BOBO II Startet 8.Mars.2014 Del på Facebook Startet 8.Mars.2014 Har et problem min gamle septikktank i stål er lekk. Noen som har en formening om det går og sveise tanken mens den er montert. Eller må den ut ? Har en mistanke om at den er laget og formet etter bunnen i båten. Hullet er ikke større en 5-6mm som vist på bilde.. har ikke lyst til og demontere hele kjøkkent og trappen ned til cabinen hvis jeg kan unngå en slik operasjon. I tillegg så er tanken støpt fast med glassfiber. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Figaro Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Hvis det er bare dette hullet, går det kanskje å tette det med stålplast? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
tb55 Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Er du sikker på at den tanken er laget av stål ? For meg ser det ut som en litt amatørsveist aluminiumstank, men litt vanskelig og se ut fra bildet. Uansett bør det gå fint å sveise på plass, Men pass på at tanken er godt luftet, og helst full av vann . Ellers risikerer du at både du og tanken går . Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 (redigert) Lurer også på om ikke dette er en alutank. Ser slik ut på fargen på metallet og sveisefuga? Sveising er mulig, men bør nok utføres av en fagmann fordi alu er litt "kilen" å fuge. Redigert 8.Mars.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Ut med tanken, den ser ut til å være dårlig sveiset, i aluminium, og mulig korrosjon på venstre side av sveisen. Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Hadde nok tatt den ut, en burde være sikker på at den blir tett. Ikke koselig og sette seg ned på kvelden å du kjenner stanken komme sivende. Men kanskje tanken er galvanisert. Husk når man sveiser, så blir det meget varmt, og det må være god klaring til skroget. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 8.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Har hat det bak i hode at den må ut. Men trodde Princess ikke brukte aluminium i sine tanker. Sobo du har Princess hva er din tank laget av. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
SoBo Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Det var originalt ikke septik i disse båtene (i allefall ikke i rivieraen) Har inntrykk at dette gjelder mange av disse princess/fairline båtene ifra denne tiden. I vår båt er det ettermontert septiktank i plast. Kan tanken i båten din være ettermontert Bergstad? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Komodo Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Hvis du er usikker på om det er rustfritt stål eller aluminium kjenner du lett det ved å ripe i godset med en fil eller noe. Aluminium er veldig bløtt. Prøv på en referanse så ser du. Men en annen ting, er dette bildet tatt på utsiden av tanken eller inni? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ray Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Ville tatt den ut ja, er en på finn som annonsere med att han lager tanker til princess i syrefast. mulig han kan lage en nye en for deg. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
aileenll Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 ser ut som alu ja! en løsning er å borre opp til en dimensjon som passer til en gummikork: http://www.maritim.no/smabeslag/lenseplugg-og-ror/lenseplugg-med-tilbakeslagsventil bruk bare korken. Poenget er at korken står i spenn slik at det holder tett. Alternativt ville jeg tatt ut tanken og bestilt en maken i syrefast! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
REM Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Du sjekker raskt om tanken er av stål eller aluminium med en magnet. Tipper det er en ettermontert Alutank. Svært få engelske båter ble levert med septik på 80-tallet, men alle var forberedt for ettermontasje. Sjøl monterte jeg syrefast tank på Escada P35 etter at den ankom fra UK. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fjordgubbe Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Utan tvil aluminium, og sveist av ein amatør. Slik ser det i alle fall ut. Det er nok ikkje å få lagt ein ny som er problemet, men alt demonterings og monteringsarbeidet. Det svarar seg alltid å planlegge godt om før ein går igang, då kan ein spare seg mykje arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 (redigert) De som ble levert nye i Norge hadde som oftest septiktank. De importerte virker ofte å ikke ha det. Skjønner ikke logikken i hvorfor de ble levert uten tank i uk og andre land. Da går jo driten rett ut både i havn og badesteder.... Dette er jo store bobåter Redigert 8.Mars.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
