Kise Marin Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Dette er da min tråd på Mirage 28´ -1979 mod. Den har jeg nå eid i snart et år, og jeg har brukt tiden til å gjøre meg kjent med den, og gjøre meg opp tanker om hva jeg ønsker å gjøre med den. Seilte med den i hele fjor sommer, og dette var helt problemfritt. Link to post
Kise Marin Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 Så var det å få lagt henne på plass hjemme i gården! Link to post
Kise Marin Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 (edited) Her ligger hun nå å venter på varmere vær Bare å vente.. Edited March 13, 2014 by SeilerKise (see edit history) Link to post
Fjord28cs Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Flott båt! Sykler forbi hver dag og sjekker fremdriften på vårpussen, på tide å komme igang? Link to post
Kise Marin Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 Ja jeg begynte i går. , og som du vet ble det oppdagelser av stadig mer å henge fingrene i... Skal konsentrere meg om det innvendige i første omgang. Er mer enn mye å ta tak i. Jeg rev ned all gammel taktrekk, og fikk da kontantert det jeg minst ønsket å finne.. nemlig at jeg må skifte ut deler av taket. Det har tydeligvis vært lekk i taket over leengre tid. og sammen med veldig dårlig vedlikehold, så ser jeg at det er mye som er i dårlig forfatning. Veldig festlig dette ! hehe Link to post
Kise Marin Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 Men en god ting er hvertfall motoren da... Den lempet jeg ut i fjor og tok til verksted der vi gikk over den. Går kjempefint. Og den ble ganske så ok da vi hadde pusset alt ned og gitt den et nytt strøk lakk også. Lurer på å selge den, til fordel for en større. Dette er en 12hk, men føler at en 20-25hk ville vært bedre . Link to post
Fjord28cs Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Tenk deg om før du går på å skifte motor. Ombygging av motorfester, ny propell, endring av vektbalansen, samt deltakostnad på ca 20k for en ny motor. Du vil få noe igjen for flere hester i sterk motvind. I vindstille vil skroglengden begrense farten. Har 28 hk i min 28 foter, og føler at jeg har mer enn 10 hk for mye. Link to post
Kise Marin Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 Takk. dette skal tas til vurdering. Tenkte ikke på å installere noe "brand-new" men kanskje en erstatning. klarer meg jo med den jeg har, men føler den er noe "puslete". Men som du ser så har jeg ett tonn arbeid som kommer før det. Når jeg blir ferdig inne så har jeg tenkt til å ribbe dekket, tette/sparkle opp sprekker/lekkasjepunkter, og så ta å pusse den ned og lakke den Mørk marineblå utvendig. Den er meget ufin i lakk utvendig. Jeg får se om tiden strekker til. Jobber også endel, så er begrenset med tid jeg får på den.... Jeg har tenkt til å få tatt en dugnad på den til helgen for å komme skikkelig i gang!... Kjenner det kribler i sjela etter å komme igang!!! Link to post
Eureka Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Jøss som ut av en eske kom et seilbåtprosjekt! Hvordan er tilgangen i taket, hva må gjøres? Om motoren er topp, behold den, nå vet du hva du har. Kjøper du noe brukt, så vet du ikke med sikkerhet hvor god den er, om det ikke er relativt nytt eller proff overhalt. Jeg har 18hk i min 30foter, 2gm20, og det går så fort det kan gå, lenge før jeg har fult turtall. Kanskje du heller kan knipe inn en knop på et helt slett og fint skrog. Hva med å teste annen propelltype? -jeg tror du har nok å bruke tid og penger på. :) Dette kommer jeg til å følge videre! Link to post
Kise Marin Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 Ja, jeg tror motoren bil stående. I taket må jeg da fjerne to stor treplater innenfra. De er da støpt med litt glassfiber i kanntene. Så må jeg frem med varmepistolen å gjøre alt rent, før jeg kommer til å lakke over. Så kjøper jeg nytt tre som jeg da støper inn på samme måte som det var opprinnelig. Men nå legge jeg strøm sammen med platene, slik at jeg kan få montert meg noen spotter i taket. Så skal jeg da ha teak plater i midtfeltet, og trekke med sky på sidene og ned under vinduene.. Dette var foreløpig slagplan i hvertfall. Skal prøve å få tatt noen bilder underveis.! Koselig at du vil følge EUREKA. :-) Det ser jo het makabert ut sånn det ser ut nå, men det er mye av dette som er gammelt lim. Så tror det kommer til å se bedre ut asap jeg får fått vekk alt. Link to post
Eureka Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Spesiell takkonstruksjon. Vil det si at det ikke er noen helt innstøpt kjernemateriale i dekket? Link to post
Kise Marin Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 Jo det er dette sandwich-opplegget i resten av dekket. bortsett fra 3m X 1,5M i taket over salongen... luken går jo inn også... mer bilder kommer når jeg har fått fjernet det som er deffekt.. PS, det er jo enngelskfolk som har kontruewrt denne så det er jo mye rart for å si det sånn... hømhøm. er ikke noe "hallberg-Rassy" konstruksjon akkurat... :-) Link to post
Eureka Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Skjønner . Jeg kan anbefale deg å kjøpe det engelske båtbladet PBO om du ikke allerede gjør det. Ofte er det båter i denne størrelsen som blir omtalt. Masse masse godt lesestoff for oss med gamle båter. Nytt nummer er vel rett om hjørnet. Link to post
