Jump to content

Erfaringer med båtmerket Neptunus 106 AC Flybridge, 35 fot?

KongKing

Recommended Posts

Har siktet meg inn på Baltic/Viking31-området ifht kjøp av neste båt.

Jeg drømmer om en lukket båt, ala Storebro 40, P35 e.l. For en tid tilbake kom jeg også over P435. Flotte båter som passer her i Norge med mye usikkert vær.

Prisene på de lukkede båtene er mer enn det jeg kan hoste opp for tiden, men nå dukket det opp en "P435-look-a-like" på finn: En Neptunus 106 AC Flybridge.

Er det noen som har erfaring med dette merket? Mener jeg leste at det er nederlandsk?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47116838&searchclickthrough=true

Denne er 35 fot stor båt med 320 cm bredde. Ser at en P35 er en halv meter bredere... Er 320 cm veldig smalt for en så stor båt, eller er p35 bred for lengden sin?

Er toppfarten litt mange "finn.no-knop" (17 knop) siden båten bare har 2x135 hk?

Prisen på 400 000 er det vel ingenting å si på dersom båten er i god stand? Motorrommet ser fint ut ihvertfall...

Kk

Edited by KongKing (see edit history)

For 400k ser den jo ikke gal ut. Når det gjelder knopene så ville jeg ikke satset på å kjøre lenge i den farten. Men klarer du deg med 12 er det sikkert en ok fart. Prøv den i litt sjø så finner du ut om den er rank eller ei.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Så smalt skrog bør vel klare 17 knop med 270hk ?

Pent design. Mykje båt for 400.000.-synest eg. Vi kjøpte aluminiumsbåt i den prisklassen for å få lukket båt. Ny komfortabel, praktisk og deilig dimmensjon over båtlivet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har sett Fairline 36, men som sagt så er dette i overkant høyt priset for min lommebok.... Fairlinen er forsåvidt en bra båt, men de vinduene rett over fenderlista ødelegger designet totalt etter min mening. Da er det nesten bedre med "gammeldags" vindusløsning som på den neptunusen...

Neptunusen er i et prisleie som er nær innafor rekkevidde for meg, og i så måte er den interessant, til tross for et noe gammeldags utseende. Spørsmålet er vel heller om en slik båt blir en utgiftsbombe etterhvert....

Kanskje bedre å ta en mellomløsning med en Baltic e.l. noen år (til lottoen treffer...) for å komme sterkere tilbake da.

Neptunusen er jo "ukurant" båt å selge igjen, men ser for meg at den er brukanes for meg i 8-10 år fremover. Nidelv 24 som jeg har nå har jeg hatt i 7 år selv om jeg har vært på finn.no de siste 6 av dem... ;-)

Kk

Edited by KongKing (see edit history)

At Neptunusen har bedre design enn Fairline 36 er en oppfatning jeg ikke deler - men det er jo fint at man har ulike meninger. Neptunusen ser jo fin ut på bildene, men den ser smal ut, veldig smal. Det gir gjerne lite volumfølelse innvendig. Kan hende en Scand 32 kan gi like mye volumfølelse.

Er kjent med både Princess 38 og Fairline 36 omsatt for under 500' siste året, så det dukker av og til opp og er prutbart. Men hvordan de har sett ut i virkeligheten vet jeg ikke. Også Fairline Corniche er en stoooor 31 foter med romsligere flybridge enn Neptunusen.

Jeg deler all positiv omtale av å gå fra kalesjebåt til lukket båt. Det er faktisk et helt annet båtliv! Så hvis du uansett skal bytte båt ville jeg lagt en ekstra stemme på lukket båt. Men står valget mellom en Baltic fullt oppusset med ny motor vs gammel lukket båt med 25 år gammel twininnstallasjon med dyre deler ville jeg nok tenkt meg litt om....

Kan vel være enig i at F36 turbo er en finere båt enn neptunusen, og jeg må innrømme at jeg er litt i overkant kritisk til de nevnte vinduene.

Jeg synes ikke den ser få smal ut på bildene, men det er selvfølgelig noe man må inn i båten å oppleve. Men 85 cm i bredden som man får på F36 merkes nok godt :-)

Kk

Er det TAMD 40A som sitter i den? Oppgitt til 135 hk, og av bildet er det 6 sylindre. Det er vel solide motorer (og røykmaskiner...)?

Jeg likte også godt løsningene. Spørsmålet er om det er plass til å re opp til seng i dinetten. Utstyrsmessig er det vel ikke halvgalt heller, men det kommer jo an på tilstanden på ting...

Kanskje jeg tar meg en tur til helgen for en titt :-) må på messa og se (ikke kjøpe) også :-)

Kk

Synes denne Neptunusen virker å være mye båt for pengene og absolutt verdt en titt dersom du er interessert.

At den kan oppfattes som uvanlig/ukurant gjenspeiler vel prisen nå og vil trolig også gjøre det hvis du engang skal selge igjen. Ser ikke det som et stort problem.

Synes båten ser velholdt og pen ut, men med såpass mange år på baken bør man selvfølgelig ta høyde for at ting kan skje.

Lykke til :smiley:!

Veldig enig med Olepo.

Kan også legge til at vi gikk fra kalesjebåt til FB båt og er vedlig fornøyd med lukket båt med FB.

Lykke til her også :-)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Du spør etter erfaring. Både eg og fruen er enig om aldri meir kalesjebåt. Årlig vask og impregnering tok dagevis, lekkasjer langs knapping i dårlig vær. Lukket båt har mindre kondens/vindusdugg. Billigere å holde frostsikker varme om vinteren. Dør som kan låses med tanke på innbrudd. Er det sol og fint så sitter vi bedre på fly enn under hardtopp med kallesjen nede.

Du MÅ ombord for å føle om det er riktig. Og då bør du også ombord i alternativer, som feks 36turbo og P414 som også har vert billige i det siste...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Enig i at jeg må inn i båtene og oppleve dem før jeg kan komme til en konklusjon. P35, P414 m.fl. er båter jeg i utgangspunktet ikke har råd til ennå. Synes derfor det er litt kleint å dra på visning i båter som er til salgs når jeg vet at jeg ikke skal ha dem...

Grunnen til at jeg vurderer lukket båt nå er at denne Neptunusen kom opp og ligger innenfor mitt prisområde. Burde vel ta meg en runde og sjekke flere alternativer, også dyrere båter, for å se om det er best å gå for en mellomløsning noen år (Baltic/Viking e.l.) og heller satse på en av de større lukkede båtene om noen år.

Men om det er noe i nærområdet til Asker som har en 36Turbo, Corniche, P33, P35, P435, P414 e.l å vise frem så er jeg klar for å komme på besøk :-)

Mvh KK

Det kunne vært flott om noen vil vise båten sin for meg :-)

Ser på nettet på andre annonser at bredden (regner med at beam er bredde) ligger på 360-365 cm :-) Det høres jo bra ut!

Kk