Jump to content

Prosjekt: Silver Viking 14 fot


Teresa

Recommended Posts

Takk Søringen! Som du ser ville jeg prøve meg litt utenom det "vanlige." :giggle:

 

Jeg forsøkte meg først med korthåret rulle av god kvalitet som skulle tåle 2-komponent maling og lakk, noe den ikke gjorde..

Deretter gikk jeg over til korthåret hos Biltema. Det fungerte ikke bra, men ikke noe særlig dårligere enn den dyrere rullen heller. I tillegg prøvde jeg alt for å "redde" pensler og ruller i et par dager. Lufttette poser, rødsprit osv, og selv med Aceton drepte den 2-komponente lakken og primeren både rullen penselen. Noe annet jeg skulle forsøkt? :confused: ) Derfor hadde en dyr malingsjobb blitt enda dyrere med utstyr av kvalitet som koster litt ekstra. Det gikk flere titalls med Biltema ruller skal jeg si deg!

 

Så hvis du har utstyret som trengs for å sprøyte din Askeladden, anbefaler jeg det på det sterkeste! (ettersom din båt som min har flere steder hvor det er vanskelig å komme til med rulle.)

MEN, hvis det er sånn at du ikke skal prime og lakkere mange runder, så hadde jeg tatt en tur til Maxbo, Meyer etc, og snakket med de. Kan jo hende jeg bare hadde uflaks..! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har brukt skumgummirulle på bunnstoff, men de varer heller ikke særlig lenge...

 

Tenker å bruke rulle / etterstryke med pensel på dørk / sider innvendig, her er det jo en litt røff overflate uansett. Så får jeg se hvordan jeg gjør det med utvendig skrog og benker / kant rundt innvendig. Må støpe / sparkle en del eldre hull her med glassfibersparkel / gelcoat sparkel først. Får se hvordan finish blir på dette.

 

Sett at noen anbefaler å sette kost / rulle i vann for at ikke maling skal herde, men med 2-komponent må en nok regne med en del svinn på brukt utstyr uansett.

Link to post
Share on other sites

Hadde noe materiale igjen fra sittekassene, så platen bak er kun en enkel finerplate. Kanskje ikke det mest egnede materiale, men jeg satser på at den holder etter at jeg "dykket" den i Shipolin. :diving:

Her er linken til motorfesteplaten på akterspeilet som er fra maritim.no: http://www.maritim.no/motor-styring/utenbordsmotor-utstyr/motorbrakett/motorfesteplate-for-akterspeil

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

flott båt, holder sjøl på å pusse opp ein silver viking 14" båt fra midten av 80-tallet, men i motsettning av deg, så har eg pusset den heilt ned og sprøytet den opp igjen med ny gelcoatX2 strøk og eit strøk med toppcoat, deretter vannsliping; rubbing og boning. Når det gjeld å plaste opp igjen/forsterke deler av båten, så er det SÆRS viktig at man sliper heilt ned til laminatet før man plaster, og det kan også være på sin plass å ta ein vedheft test også, spesielt viss det er snakk om under vannlinja, slik at man ikkje får nokren ubehagligheter når man er på sjø :)

Link to post
Share on other sites

Ja, du bør være veldig fornøyd med det prosjektet :) bruker din tråd som mal for min båt nå. Må holde seg til en tråd eller så blir man gal av alle de forskjellige meningene om hvordan man bør pusse opp båten :)

Men innvendig så mmattet du ned og primet og lakket til slutt?

Link to post
Share on other sites

Nå hadde jeg en ekstra utfordring ettersom det var flere lag med maling som flasset innvendig i båten, men det jeg gjorde var:

- Skrape vekk det meste av maling med malingskrape.

- Det som var igjen av maling, ble fjernet med pussepapir og/eller høytrykkspyler.

- Pusset resten av båten med pussepapir og maskin.

- Avfettet, primet, og til slutt malte med polyurentanlakk. Innimellom her tettet jeg et titalls med skruehull og lignende i bl.a toften.

Men nå er kanskje båten din et litt bedre utgangspunkt enn det råtne badekaret jeg kjøpte for 120 arbeidstimer siden...? ;)

Link to post
Share on other sites

Ja, er verdt å bruke så mange timer når resultatet er bra og grunnarbeidet er gjort nøyaktig :) ja, jeg har nok et litt bedre utgangspunkt enn du hadde, men får nok noen utfordringer ( min første båt noen sinne ) . Dobbelbunnen var F.eks full av vann og tidligere eier hadde ikke fylt den med vann . Enten trekker den vann eller så har den lekk. Men gleder meg til å komme igang å få den på vannet til neste år :) motor størrelse er vel opp til 25 hk på disse båtene?

Link to post
Share on other sites

Hei Bigisland. Du har nok rett med at jeg kunne gjort en litt grundigere jobb med båten, men nå er jeg jo kun 16 år gammel, og har fortsatt noen år til å lære! ;) I tilegg er ikke inntekten min all verdens å skryte av, derfor måtte jeg prioritere hvor langt jeg skulle gå med en over 30 år gammel båt. Er en grunn til at det meste av utstyr jeg kjøpte inn var Biltemavarer... :)

Link to post
Share on other sites

Hadde vann i dobbeltbunnen selv, så det er kanskje et kjent problem med disse båtene. Nå har de jo en del år på seg da.. Jeg har lagt merke til at de fleste har en annen dørk i båten enn det jeg har, i tilegg hadde ikke båten min noen "plugg" å fylle vann i. I ditt tilfelle har du kanskje en slik plugg, og jeg venter derfor med å fortelle om hvordan jeg løste problemet til jeg får bekreftet at du har samme utfordring som det jeg hadde. Når det gjelder motorstørrelse, er min båt kun godkjent for 10hk, men nå har du kanskje en annen modell? Uansett, så hadde tidligere eier forsterket akterspeilet (noe du kan se i post #2) og festet på en 25 Hk langstammet motor. Dette gikk forsåvidt greit fikk jeg høre, men nå veide jo båten betydeligere mer da, enn det den gjør nå. :)

Redigert av Alexander L. R. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skjønner! Jeg tenkte da på bunnpluggen jeg da. Ellers så har ikke jeg slik som du og jorunnc beskrev. Jeg har noen plugg-greier bak i båten ( har stått lensepumpe med nivåbryter der) mulig det lekker derifra ! Jeg kan evt sende deg bilde ( lettere enn å forklare ):)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har vært på mange flotte turer utpå i sommer, og det er nå tid for konservering og vinteropplag i hagen. :clap:

Jeg kunne skrevet at prosjektet nå er avsluttet, men jeg husker en kommentar på en av de mange prosjekttrådene her på Baatplassen jeg har hatt stor glede av, at et båtprosjekt aldri blir avsluttet, da det alltid dukker opp noe nytt!

Takk til alle dere som har lest, og ikke minst hjulpet til med å svare på diverse dumme spørsmål. Det kommer nok flere neste sesong...! :flag_bp:

 

bilde

Redigert av Alexander L. R. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...