Kenryd Startet 6.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2014 Har en Scand 26HC med en VP tamd40a motor på 130hk. Da dette er litt for lite til å få denne båten helt i plan, har jeg vurdert å justere opp trykket på dieselpumpe, sammen med propell med høyere stigning. Trenger 23 -24 knop som vil si noe mer hk. Motoren er en 85-86 modell. Noen som har noe erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Du kan justere opp litt på skruen men det skal lite til før den begynner å sote , forbruke skyter også i været , men i utgangspunktet går det bra med motorn , prøv med max 1 omd først Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 (redigert) Scand 26 har vel hekkaggregat og med 130 hk er det antageligvis en AQD 40 a du har. (TAMD 40 a var på 158 hk med girkasse) Motorer etter et visst serienummer kan bygges om til AQAD 40 som hadde 165 hk (svinghjulseffekt). En Penta forhandler kan opplyse deg om dette nummeret og hva forskjellen er. Brukte deler finnes helt sikkert idet det nok er en del motorer som er hugget p.g.a. for kostbare reparasjoner og disse delene er generelt ikke "slitedeler". Redigert 7.Mars.2014 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Om dette er en Tamd 40 så har den 160 hk, har den 130HK så er det en Tmd40 alså uten intercooler, trenger du mer guffe så monter en inercooler fra en Tamd 40, om du begynder å tulle å stille opp pumpa har du ingen kontroll på hva du driver med og risikerer "melt down" av stempeler pga høy forbrennings/eksostemratur. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Må si meg enig med zoltan her. 130 hk`n er uten aftercooler( for å være pirkete) og ville så absolutt ha godt av kjøler dersom du skal gi motoren mer mat. Sett inn en eksostemp. måler i tillegg, så kan du "overvåke" tempen i brennkammeret og forhåpentlig vis unngå "melt down" Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Kenryd Svart 7.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 ja, er jammen litt usikker selv nå, med tanke på hvilken motor jeg har... kjøpte båten sist høst og det ble sagt at det er en 130hk. Motoren ble satt i for 5 år siden og skal være en -85 -86 modell Finner ikke noe serienr på den og da er det ikke så lett uten at en må se på bilder som er like. Båten går 20 knop. Kan legge ut bilder av motoren så er det vel kanskje noen av dere som kan si noe sikkert om modellen? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kenryd Svart 7.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Kenryd Svart 7.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 (redigert) Ikke verdens beste bilde, men kan ta noen flere i tilfelle Redigert 7.Mars.2014 av Kenryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenryd Svart 7.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Har kikket litt rundt nå og tror faktisk det er en tmd40b motor jeg har :-) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Dette er en Motor uten aftercooler. Det ser du på innsugsmanifolden. Aqad og tamd har en manifold som er bredere da den inneholder aftercooler. Det sitter altså et kjøleregister inni manifolden som kjøles med sjøvann. En gammel tommelfingerregel sier at ladeluftkjøleren dobler virkningen av turboen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Det beste er å følge med på bruktmarked om det dukker opp ein tamd motor, og bare bytte. Den du har selges for ganske bra pris innimellom Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kenryd Svart 7.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Vet du sånn ca pris jeg kunne selge min for? Sæbø? Nå har jeg kikket og kikket og frykter det er en tmd40a på snaue 124hk.... men er ikke lett å finne det helt ut.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Markedet i dag har eg ikkje lodda. Sjekk finn.no. Kjenner ein som la ut 20.000 i deler + arbeid, for to år siden, fordi han ikkje fann brukt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nomen Svart 8.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2014 Bare for ordens skyld,man stiller ikke opp noe trykk på dieselpumpa,man stiller mengden. Det er dysene som bestemmer trykket. Og der er ingen vits i å tilføre mer brennstoff,hvis man ikke samtidig tilfører mer luft,i dette tilfellet montere ladeluftkjøler. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
baatmann Svart 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Dette er ein 40tmd på 124 HK med gear og 136 HK på drev. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.