Jump to content

Hva kan jeg bruke for å dekke til ødelagt teakfinér?

ezach

Recommended Posts

Denne luken til akterkabinen lider av flere år med manglende vedlikehold.

bilde

Listene på sidene kan jeg redde, men teakfinéren på toppen er slitt gjennom flere steder.

Finnes det en tynn-tynn plate jeg kan lime fast som vil gi nær samme finnish som teak?

Lag en ny.Få tak i 12 eller 15 mm teakfiner.Lister med spor får du også kjøpt.Så er det bare å gjære hjørnene i 45 grader.Så kan du begynne å lakke.Å reparere på denne blir aldri skikkelig.Pass på å ta riktig mål inni sporet på lista !

Du kan jo lime på ny finer da! Skikkelig vannfast lim og bladfiner kombinert med godt press, så blir luka akkurat som ny!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Denne luken til akterkabinen lider av flere år med manglende vedlikehold.

Listene på sidene kan jeg redde, men teakfinéren på toppen er slitt gjennom flere steder.

Finnes det en tynn-tynn plate jeg kan lime fast som vil gi nær samme finnish som teak?

Hvis resten av luka er bra, ta et hoggjern og fjern ett eller to lag av fineren.

Det er vel et båtbyggeri i nærheten hvor du kan få kjøpt en tynn teakfinerbit som du limer fast med epoksy.

Eller en bit av en annen tresort med litt liv i treverket og beiser den i Teakfarge og lakker den 2-komp polyurtanlakk.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Til dere to siste som gir råd,har dere gjort noe av dette som dere gir råd om.Jeg har lang trening både i finering med bladfiner og nysnekring.Jeg tviler når det snakkes om å hogge av finerlag med hoggjern.Husk underlaget for evt bladfiner må være jevnt,så skulle en bygynne å klatte med dette så får du bruke en båndpusser for å slipe plata jevn og fin.Uansett så vil ikke listene dekke sidekantene av denpålimte fineren.Å redde liste som det står er slett ikke sikkert.De er kanskje godt limte,og det du får av er kanskje bare pinneved.Du får kjøpt både vannfast finer og ferdige lister hos Maritim.Enklere og helt sikkert finere.

Til dere to siste som gir råd,har dere gjort noe av dette som dere gir råd om.Jeg har lang trening både i finering med bladfiner og nysnekring.Jeg tviler når det snakkes om å hogge av finerlag med hoggjern.Husk underlaget for evt bladfiner må være jevnt,så skulle en bygynne å klatte med dette så får du bruke en båndpusser for å slipe plata jevn og fin.Uansett så vil ikke listene dekke sidekantene av denpålimte fineren.Å redde liste som det står er slett ikke sikkert.De er kanskje godt limte,og det du får av er kanskje bare pinneved.Du får kjøpt både vannfast finer og ferdige lister hos Maritim.Enklere og helt sikkert finere.

Du har rett i at med bladfiner må underlaget "være slett", men bruker en 3 mm finer og

baker det inn med epoksy er det ikke nøye.

Og at det er lettere å lage ny luke enn å legge en ny plate utpå den gamle er ikke min erfaring.

En tar da ikke av listene, så sant de ikke er løse.

Har også fått listhøvleri til å kutte til noen 3mm skiver av en planke som jeg la kant i kant.

Edited by roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Før i tiden brukte man en malingsteknikk som jeg mener heter for "lasering": Har den teknikken / malingen blitt helt borte? Med denne spesielle teknikken fikk man fram årringer i treverket. Etterbehandling var da å lakkere. Eldre møbler er ofte lasert, men det er vel ingen som kan den teknikken lengre.

redigert: jeg mener selvfølgelig lakkert som etterbehandling.

Edited by navid (see edit history)

Har gjort slikt flere ganger. Bruk den gamle som mal og lag en ny luke. Jeg ville aldri vurdert å skrape av og lime på.. Nei det beste og enkleste er å kjøpe nytt får det på maritim..

Hva med dette? http://www.maritim.no/interior-eksterior/byggematerialer/kryssfiner/isiteek-dekksplank-2x45mm-sort-nating-1-00m2

Er en tråd vedr. prosjekt her inne der det er benyttet.

Takk for mange innspill.

Ovenstående blir litt kostbart.

Jeg er fhv. kyndig på (fin)snekring etter mange år med juksing i faget på hus og båt. Tror jeg går for en 3 mm finer som glattslipes og får den rette finnishen med beis og lakk eller D1/D2.

:wink:

Eller kanskje man skulle prøve seg på en knallblank-lakkert stjerne-mosaikk i teakfinér?

