn körning. Båten har bara gått 150 timmar och axeltätningen skall vara som ny.

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

At pakkboksen blir så varm at man ikke kan holde på den (60gr.) er normalt.

Ut fra min erfaring er det også normalt at pakkboks med simmerringer begynner å lekke etter forholdsvis kort tid. Men 150t hørtes lite ut.

Med tanke på jobben det er å bytte simmerringene (båt på land) valgte jeg å bytte pakkboksen til talgtype.

Ellers har det vært mange positive tilbakemeldinger på "kondomen" til Volvo.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på jobben det er å bytte simmerringene (båt på land) valgte jeg å bytte pakkboksen til talgtype.

Har hatt pakkboks med simmerringer i flere båter og kun hatt en lekkasje. Det var under akslingskift at simmerringene ble skadet...

 

Litt avhengig av hvor lett det er å komme til og klaring mellom propell og ror kan pakkboksen greit skiftes meg båten på sjøen. Har gjort det et par ganger. Poenget er at akslingen må kunne skyves så langt bakover at flensen mot giret kan tas av. Når pakkboksen løsnes står vannspruten inn i båten men ha klar noen filler e.l. så forvandles spruten til lett drypping og en har all verdens til til å gjøre jobben ferdig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

At pakkboksen blir så varm at man ikke kan holde på den (60gr.) er normalt.

Ut fra min erfaring er det også normalt at pakkboks med simmerringer begynner å lekke etter forholdsvis kort tid. Men 150t hørtes lite ut.

Med tanke på jobben det er å bytte simmerringene (båt på land) valgte jeg å bytte pakkboksen til talgtype.

Ellers har det vært mange positive tilbakemeldinger på "kondomen" til Volvo.

OK, då är inte DET något fel.

Men jag är lite fundersam på hur min packbox ser ut (årsmod. 2002) jämfört med den Sleipners katalog. Jag är inte säker på om det är talgtätning eller simmeringer.

 

Bifogar en bild och är ytterst tacksam för kommentarer om den skall se ut så här. Jag börjar bli trött på den här nu. Normala problemen verkar ju vara vattenläckage i kölsvinet, jag har mest fettläckage.... :confused:

 

Bilde

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Du har simmerringer, det er det ingen tvil om.

 

Sett en bit skumgummi på tvers av kjølen under pakkboksen, da samler fettet seg her og evnt. vann renner gjennom.

 

Hvis du ønsker et system uten lekkasje er ikke pakkboks med talgpakning noe alternativ, disse lekker også ut fett i mer eller mindre grad.

 

Men "kondomen" skal være 100& tett etter hva jeg skjønner.

Link to post
Share on other sites

Det der er en pakkboks med simmerringer. Disse skal smøres veldig beskjedent, 1/4-1/2 tørn på fettkoppen en gang eller to i løpet av året. Presser du inn for mye fett kan du sprenge simmerringene og da er du kommet i den situasjonen at du presse inn fett for å få den tett. Skifte simmerringer er løsningen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Oj !!!

 

Då har jag alltså tryckt i ALLDELES för mycket/ofta. Och man blir ju inte gladare av svaret från Sleipner själva:

"DU SKALL EJ TRYCKA I FÖR MYCKET FETT. C.:A 2 VARV VARJE GÅNG DU SKALL UT OCH KÖRA"

 

Jag ringde tillbaka och frågade om detta verkligen kunde stämma, men det var så. Och körde jag hela dagen behövde jag nog skruva lite mitt på dagen också. Och han (Roy) ville hävda att jag hade talgpackning.... :discuss:

 

Ett jättetack för svaren :wink:

Om det läcker in lite vatten gör mig inget, men fettet är kletigt och besvärligt att få bort. Är det någon som har en länk till "kondomen" ?

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

"DU SKALL EJ TRYCKA I FÖR MYCKET FETT. C.:A 2 VARV VARJE GÅNG DU SKALL UT OCH KÖRA"

Dette er nok et riktig svar for pakkboks med talgpakning. Jeg ville nok bare skiftet simmerringene og vært svært forsiktig med smøringen etterpå.

 

Fra gamle dager med semidiesel var det vanlig å dra til fettkoppene (ofte to stk i hylsa) ganske hardt en gang i timen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

OK, då är inte DET något fel.

Men jag är lite fundersam på hur min packbox ser ut (årsmod. 2002) jämfört med den Sleipners katalog.

Du har ingen Sleipner pakkboks. Det er en pakkboks fra Bosvik. Hvis du har smørr mye så anbefaler jeg deg å demontere den og tømme hylsen for fett neste gang du setter båten på land.

Vask hylserør og gummi mellom pakkboks og hysle med Zalo

Bytt simringer med det samme du har det av, husk å montere riktig vei.

 

Smøre trenger du bare gjøre hver 50 drifsttime:

 

Ref svar fra Bosvik på spørsmål om dette:

 

" ..... Sender deg to nye rustfri segerringer i posten i dag samme type som vi har brukt her i 30 år.

 

Det kan nok være lurt å lufte pakkboksen ved sjøsetting har hørt det er noen som

gjør det.

 

Man skal være forsiktig med å presse for mye fett i pakkboksen det kan det bli varmgang av lekker ikke boksen er det som regel greit.

Nok med en omdreining ca ved hver 50 time.

 

MVH

 

Rune Ramskjær

Bosvik as

 

" ....

Link to post
Share on other sites

Du har ingen Sleipner pakkboks. Det er en pakkboks fra Bosvik.

Ja, om man tittar på bilderna hos Bosvik så har Du nog rätt ! Märkligt, alla andra axeldelar på båten är Sleipner. På axelflänsen mot gearkassen står det t.o.m. "Sleipner".

 

Sleipner/Sverige har fått ett foto i samband med min fråga, men de känner kanske inte igen sina egna produkter (eller tittade inte så noga).

 

Frågan är om man skall byta den till VP "Black Jack" när man tar upp båten på land i höst ?

 

Detta forum är fantastiskt :flag_sw: !!

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med Bosvik sin pakkboks. Har den på båten vi har nå, og hadde den på forrige båt. På begge båter har jeg imidlertid måttet rengjøre hylserør og gummi for fett da eierene har smørt alt for mye. Jeg har også byttet simrimger og en segiring da det ble demontert.

 

Jeg lufter alltid hylserør ved sjøsetting. Det gjør du ved å løsne slangeklemmer nærmest pakkboks når du har sjøsatt, men kranstroppene fremdeles er under båten (for sikkerhets skyld hvis noe skulle gå galt). Når slangeklemmene er løsnet litt så stikker du en skrutrekker mellom gummi og pakkboks. Du vil da høre at luften kommer ut og etter litt at vannet strømmer inn. Da tar du vekk skrutrekkeren og skrur til slangeklemmer igjen. Da er hylserør luftet og kjølingen blir bedre.

 

På båter med høyt akselturtall (1500-1600 o/min ++++) så er det min erfaring at det hjelper.

 

Jeg smører også alltid når pakkboks er kald (før båturen) og ikke når fettet flyter. Hvis du ser på simringen lengst bak så tetter den best for vann inn og noe dårligere for fett ut i hylsen. Bruker man litt makt så er det inegn problem å smøre slik at fettet fylles ut i hylserøret.

 

Pakkboksen skal forøvrig holde helt tett.

 

Fin båt du har forresten :lol:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...