Jump to content

Justere opp trykk dieselpumpe VP tamd40a

Kenryd

Recommended Posts

Har en Scand 26HC med en VP tamd40a motor på 130hk. Da dette er litt for lite til å få denne båten helt i plan, har jeg vurdert å justere opp trykket på dieselpumpe, sammen med propell med høyere stigning. Trenger 23 -24 knop som vil si noe mer hk. Motoren er en 85-86 modell. Noen som har noe erfaring med dette?

Du kan justere opp litt på skruen men det skal lite til før den begynner å sote , forbruke skyter også i været , men i utgangspunktet går det bra med motorn , prøv med max 1 omd først

Scand 26 har vel hekkaggregat og med 130 hk er det antageligvis en AQD 40 a du har. (TAMD 40 a var på 158 hk med girkasse) Motorer etter et visst serienummer kan bygges om til AQAD 40 som hadde 165 hk (svinghjulseffekt). En Penta forhandler kan opplyse deg om dette nummeret og hva forskjellen er. Brukte deler finnes helt sikkert idet det nok er en del motorer som er hugget p.g.a. for kostbare reparasjoner og disse delene er generelt ikke "slitedeler".

Edited by I.M.S. (see edit history)

Om dette er en Tamd 40 så har den 160 hk, har den 130HK så er det en Tmd40 alså uten intercooler, trenger du mer guffe så monter en inercooler fra en Tamd 40, om du begynder å tulle å stille opp pumpa har du ingen kontroll på hva du driver med og risikerer "melt down" av stempeler pga høy forbrennings/eksostemratur.

ja, er jammen litt usikker selv nå, med tanke på hvilken motor jeg har... kjøpte båten sist høst og det ble sagt at det er en 130hk. Motoren ble satt i for 5 år siden og skal være en -85 -86 modell Finner ikke noe serienr på den og da er det ikke så lett uten at en må se på bilder som er like. Båten går 20 knop. Kan legge ut bilder av motoren så er det vel kanskje noen av dere som kan si noe sikkert om modellen? :-)

Dette er en Motor uten aftercooler. Det ser du på innsugsmanifolden. Aqad og tamd har en manifold som er bredere da den inneholder aftercooler. Det sitter altså et kjøleregister inni manifolden som kjøles med sjøvann. En gammel tommelfingerregel sier at ladeluftkjøleren dobler virkningen av turboen.

Vet du sånn ca pris jeg kunne selge min for? Sæbø? Nå har jeg kikket og kikket og frykter det er en tmd40a på snaue 124hk.... men er ikke lett å finne det helt ut....

Bare for ordens skyld,man stiller ikke opp noe trykk på dieselpumpa,man stiller mengden.

Det er dysene som bestemmer trykket.

Og der er ingen vits i å tilføre mer brennstoff,hvis man ikke samtidig tilfører mer luft,i dette tilfellet montere ladeluftkjøler.

Hold kjeft,når du snakker til meg!