Men det var dte med tid og penger, igjen da...

:worry:

........... maleteknikken kalles "ådring" Det er få som kan dette i dag. Lasering er noe annet.

Takk for det hanto1. "Ådring" er det riktige navnet ja.

bilde

Synd at denne maleteknikken er gått i glemmeboka. Har ikke vært dumt å "shina" opp innvendig i en gammel båt med denne teknikken.

Synd at denne maleteknikken er gått i glemmeboka. Har ikke vært dumt å "shina" opp innvendig i en gammel båt med denne teknikken.

Det har den da slett ikke gjort! Jeg har selv gått på kurs i lasering, ådring, marmorering, sjablongmaling, strekdekor, bladgull m.m., og har tvert om inntrykk av at gamle malerteknikker er i skuddet som aldri før. Men da i hovedsak i forbindelse med restaurering av gammelt, ikke til "vanlig" husbruk. Jeg kan imidlertid ikke helt se for meg at dette har så mye for seg i en båt, her er rene naturmaterialer beskyttet med olje eller lakk mer slik det skal være etter mitt syn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

For å gjenbruke de gamle listene kan du helle thinner i overgangen mellom bordplaten og kantlisten. La det stå og godgjøre seg en stund slik at listene kan dras av uten makt. Vær tålmodig slik at limet blirr ordentlig mykt. Den gamle bordplaten fungerer perfekt som mal når du skal lage den nye. Merk opp og sag fra baksiden av platen hvis du skal benytte vippesag . Da unngår du å dra opp fliser i bordplaten.

Navid, maleteknikken kalles "ådring" Det er få som kan dette i dag. Lasering er noe annet.

Tror det peneste blir en ny plate.

Har utført endel lasering, både med ådring og andre visuelle teknikker. Det krever et skikkelig grunnarbeid men med tradisjonelle lasurer så blir det ike særlig motstandsdyktig mot slitasje fra vær og vind. Best og mest varig resultat får du om du lager ny!

Aileen ll

Takk for det hanto1. "Ådring" er det riktige navnet ja.

Finnes det mal på dette no sted?

bilde

Finnes det mal på dette no sted?

bilde

Nei, jeg kjenner ikke til om det finnes noen mal. Fant det fine bildet på nettet under søket "ådring".

Tror jeg må finne ut hvor jeg kan få tatt et sånt kurs i ådring. Kjempeflott resultat i hvert fall.

Ådring er absolutt en metode det går an å bruke. Men den krever øving og det kan være vanskelig å få det bra til uten opplæring. Finnes ådringsverktøy å få kjøpt selg den dag i dag, både forskjellige typer splittpensler, bølgepensler og ådringsverktøy av gummi med variabel årringbredde. Har sett ådring utført av en gammel maler på nærmere 90 år, måtte se nøye og nærme for å se at det ikke var ekte eik! Vanvittig bra :thumbsup:

Men til den luka hadde jeg nok enten finert på ny teakfiner eller lagd ny luke. Helst det siste, går mye kjappere å sage til en ny luke og lime på lister enn alternativet (demontere listene fra den gamle luka for så å slipe ned et par lag før finering og til slutt lime på listene igjen). I alle fall hvis du har tilgang til ei båndsag eller ei god bordsag.

Om fineren sitter fast, hvorfor ikke bare slipe og eventuelt sparkle før en maler hele luka i en passende farge.

Det enkleste er ofte det beste.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Dette er ingenting å lure på om du vil ha det skikkeleg! Lag ny! Alt det andre som er nemdt her vil eg sei er klattvøla. Men det spørs sjølvsagt korleis den andre innreiinga ser ut. Om den er like begredeleg, er det vel ikkje naudsynt med noko smykke, det vil ikkje ta seg ut det heller. Eller sagt på ein annan måte: kontrasten vil kanskje bli for stor.

Det er nok av ting å bruke båtlapper på denne før-sesongen, så jeg går for en "så der"-løsning.

Anskaffet en midt-på-treet-kvalitet 4 mm finérplate.

Laget en mal av gråpapir.

bilde

Saget ut platen med håndsag og måtte slipe kantene en del for å tilpasse den skikkelig.

bilde

Neste skritt var å "fæjke" teakfarge med et strøk terassebeis med den politisk ukorrekte fargebetegnelsen Burmateak.

bilde

Etter noen strøk med Owatrol D1 blir det toppstrøk x ganger, trolig Schooner. Har fått høre at den er mer slitesterk enn D2.

Kan jo følge opp med bilder etter hvert hvis det er interesse for det.

:)