rockmoen Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Jeg skal feste en braket til ny dieselvarmer i et av skapene i båten. Som den amatør jeg er på glassfiber, lurer jeg på om noen har råd til hvordan jeg skal feste denne braket`n til skroget? Bør den støpes ? Isåfall, hvordan er fremgangs metoden? Eller kan den limes? Hva slags lim? Quote Link to post
Eureka Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Legg ut et godt bilde av hvor du vil montere den, så skal du nok få ok råd. Quote Link to post
rockmoen Posted March 8, 2014 Author Share Posted March 8, 2014 Tenkte å plassere den i skapet som vises helt til venstre i bildet her. Med braket`n festet til skroget. Bilde er ikke av min båt, men ellers helt likt. Båten min ligger et stykke unna så jeg får ikke tatt et bedre bilde med det første. Quote Link to post
Baard Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Det beste er å støpe fast en trekloss og feste braketten på. Jeg lagde en trekloss i 2x4 som jeg skråskjærte i endene. Så slipet jeg ca 20 cm ut til sidene samt over og under. Deretter støpte jeg fast klossen med noen lag med glassfiberduk og polyesther. Det er ingen heksekunst å støpe glassfiber. Du får det du trenger på Biltema. Det viktigste er å få bløtt godt igjennom duken, og få ut all lufta i støpen. Til slike småjobber bruker jeg billige malekoster fra biltema. Quote /Baard Link to post
Eureka Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Jeg ville ikke montert den i nærheten av kjøleskapet, om det blir i umiddelbar nærhet. Varmeren i seg selv avgir varme og det liker ikke kjøleskapet. Bare til obs ihvertfall. Monter varmeren slik at det blir minst mulig styr for å komme til den ved service og feilsøking. Quote Link to post
rockmoen Posted March 8, 2014 Author Share Posted March 8, 2014 Som sagt er ikke bildet fra min båt, men skap osv. er likt. Men kjøleskapet midt står på styrbord side under kapteinsetet :-) Så det blir ikke noe problem. Quote Link to post
nomen Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Lim fast med Tech7,løsner "aldri" Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sjeldenutpå Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Ingen expert eg få.. men er ikkje polyester til "produksjon",og at epoxy blir bedre å støpe sånn smått med ? Men eg trur også at tec7 eller helst sikaflex holder masse. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Baard Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 For all del, Tec7 er bra det, men det forferdelig kjedelig om varmeren forlater åstedet midt i sesongen... Polyesther kan helt fin brukes til andre ting enn "produksjon", og passer helt utmerket til slike jobber. Varmeren min har stått festet på denne måten i 3 sesonger nå. Skal man feste noe på gammel glassfiber er Polyesther det beste. Om du bruker epoxy kan du ikke støpe med annet enn epoxy på dette senere da det er utfordrende å støpe med polyesther på toppen avc epoxy..... Quote /Baard Link to post
Mulligan Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Polyester og glass holder i massevis. Quote Link to post
Luka68 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Bruk Polyester og glassfiber matte. Meget enkelt å bruke, men hadde nok støpt fast litt tre materiale slik at du har noe å skru i. Quote Link to post
Komodo Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 (edited) Tec-7, andre MS-polymervaraianter, eller sika holder nok i lange baner. Men jeg ville skjært til en x-finer plate og skrudd braketten i, og limt finerplata mot skroget. Å få en god styrke ved aluminium er ikke det enkleste, så det hadde jeg ikke satset på. Matt ned topcoaten med 40 papir og vask med aceton før du limer. Styrken på sammenføyningen bestemmer du med arealet på finerplata som limes mot skroget Edited March 8, 2014 by Komodo (see edit history) Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
volfro Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Gjorde som komodo sier på en manuell septik pumpe for en del år siden, satt som fjell. Quote Link to post
Fantino Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 http://www.clasohlson.com/no/Pattex-NMN-Water-Proof-montasjelim/34-9782 Har montert diverse rask på skott i båten med dette limet og Komodo-metoden. Sitter som P i G... Quote Link to post
rockmoen Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Takker for alle gode råd her. Ser ut til at flertallet går for å bruke polyester og glassfiber, så da går jeg for det. Støper inn en bit med kryssfiner så jeg har noe å skru med. Nok engang, takk for gode råd Quote Link to post
Luka68 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Å det som er greit med polyester, er at hvis du ikke fikk det helt til, så er det bare og vente til det stivner så er det bare slippe litt og støpe igjen. Men hver litt forsiktig med å la det som du har blandet stå i båten etter at du har støpt ferdig. Blir det noe igjen av polyestern så sett det ut for det kan bli veldig varmt og kan ta fyr. Jeg tok nemlig litt mye herder oppi for å få litt fortgang en gang, det ble varmt ja. Bare ett tips. Quote Link to post
rockmoen Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Takk for tipset Luka68 Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.