Kise Marin Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 Takk for det. har du hatt noen slike operasjoner i din båt eller noe lignende så tar jeg gjerne imot bilder/tips/råd. Har restaurert flere båter men aldri rep slikt. Link to post
Eureka Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Rep av tak? - nei, ikke enda. Men har en jobb å gjøre på dollbord. Fuktig balsakjerne ..... Jeg har en prosjekttråd her på forumet for min comfort30. Den omfatter litt forskjellig. Seilbåt og rep av det er en relativt ny greie for meg. Mye å lære, mye å gjøre :) Link to post
Kise Marin Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 Slik ser jeg for meg båten utvendig når den er ferdig!.. godt å ha noe å sikte til!! Link to post
Fjord28cs Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Faktisk en båt under 40 fot som kler blåfargen. Dette blir bra! Stå på dersom du skal på vannet i år. Link to post
Eureka Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Blått er pent, dog er gult en farge av sin tid og på en måte også kledelig for en klassisk seilbåt fra -70tallet. Mange båter bygget i eksempelvis Danmark har farger som gult, grønt, blånyanser. Jeg så på en Naver 29, dansk modell, som opprinnelig var dyp gul i fargen på skrog og dekk. Den var overmalt med mørk blå på skrog. Klarer du å få overflaten like pen som gelcoat? Link to post
Kise Marin Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 Ja jeg må si den ser veldig tiltalende ut i denne fargen. Jeg forhørte meg om å sette den vekk til lakk men den summen det ville kostet fikk meg nesten til å svime av, så jeg satser på å gjøre jobben selv.. Jeg har håp om at den skal bli ganske så blink, og etter mye jobb i forveien og endel polering i etterkant vil den kom forhåpentlig bli bra. Lurte på om jeg skulle ha rødt bunnstoff da. Me får sjå. !. nå er det inne som teller. Det skal sies at jeg neimen ikke vet om den blir sjøsatt i år. Spørs på tiden og lommeboka. Dette er det største prosjektet jeg til dd har begitt meg ut på... Begynner i kveld med nedribbing av salong-taket. Link to post
index Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Sjøsett, og jobb heller mens den ligger på sjøen. Da kan du fortsatt seile og kose deg med båten selv om den ikke er ferdig. Ellers så ville jeg ha tenkt en gang til på det med å lakke skroget. Et blått skrog med gule flekker etter hver gang den får litt røff behandling ser lite pent ut (litt IKEA dog). Lakk vil aldri sitte like godt sol original gelcoat, og flassing vil forekomme. Poler heller opp den gule gelcoaten, da har du en overflate som tåler røff bruk! Jeg har selv 10 liter mørkeblå 2-komp. i kjelleren, da jeg tenkte å gjøre samme stunt på min røde snekke. Men når jeg ser hvilke bruksskader den får opp gjennom årene så velger jeg å la være i stedet. Båten er lakkert nå også, men i nærheten av original farge. Så de flassingene som har kommet så langt viser ikke så godt. Men med blått derimot... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kise Marin Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 Ja, alle råd tas i betraktning... men jeg får prøve å pusse ned så mye som mulig... Den er veldig fæl i skrogsidene, er mye riper og små skader jeg må gjøre noe med så.. ja.. som blodstrupmoen sa; "Time vill schåvv" Må si denne "Banan-gule" fargen ikke er fin altså. sikkert fin når båten var ny, men.. ja.. kanskje jeg kan kjøpe din lakk om ikke du skal bruke den,? Link to post
Kise Marin Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 Savner sommern endel når jeg ser slike bilder: Link to post
Kise Marin Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Ja det ble litt mer "ribbing i helgen.. og det resulterte i at jeg fant ut av jeg nå må skjære opp taket innenfra da så godt som hele taket er fuktig.. MORO!!.. jaja funnet frem kompressoren og kutter`n så jeg får beg å skjære i glassfibern fra innsiden. Link to post
Kise Marin Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 Ja da er alt som var "halvveis" løst, og alt innstøpte kryssfineren vekk. Så jeg fikk begynt å åpne babord side... For så å finne FUKTIG BALSATRE... omg.. jaja.. er jo veldig moro å komme i gang. Holder på med freidig mot! Herunder ser dere et lite stykke som jeg nå har fått skjært vekk.. (det skal sies at jeg ikke fikk kompressoren min på stell så det gikk manuelt...) Det er flotte greier dette gitt... at folk som skal montere ting ikke tenker litt lengre.. er jo ikke bare å kjøre boret igjennom å skru til...... :-( Link to post
Eureka Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 (edited) Herlig herlig! Dette er hard core oppussing! Hva saget du glassfiberen med? -ser jo ut som at det ikke ble støvete.. Hva er planen nå med kjernemateriale? Divinycell, balsa eller finer? Hva gjør du med dekket der det er andre gjennomføringer? - demontere og støpe solid med epoxy? Dette er foregangsarbeid! -følg med alle dere som vil kjøpe billig seilbåtprosjekt! Dette er ingen uvanlig feil og svakhet. Edited March 18, 2014 by Eureka (see edit history) Link to post
Recommended Posts