DieselDahl Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Betyr det at du bruker over 90 liter i timen i 20 knop, og 150 liter i timen i 30 knop? Hva veier en P40? Ser i en annonse for P42 at den veier 14 tonn. V42 skal veie 12 tonn og har DPH drev, altså har du powertrim, duoprop og gunstigere plassering av propellere men muligens noe kortere undervannsskrog? Vil tro den bruker vesentlig mindre enn sin toetasjes søster. Mulig vi har med ulik årgang å gjøre. Link to post
DieselDahl Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Den kurven stemmer veldig godt med mine erfaringer med 2xD6/435. Jeg ligger på 4,6 l/NM ved 25 knop (115 l/time). Ca 170 liter/time på fullt (31-32 knots). Det er i området 10 knop og ned man kan spare fuel i forhold til utseilt distanse. Har du IPS? Link to post
Trophy Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 (redigert) Er det Bunkers oil? https://maps.google.com/maps/ms?msa=0&msid=217446724591555991929.0004e72f79535397a8edd&ie=UTF8&t=m&ll=65.694476,16.611328&spn=10.915677,59.370117&z=5&vpsrc=0&iwloc=0004e72f79fbdc147226d&f=d&daddr=Flor%C3%B8+Bil+%26+Havneservice+AS+%4061.600046,5.021503 men trenger vel ikke diesel før Bergen...hvor er billigst ? Redigert 23.Mars.2014 av Trophy (see edit history) Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
REM Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Det er i området 10 knop og ned man kan spare fuel i forhold til utseilt distanse. Ja, og ser du på kurven, halverer du forbruket hvis du legger deg på 8 kn. iistedet for 10. Ytterligere innpå en halvering hvis du går på kun en maskin i 6 kn.Nå skal det sies at det ikke er særlig behagelig å gå i 6 kn hvis det blåser og er bølger. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
oivindg Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Dette var litt høyere forbruk en jeg trodde. Er det vekta som er mest avgjørende for forbruket, hvis man sammenligner planende båter med noenlunde samme skroglengde? Øivind Link to post
"Mojo" Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Gratulerer med ny flott båt! Fantastisk underholdende å følge dere på turen! Kjørte forbi denne på vei inn Herdlafjorden mot Bergen nå i ettermiddag, noen som kjenner den igjen? Link to post
Eureka Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 (redigert) Den var avbildet ved kvamsøya? Makan båt, mulig samme, lå hos Gulliksen her i Ålesund tidligere i uka. Været bedrer seg her i byen nå :) tatt mot vest Redigert 23.Mars.2014 av Eureka (see edit history) Link to post
"Mojo" Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Den var avbildet ved kvamsøya? Makan båt, mulig samme, lå hos Gulliksen her i Ålesund tidligere i uka. Været bedrer seg her i byen nå :) tatt mot vest Ganske sikkert samme skute som passerte Kvamsøya. Hadde tysk flagg denne også. Link to post
Tom Rør Svart 23.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Ligger en maken Swift Trawler her i Florø , og den er stor 52 fot, og høy som juling :-) Link to post
Bonus Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Spør om de tar en Princess P42 i innbytte da vel Link to post
Snekker'n Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 På tide med noen bilder fra dagens etappe Dessverre ble en del av bildene noe uskarpe, da båten ikke alltid var i vater....: Stat-landet: Stat fra en annen vinkel: Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Hekksjø, men ikke i solnedgang: Vi lå lenge etter denne tråleren. Det ble litt flatere vann der den nettopp hadde gått. Buster X med Yamaha 70 Link to post
Tom Rør Svart 23.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Spør om de tar en Princess P42 i innbytte da vel Ikke interresert Link to post
Snekker'n Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Storslått natur: Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Flotte omgivelser å bosette seg i, men kanskje ikke så veldig praktisk/sentralt? Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Skongenes fyr: Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Nå har dere straks Ulvesund fyr i sikte - der vokste jeg opp :) Noe kjent med disse bygningene? Buster X med Yamaha 70 Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Fantastisk! To dagers seilas og 642 posteringer i tråden! Flotte bilder og en fin tur vi har fått servert så langt! Takk for super tråd! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Snekker'n Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Vi møtte en ferge et lite stykke før Måløy: Og like etter passerte vi Hagevik Tøndefabrikk: Buster X med Yamaha 70 Link to post
ebonita Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 (redigert) Ref Oivindg: Betyr det at du bruker over 90 liter i timen i 20 knop, og 150 liter i timen i 30 knop? Hva veier en P40? Stämmer väl ganska bra det Oivind. Volvo anger 78 liter per timme vid fullt effektuttag vid 2800 rpm och då gör båten (om den är lätt) knappa 30 knop. Dvs på två motorer blir det ju då 156 l/h och om man dividerar det med farten (30kt) så blir det ju 5,2 l/nm vilket stämmer med diagrammet. Notera dock som REM skriver att det finns mycket att spara på att glida fram i lite måttligare fart. För vår del körde vi c:a 1300 NM i fjol på c:a 2000 liter brännolja, dvs sådär kring 1,5 liter per sjömil i snitt. Men som sagt, i takt med att den klåfingrige och prylgalne ägaren gör båten lite tyngre för varje år så finns det väl risk för att farten sjunker något... Detta påverkar prestanda på så sätt att farten sjunker men samtidigt även uppnått maxvarvtal om man behåller samma propellar, och därmed sjunker även maxförbrukningen (som beror på varvtalet). Totalt sett så får man ju dock av naturliga själ räkna med att liter/NM kommer att stiga något (speciellt i det högre fartregistret) när båten blir tyngre. Min båt brukar numera väga 14 - 14,5 ton när jag lyfter. Av det är ju kanske 1 ton bunker och vatten. Redigert 23.Mars.2014 av ebonita (see edit history) Link to post
Snekker'n Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Måløy: Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Farvel til Måløy! Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Hælkollen, innerst i Frøysjøen: Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Hælkollen sett fra sydvest: Buster X med Yamaha 70 Link to post
Shiny Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Flotte bilder! Lykke til videre på turen. Får saltvanns abstinenser her jeg sitter i innlandet. Og gratulerer med drømmebåt. ? Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn