Jump to content

sveise gammel septiktank eller bytte til ny

BOBO II

Recommended Posts

Du kommer ALDRI til å angre på at du byttet ut den gamle tanken med en som garantert er tett!!! Det kan jeg garantere! Etter å ha vasket møkk(!!!) fra en "liten" tank på 60 liter som tømte seg,er jeg villig til å betale greit mye penger for sikker septikhåndtering!!! :headbang: Jeg er også villig til å demontere halve båten for å få jobben gjort!! Lykke til med ny og tett tank!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

• 4 uker senere...

Da var ny tank på plass . innkjøpt hos Åserland sveiseservice på Bryne ikke dyrt heller kr.6500..- ink.mva .

Tanken ble laget etter de samme målene og er på ca 195 liter. Er det en ide og kutte ut saltvannet og bare bruke ferskvann til og spyle ned i skåla??

Har erfart at de som bruker ferskvannet har også mindre luktproblem.

bilde

Nye slanger er også montert da de gamle var også klare for utskiftning

bilde

Istedenfor og bruke ymse materialer for og støtte opp tanken på sidene brukte jeg byggeskum i alle hjørner med ekstra hardhet/trykk.

Regner med at tanken vil ligge ganske så stødig med denne montasjen.

bilde

La også en 2" på tvers over tanken på begge sidene for å holde tanken på plass ved store bevegelser i båten.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Byggskum holder som juling det. Får du en slags oversvømmelse en gang så kan det hende du må bytte den ut om den trekker væske til seg. De som har konvertert til ferskvann er meget fornøyd. Eg ville ikkje -uansett ventilløsninger og anna, blanda toalett inn på vanntank. Bruk sanitærvæske og tømme ofte så er det ikkje så store problem med lukt synest eg. Av og til fyller eg tank opp med litt såper og reint sjøvann og tømmer igjenn, gjerne to-tre ganger, til det spruter ut lufting, tar litt tid men pumpene tåler det.

Om eg skal utpå ein dagstur i ruskevær så slenger eg også nedpå ein minutt med toalettkvern slik at det er litt sjøvann på tanken som kan ligge å skyllevaske inni tank.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har erfart at de som bruker ferskvannet har også mindre luktproblem.

Nye slanger er også montert da de gamle var også klare for utskiftning

Vi tok en totalrenovering av septiksystemet for noen år siden og har ikke hatt luktproblemer etter det. Viktig at du bruker septikslange på luftingen også, samt at luftingen er rikelig dimensjonert slik at forråtnelsesprosessen på tanken blir effektiv, hvis ikke kan du få den karakteristiske hydrogensulfidlukten om bord (råtne egg). Det samme får du hvis luftingen tetner. Nye diffusjonstette slanger og god lufting så tipper jeg du blir fornøyd :smiley:

samt at uftingen er rikelig dimensjonert slik at forråtnelsesprosessen på tanken blir effektiv, hvis ikke kan du få den karakteristiske hydrogensulfidlukten om bord (råtne egg). Det samme får du hvis luftingen tetner.

Har 1" utlufting fra tank og helt ut regner med at dette skal holde godt nok. :smiley:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B

Det var en god pris, synes jeg. Bruk nedbrytingsfremmende Green Viking sanitær blir du ikke plaget med lukt. Ny tank, slanger, lufting og grenn viking gir luktfritt system. Ferskvann høres litt unødvendig ut. Med så stor lufting og riktig helning kan du jo fylle ferskvann på tanken når du skal ligge i hjemme havnen og skylle ut på neste tur

Har ingen erfaring med disse slangene http://biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Toalettslange-259910/ Biltema reklamerer med at disse er diffusjonstette. Jeg kjøpte mine hos Maritim og betalte ca kr100,- mer pr m.

Redigert av Bergstad (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...