Trophy Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Som overskriften sier , så lurer eg på hvordan vindusvisker med paralellarm monteres for at det skal bli riktig plassering av den armen som ikke er inn på akslingen? Vindusviskermotoren monteres midt på over vindu. Legger ved noen bilder av posisjoner og håper på tips og komentarer fra dere som har gjort det samme. Akslingen er på armen til venstre... Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
RSL Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Det er nesten så jeg ser de bildene for meg.... men til venstre?... min eller din venstre? Brått ble liksom bildet veldig usynelig... NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Trophy Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 men til venstre?... min eller din venstre? Brått ble liksom bildet veldig usynelig... Fikk litt problemer når eg skulle laste inn bildene fra telefonen, men venstre er vel som alltid ikkje til høgre Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Posted March 11, 2014 Author Share Posted March 11, 2014 Hever denne i håp om noen tips på hvordan paralellarmene monteres. Her er 3 bilder med forskjellige posisjoner. Kan det være så enkelt ar man bare borer hull til akslingen, fester vindusviskerarmen og prøver seg frem. Litt redd for å bore for nærme vinduslista hvis braketten til paralellarmen må skråes nedover for å få rett bevegelse .... Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
M/B Nordheim Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Her er det sikker mogleg å rekne seg ut til dette, men eg tek oftast den praktiske måten. Det er å ta ei finerplate e.l. teikne opp glaset på plata bore hol og montere viskarmotor - montere armar og pussarblad og teste iveg. Ofte skal du forandre geometrien og då er det greitt å kunne prøve seg fram litt. Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Trophy Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Ikkje et dumt forslag det, men kanskje litt tidkrevande.... Tok en runde i båthavna i kveld og tittet på vindusviskere med paralellarm på 5 forskjellige kjente båtmerker. Noen under og noen over vindu, men felles for alle var at braketten til paralellarmen var montert vannrett og når eg tenker på det så er begge viskerarmane regulerbare i lengden... Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Dreamer Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Enkelt: Du borer hullet over vinduet slik at viskerbladet står midt på ruten (sideveis). Videre fester du parallellarmen slik at viskerbladet står veritikalt. Har du nå riktig viskervinkel, vil viskerbladet gå fra ene siden av vinduet til den andre, mens viskerbladet hele tiden er parallelt med vinduslistene. Finjustering av vinkelen på viskerbladet gjør du ved å forlenge / forkorte paralellarmen. Hullet for akslingen må du bore vinkelrett på ruten. På de fleste viskermotorer kan du justere vinkelen, hvis den skulle være for stor (eller for liten). Lykke til! Link to post
Recommended Posts