Hulda Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Har gått nøye gjennom tanken i dag og den har levd sitt liv og er på vei til evige jaktmakeder. Du kan takke deg selv for at du har spart deg for mye fremtidig ergrelse og frustrasjon :-) En utmerket avgjørelse! Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Husk å ta mål på den gamle tanken. Størrelse og plassering på alle hull og stusser hvis du skal bruke samme tilkoblinger på den nye. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Du kommer ALDRI til å angre på at du byttet ut den gamle tanken med en som garantert er tett!!! Det kan jeg garantere! Etter å ha vasket møkk(!!!) fra en "liten" tank på 60 liter som tømte seg,er jeg villig til å betale greit mye penger for sikker septikhåndtering!!! Jeg er også villig til å demontere halve båten for å få jobben gjort!! Lykke til med ny og tett tank! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
BOBO II Svart 7.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Da var ny tank på plass . innkjøpt hos Åserland sveiseservice på Bryne ikke dyrt heller kr.6500..- ink.mva . Tanken ble laget etter de samme målene og er på ca 195 liter. Er det en ide og kutte ut saltvannet og bare bruke ferskvann til og spyle ned i skåla?? Har erfart at de som bruker ferskvannet har også mindre luktproblem. Nye slanger er også montert da de gamle var også klare for utskiftning Istedenfor og bruke ymse materialer for og støtte opp tanken på sidene brukte jeg byggeskum i alle hjørner med ekstra hardhet/trykk. Regner med at tanken vil ligge ganske så stødig med denne montasjen. La også en 2" på tvers over tanken på begge sidene for å holde tanken på plass ved store bevegelser i båten. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Byggskum holder som juling det. Får du en slags oversvømmelse en gang så kan det hende du må bytte den ut om den trekker væske til seg. De som har konvertert til ferskvann er meget fornøyd. Eg ville ikkje -uansett ventilløsninger og anna, blanda toalett inn på vanntank. Bruk sanitærvæske og tømme ofte så er det ikkje så store problem med lukt synest eg. Av og til fyller eg tank opp med litt såper og reint sjøvann og tømmer igjenn, gjerne to-tre ganger, til det spruter ut lufting, tar litt tid men pumpene tåler det. Om eg skal utpå ein dagstur i ruskevær så slenger eg også nedpå ein minutt med toalettkvern slik at det er litt sjøvann på tanken som kan ligge å skyllevaske inni tank. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Har erfart at de som bruker ferskvannet har også mindre luktproblem. Nye slanger er også montert da de gamle var også klare for utskiftning Vi tok en totalrenovering av septiksystemet for noen år siden og har ikke hatt luktproblemer etter det. Viktig at du bruker septikslange på luftingen også, samt at luftingen er rikelig dimensjonert slik at forråtnelsesprosessen på tanken blir effektiv, hvis ikke kan du få den karakteristiske hydrogensulfidlukten om bord (råtne egg). Det samme får du hvis luftingen tetner. Nye diffusjonstette slanger og god lufting så tipper jeg du blir fornøyd Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
BOBO II Svart 7.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 samt at uftingen er rikelig dimensjonert slik at forråtnelsesprosessen på tanken blir effektiv, hvis ikke kan du få den karakteristiske hydrogensulfidlukten om bord (råtne egg). Det samme får du hvis luftingen tetner. Har 1" utlufting fra tank og helt ut regner med at dette skal holde godt nok. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
nordan family 27 Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Det var en god pris, synes jeg. Bruk nedbrytingsfremmende Green Viking sanitær blir du ikke plaget med lukt. Ny tank, slanger, lufting og grenn viking gir luktfritt system. Ferskvann høres litt unødvendig ut. Med så stor lufting og riktig helning kan du jo fylle ferskvann på tanken når du skal ligge i hjemme havnen og skylle ut på neste tur Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Har 1" utlufting fra tank og helt ut regner med at dette skal holde godt nok. 1" lufting er bra, det tror jeg du kommer til å bli fornøyd med. Bare pass på å bruke sanitærslange der også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Luka68 Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Driver med septik tanken selv akkurat nå, og lurer på om noen av dere har erfaringer med kloak slangene fra Biltema. ?? Er de gode nok, fikk høre her i dag at jeg ikke måtte finne på og kjøpe de. !! De er jo lukt fri slanger som sikkert holder sine krav tenker jeg. Noen meninger og erfaringer her.?? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 9.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 (redigert) Har ingen erfaring med disse slangene http://biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Toalettslange-259910/ Biltema reklamerer med at disse er diffusjonstette. Jeg kjøpte mine hos Maritim og betalte ca kr100,- mer pr m. Redigert 9.April.2014 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.