Jump to content

Hentetråd Molde Oslo

Tom Rør

Recommended Posts

Tror kanskje det er det "svarte hullet" i Mais han sikter til og at det er en tunnel på land der slepestreken går.....

God tur videre !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ser dere går gjennom Skatestraumen nå.

Henger på tidligere forslag om at Knutholmen i Kalvåg må besøkes. Dere kan ikke passere Vestlandet uten å stoppe i Norges beste gjestehavn!

Fiskesuppen er et must!

Anbefalte stopp nedover:

Knutholmen 61* 45,94' N / 005* 52,67' Ø

Hardbakke 61*4,45' N / 005* 50,22' Ø Koselig gjestehavn.

Skjerjehamn 60* 56,58' N / 005* 57,29' Ø Koselig gjestehavn. Statuen av Kong Olav står her.

Gå videre sørover gjennom Kilstraumen/Kjelstraumen, forbi Feste og ned gjennom Alverstraumen.

Anbefaler Strusshamn som gjestehavn fremfor Bergen Havn. Strusshamn: 60* 24,18' N / 005* 11,47' Ø Her har de diesel.

Gå videre sørover fra Bergen gjennom Steinsundet, Kobbaleia, og fortsett over Korsfjorden via Eldjarnet, og gjennom Austevoll.

Ta gjerne et stopp i Bekkjarvik. Fortsett over Selbjørnsfjorden, og ta Nyleia istedenfor den utrolig kjedelige Langenuen.

Et stopp i Røyksund kan anbefales. Selv om det sannsynligvis ikke er noe liv på kaien på denne tiden av året. Alternativt Mosterhamn.

Videre er det ut gjennom Bømlafjorden, og over Sletta før det obligatoriske stoppet i Haugesund.

Har dere tid og lyst, er Espevær et flott sted å ta et stopp. Her er den beromte ufo-ringen.

God tur folkens! Vi følger dere på AIS og Livestream:-)

Hei igjen Tom&snekker`n. Ser ut for at vi har klart å sende dere mot Knutholmen, bra. Eller så har Christel III gitt gode tips videre sørover til Bergen, anbefaler at de følges :smiley: . Dere er nå etter hvert ute av mitt kjentmanns-distrikt, og blir tatt videre av nye "koster" tenker jeg. Værmeldingene langs kysten er svært hyggelig lesing, håper dere har rikelig med tid til å nyte denne seilasen som sikkert setter minner for resten av livet.

http://knutholmen.gasta.no/Portals/knutholmen/Meny/Heile%20menyen.pdf

Redigert av aebi (see edit history)

Ja, kan blåse i frøysjøen.

I jan. i 2006 henta vi båt i fredrikshavn og da blåste spinnakerbommen av lagrinsfestet sitt i forkant av masta rett utforbi innløpet til Svelgen.

Florø er jo en smul og god havn i sw og eg har i 95% av tilfellene hatt godt vær der.

Den er for dyp til å kalles "apeloft" Tom, du møter ikke kriteriene lengre :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nedan en kurva på förbrukning per distans som jag kört upp på min P40. Lägg till några % så skall den nog stämma ganska bra för en P42 också.

bilde

Betyr det at du bruker over 90 liter i timen i 20 knop, og 150 liter i timen i 30 knop? Hva veier en P40?

Øivind

Så bra, det er ein fantastisk kyst med mange særegenhetar, fine plassar nedover og sist men ikkje minst gjestfrie folk. Dette vert reine signingsfærda til "Tom Rex" :giggle:

Viss de treng å bunkre så har de Solheim diesel sine pumper litt lengre vest enn de ligg no i Håvågen :seeya:

Pos: WGS84 61°35'59.2"N 5°0'47.1"E

Redigert av M/B Nordheim (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Det er nokre fantastiske dager de meldte på yr i sunnhordland. Såvidt vind 3-4 meter sekundet vind, og stort sett sol i over ei veke fra i morgon! :thumbsup:

Er ikke tunell der nei, men burde vært, samme med stadtunellen.

....

Eg har kjørt stadttunellen :yesnod: (i simulator ...)

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Grattis till fin båt, och tack för att Ni låter oss uppleva denna resa!

Förstår att det kan kännas angeläget att hålla farten uppe när det går när man skall åka 600 NM eller mer, men en tröst när Ni får köra lite långsammare är ju att Ni sparar bränsle.

Nedan en kurva på förbrukning per distans som jag kört upp på min P40. Lägg till några % så skall den nog stämma ganska bra för en P42 också.

bilde

God fortsatt tur!

Den kurven stemmer veldig godt med mine erfaringer med 2xD6/435. Jeg ligger på 4,6 l/NM ved 25 knop (115 l/time). Ca 170 liter/time på fullt (31-32 knots). Det er i området 10 knop og ned man kan spare fuel i forhold til utseilt distanse.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...