Jump to content

Råd til å feste braket til webasto/eberspacher i glassfiberskroget

rockmoen

Recommended Posts

Jeg skal feste en braket til ny dieselvarmer i et av skapene i båten.

Som den amatør jeg er på glassfiber, lurer jeg på om noen har råd til hvordan jeg skal feste denne braket`n til skroget?

Bør den støpes ? Isåfall, hvordan er fremgangs metoden?

Eller kan den limes? Hva slags lim?

bilde

bilde

Tenkte å plassere den i skapet som vises helt til venstre i bildet her. Med braket`n festet til skroget.

Bilde er ikke av min båt, men ellers helt likt. Båten min ligger et stykke unna så jeg får ikke tatt et bedre bilde med det første.

Det beste er å støpe fast en trekloss og feste braketten på. Jeg lagde en trekloss i 2x4 som jeg skråskjærte i endene. Så slipet jeg ca 20 cm ut til sidene samt over og under. Deretter støpte jeg fast klossen med noen lag med glassfiberduk og polyesther. Det er ingen heksekunst å støpe glassfiber. Du får det du trenger på Biltema. Det viktigste er å få bløtt godt igjennom duken, og få ut all lufta i støpen. Til slike småjobber bruker jeg billige malekoster fra biltema.

/Baard

Jeg ville ikke montert den i nærheten av kjøleskapet, om det blir i umiddelbar nærhet. Varmeren i seg selv avgir varme og det liker ikke kjøleskapet. Bare til obs ihvertfall.

Monter varmeren slik at det blir minst mulig styr for å komme til den ved service og feilsøking.

Ingen expert eg få.. men er ikkje polyester til "produksjon",og at epoxy blir bedre å støpe sånn smått med ?

Men eg trur også at tec7 eller helst sikaflex holder masse.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

For all del, Tec7 er bra det, men det forferdelig kjedelig om varmeren forlater åstedet midt i sesongen... Polyesther kan helt fin brukes til andre ting enn "produksjon", og passer helt utmerket til slike jobber. Varmeren min har stått festet på denne måten i 3 sesonger nå. Skal man feste noe på gammel glassfiber er Polyesther det beste. Om du bruker epoxy kan du ikke støpe med annet enn epoxy på dette senere da det er utfordrende å støpe med polyesther på toppen avc epoxy.....

/Baard

Tec-7, andre MS-polymervaraianter, eller sika holder nok i lange baner. Men jeg ville skjært til en x-finer plate og skrudd braketten i, og limt finerplata mot skroget. Å få en god styrke ved aluminium er ikke det enkleste, så det hadde jeg ikke satset på. Matt ned topcoaten med 40 papir og vask med aceton før du limer.

Styrken på sammenføyningen bestemmer du med arealet på finerplata som limes mot skroget :smiley:

Edited by Komodo (see edit history)

Takker for alle gode råd her.

Ser ut til at flertallet går for å bruke polyester og glassfiber, så da går jeg for det.

Støper inn en bit med kryssfiner så jeg har noe å skru med.

Nok engang, takk for gode råd :smiley:

Å det som er greit med polyester, er at hvis du ikke fikk det helt til, så er det bare og vente til det stivner så er det bare slippe litt og støpe igjen.

Men hver litt forsiktig med å la det som du har blandet stå i båten etter at du har støpt ferdig.

Blir det noe igjen av polyestern så sett det ut for det kan bli veldig varmt og kan ta fyr.

Jeg tok nemlig litt mye herder oppi for å få litt fortgang en gang, det ble varmt ja.

Bare ett tips.