rockmoen Startet 8.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2014 Jeg skal feste en braket til ny dieselvarmer i et av skapene i båten. Som den amatør jeg er på glassfiber, lurer jeg på om noen har råd til hvordan jeg skal feste denne braket`n til skroget? Bør den støpes ? Isåfall, hvordan er fremgangs metoden? Eller kan den limes? Hva slags lim? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2014 Legg ut et godt bilde av hvor du vil montere den, så skal du nok få ok råd. Sitér dette innlegget Link to post
rockmoen Svart 8.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2014 Tenkte å plassere den i skapet som vises helt til venstre i bildet her. Med braket`n festet til skroget. Bilde er ikke av min båt, men ellers helt likt. Båten min ligger et stykke unna så jeg får ikke tatt et bedre bilde med det første. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 8.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2014 Det beste er å støpe fast en trekloss og feste braketten på. Jeg lagde en trekloss i 2x4 som jeg skråskjærte i endene. Så slipet jeg ca 20 cm ut til sidene samt over og under. Deretter støpte jeg fast klossen med noen lag med glassfiberduk og polyesther. Det er ingen heksekunst å støpe glassfiber. Du får det du trenger på Biltema. Det viktigste er å få bløtt godt igjennom duken, og få ut all lufta i støpen. Til slike småjobber bruker jeg billige malekoster fra biltema. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Eureka Svart 8.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2014 Jeg ville ikke montert den i nærheten av kjøleskapet, om det blir i umiddelbar nærhet. Varmeren i seg selv avgir varme og det liker ikke kjøleskapet. Bare til obs ihvertfall. Monter varmeren slik at det blir minst mulig styr for å komme til den ved service og feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
rockmoen Svart 8.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2014 Som sagt er ikke bildet fra min båt, men skap osv. er likt. Men kjøleskapet midt står på styrbord side under kapteinsetet :-) Så det blir ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 8.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2014 Lim fast med Tech7,løsner "aldri" Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2014 Ingen expert eg få.. men er ikkje polyester til "produksjon",og at epoxy blir bedre å støpe sånn smått med ? Men eg trur også at tec7 eller helst sikaflex holder masse. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Baard Svart 8.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2014 For all del, Tec7 er bra det, men det forferdelig kjedelig om varmeren forlater åstedet midt i sesongen... Polyesther kan helt fin brukes til andre ting enn "produksjon", og passer helt utmerket til slike jobber. Varmeren min har stått festet på denne måten i 3 sesonger nå. Skal man feste noe på gammel glassfiber er Polyesther det beste. Om du bruker epoxy kan du ikke støpe med annet enn epoxy på dette senere da det er utfordrende å støpe med polyesther på toppen avc epoxy..... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Mulligan Svart 8.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2014 Polyester og glass holder i massevis. Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 8.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2014 Bruk Polyester og glassfiber matte. Meget enkelt å bruke, men hadde nok støpt fast litt tre materiale slik at du har noe å skru i. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2014 (redigert) Tec-7, andre MS-polymervaraianter, eller sika holder nok i lange baner. Men jeg ville skjært til en x-finer plate og skrudd braketten i, og limt finerplata mot skroget. Å få en god styrke ved aluminium er ikke det enkleste, så det hadde jeg ikke satset på. Matt ned topcoaten med 40 papir og vask med aceton før du limer. Styrken på sammenføyningen bestemmer du med arealet på finerplata som limes mot skroget Redigert 8.Mars.2014 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
volfro Svart 8.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2014 Gjorde som komodo sier på en manuell septik pumpe for en del år siden, satt som fjell. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2014 http://www.clasohlson.com/no/Pattex-NMN-Water-Proof-montasjelim/34-9782 Har montert diverse rask på skott i båten med dette limet og Komodo-metoden. Sitter som P i G... Sitér dette innlegget Link to post
rockmoen Svart 9.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Takker for alle gode råd her. Ser ut til at flertallet går for å bruke polyester og glassfiber, så da går jeg for det. Støper inn en bit med kryssfiner så jeg har noe å skru med. Nok engang, takk for gode råd Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Å det som er greit med polyester, er at hvis du ikke fikk det helt til, så er det bare og vente til det stivner så er det bare slippe litt og støpe igjen. Men hver litt forsiktig med å la det som du har blandet stå i båten etter at du har støpt ferdig. Blir det noe igjen av polyestern så sett det ut for det kan bli veldig varmt og kan ta fyr. Jeg tok nemlig litt mye herder oppi for å få litt fortgang en gang, det ble varmt ja. Bare ett tips. Sitér dette innlegget Link to post
rockmoen Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Takk for tipset Luka68 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.