Jump to content

Hentetråd Molde Oslo


Tom Rør

Recommended Posts

Betyr det at du bruker over 90 liter i timen i 20 knop, og 150 liter i timen i 30 knop? Hva veier en P40?

Ser i en annonse for P42 at den veier 14 tonn. V42 skal veie 12 tonn og har DPH drev, altså har du powertrim, duoprop og gunstigere plassering av propellere men muligens noe kortere undervannsskrog? Vil tro den bruker vesentlig mindre enn sin toetasjes søster. Mulig vi har med ulik årgang å gjøre.

Link to post

Den kurven stemmer veldig godt med mine erfaringer med 2xD6/435. Jeg ligger på 4,6 l/NM ved 25 knop (115 l/time). Ca 170 liter/time på fullt (31-32 knots). Det er i området 10 knop og ned man kan spare fuel i forhold til utseilt distanse.

Har du IPS?

Link to post

 

Det er i området 10 knop og ned man kan spare fuel i forhold til utseilt distanse.

Ja, og ser du på kurven, halverer du forbruket hvis du legger deg på 8 kn. iistedet for 10. Ytterligere innpå en halvering hvis du går på kun en maskin i 6 kn.

Nå skal det sies at det ikke er særlig behagelig å gå i 6 kn hvis det blåser og er bølger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Den var avbildet ved kvamsøya? Makan båt, mulig samme, lå hos Gulliksen her i Ålesund tidligere i uka.

 

Været bedrer seg her i byen nå :) tatt mot vest

 

 

Ganske sikkert samme skute som passerte Kvamsøya. Hadde tysk flagg denne også.

Link to post

Fantastisk! To dagers seilas og 642 posteringer i tråden! Flotte bilder og en fin tur vi har fått servert så langt! Takk for super tråd!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Ref Oivindg: Betyr det at du bruker over 90 liter i timen i 20 knop, og 150 liter i timen i 30 knop? Hva veier en P40?

 

Stämmer väl ganska bra det Oivind.

 

Volvo anger 78 liter per timme vid fullt effektuttag vid 2800 rpm och då gör båten (om den är lätt) knappa 30 knop.

Dvs på två motorer blir det ju då 156 l/h och om man dividerar det med farten (30kt) så blir det ju 5,2 l/nm vilket stämmer med diagrammet.

Notera dock som REM skriver att det finns mycket att spara på att glida fram i lite måttligare fart. För vår del körde vi c:a 1300 NM i fjol på c:a 2000 liter brännolja, dvs sådär kring 1,5 liter per sjömil i snitt.

 

Men som sagt, i takt med att den klåfingrige och prylgalne ägaren gör båten lite tyngre för varje år så finns det väl risk för att farten sjunker något...

Detta påverkar prestanda på så sätt att farten sjunker men samtidigt även uppnått maxvarvtal om man behåller samma propellar, och därmed sjunker även maxförbrukningen (som beror på varvtalet). Totalt sett så får man ju dock av naturliga själ räkna med att liter/NM kommer att stiga något (speciellt i det högre fartregistret) när båten blir tyngre.

 

Min båt brukar numera väga 14 - 14,5 ton när jag lyfter. Av det är ju kanske 1 ton bunker och vatten.

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...