volfro Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Alu. tank sveist fra utsiden, bilde tatt innvendig? Visst det er greit å komme til å slipe reint og det er plass til å sveise, så hadde eg prøvd men en vekselstrøm tig sveis og en god sveiser. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Når det først er tæret ett hull så vil du ikke akkurat finne "bedre" gods rundt forbi etter hvert som du undersøker nøyere. Når det først har "begynt" er det bare en løsning -- skifte til syrefast. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Det er nok slik som Skipper Worse hevder. Når noen som har greie på det begynner å plukke på sakene, er det trolig at man finner flere svakheter. Det må nærmest betegnes som flaks om man finner alle svakhetene. Som fører til at du må plukke ut tanken med stadig kortere intervaller for å lappe på den. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Er det ikke flexible septikktanker å få nå for tiden? Finn en størrelse som passer og putt den nedi, koble opp slanger og saken er biff. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 8.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 (redigert) Båten er 91 mod og det virker som den er original montert. Tanken er støpt inn med glassfiber i topp, tanken følger bunnen av båten med samme buer og vinkling. Skulle tro at ved ettermontering så hadde denne blitt montert på en mindre proff måte. Skal ta med en magnet som REM forslår i morgen og teste. Det er litt flaut men jeg jobber med og selge stål. Har ikke tenkt tanken på et det er annet en stål Må den byttes og laget i stål får jeg produsert denne for en billig båtpenge på fabrikken som Jeg importerer safer og sikkerhetskap fra.:-)) Sveising har jeg ikke noe kunskap om men hvis det har vært gjort forsøk på rep ved tidligere lekasjer så er jo muligheten for dårlig sveise jobb tilstede som er nevnt tidligere i tråden.. Redigert 8.Mars.2014 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Fjordgubbe Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Gløym dette med magnet. Den verkar ikkje på syrefast. Nett som aluminium. Du treng ikkje tvile, det er aluminium! Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 9.Mars.2014 Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 Forstår det slik at det er mye pes ved demontering av tanken. Godset i tanken trenger sef ikke være dårlig fordi en svis er det. Klart en ny tank i syrefast eller helst plast vil bli beste løsning på sikt, men du kan jo kansje vurdere å sveise, og ev. plaste hel tanken inn. Derson det går, har du jo i realiteten en alu-belagt plasttank...... Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 Da var tanken ute etter 4 timer jobb i går kveld. det var en utfordring og sage vekk alt plast som tanken var feste med rundt hele toppen. I tillegg så måtte alt av tepper og en del av trappen ned til cabinen bort Slik var tanken støpt inn og feinsaga ble min følgesvenn denne kvelden Største problemet var og komme til lengst inn under skottet Fikk inntrykk når alt av glassfiber ble fjernet så visrer det seg som mange har vært inne på at dette er en ettermontert tank. for og støtte opp tanken før støpning var det brukt ymse 2/4 impregnert plank for støtte på sider og under tank. Og da var den ute gitt .. tanken viser seg og være aluminium og egentlig i god hold Ingen tæring annet en det ene hullet på størrelse med en kulepenn. Da gjenstår det bare og få en vurdering fra noen som er sveisekyndig om den er brukenes en tid til fremover. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
nordan family 27 Svart 11.Mars.2014 Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 Når en alu tank først er ute ville jeg aldri satt den inn igjen.... ILAS sier 8-10 år på sine, over 12 har en alu tank overlevd seg selv. Leverte min gamle ILAS alu til dem og fikk laget en syrefast med septikmåler og ekstra uttak (blendet) for evt septiktømming til land. Min tank var tilpasset skroget, men kostet under 10' med ekspress produksjon for 4-5 år siden, 125 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mars.2014 Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 Ellers så betalte jeg 09.02.2010 kr. 4800 eks mva til Rustfri Tynnplate Ind. AS (tlf.: 33376633) for septiktank på 144 liter etter egen tegning. Absolutt førsteklasses arbeide. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2014 Ellers så betalte jeg 09.02.2010 kr. 4800 eks mva til Rustfri Tynnplate Ind. AS (tlf.: 33376633) for septiktank på 144 liter etter egen tegning. Absolutt førsteklasses arbeide. Takk Hulda info mottatt med takk. Har gått nøye gjennom tanken i dag og den har levd sitt liv og er på vei til evige jaktmakeder. Skal sende ut forespørsel om pris til flere ila uken. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.