Kise Marin Svart 18.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Ja HardCore er det hvertfall.!! Jeg tenkte å gå for Divinycell. Når så gikk det manuelt med en firkantet slåtkniv, og hammer. Men skal bruke min nyinnkjøpte lille kutte skive asap kompressoren er oppe å går, ellers blir ikke båten ferdig før 2020. Tenkte å gå "all-in" med epoxy i gjennomføringene, samt armere med strie. Så lage da kjernen med Divinycell/ Hardtre der jeg jeg trenger skrue-fester innenfra. Det fine med å strippe ting såppas, er at jeg da har full anledning til å bygge taket etter mine egne behov. tenkte å montere noen lekre led-spotter langs sidene. Dekker meg til med munnbind, lue og hansker.. og i tillegg teiper jeg med gaffa rundt hånleddene, for dette (/%#/¤%-glassfiberstøver er jo til å bli gall av.! Fått lånt meg en kompressor i dag! Så da blir det full fres. (Kan jo snart så blomster i all balsaen jeg har finni da!) Link to post
Kise Marin Svart 18.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 (redigert) Her må det ha gått "et par kuler varmt". dette er den gamle utluftningen til kokeapp.. og det er selvfølgelig bare boret rett igjennom, og ikke noe mer en litt sikaflexering fra oversiden... Boret noen hull for å "sjekke" hvor langt fukten satt.. ja.. boret i går og det drypper enda for å si det sånn.... Redigert 18.Mars.2014 av SeilerKise (see edit history) Link to post
Eureka Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 tar du det fra innsiden for å bebevare antisklimønster og gecoat? Har du gjort sånn arbeid før? Jeg har nemlig fuktig balsa i dollbord pga røstjerngjennomføringer. -og jeg har en jobb å gjøre :) har lenge tenkt at jeg skulle kappe opp fra utsiden, men nå ble jeg i tvil. Meningen var da å legge syntetisk teak etterpå, for da er det ikke så nøye med gelcoaten... Nok en gang, imponerende arbeid. Link to post
Kise Marin Svart 18.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Jeg går kun inn fra innsiden og armerer/styrker derfra. Sånn som mitt dekk er bygd opp så mener jeg det er den beste løsningen. Jeg har planer om å gjør endel endringer i takløsningen anyway, så det var naturlig og ikke ta det fra utsiden. Jeg skal slipe ned dekket og fylle igjen alle sprekker/deff, for så å lakke det opp. Ja jeg har vært borte i dette før, men i en meget mindre skala. (men slik jeg ser det nå, SER det verre og vanskeligere ut enn det faktisk er) Takk for ros! Jeg har troen på at dette blir bra. Moro at folk følger/ kommenterer. Eneste jeg mangler nå i arbeidsprosessen er noe god Rock`n Roll. for jeg har nemlig fått fruen til å ta ansvar for serveringen! :) Gleder meg til å se ditt prosjekt komme i gang, og håper det blir en tråd på det!. Link to post
Eureka Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Prosjektet mitt har pågått i snart 2 år det, så også har tråden. Inneholder etter hvert litt av hvert om mitt liv med min Comfort30. :) https://baatplassen.no/i/topic/91398-comfort30-mitt-prosjekt/ Link to post
Kise Marin Svart 18.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Se det ja. Da er det jo meg og dette med å finne ting da. Er veldig fersk i dette forumet!. Skal si du har en flott båt/prosjekt! Du ligger et par hakk før meg! Kjenner det røkker i fingrene når jeg ser tråden din, vil hjem å renovere videre asap.!! Link to post
Eureka Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 hehe...jeg driver i skrivende stund med mental forberedelse før båten skal på land om en uke. Mye som skal gjøres og jeg har tatt meg fri fra jobb. Link to post
Kise Marin Svart 18.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Planen i dag er å dra å kjøpe det jeg trenger for å få kompressoren igang, så skal jeg forhåpentligvis klare å få skjært ut hvertfall babord-side av taket. Så skal jeg skru ut vinduet. (trenger all gjennomluftning som det er mulig mtp tørking/kommende støping) så blir det veldig spennende å se hvordan det ligger ann rundt toppfestet til "mastestokken" der tror jeg (håper) at det ikke er sandwich-driit.. Har tatt en borr-test og det ser ut som om det er helstøpt / eller separert. Får si som blodstrupmoen; "Time vill shåvv". Kjøpt meg ny kuttemaskin til kompressoren, så mener det skal gå veldig bra/fort å få kuttet ut resten av taket.. Lurer på å kjøpe disse Divinycell / http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Divinycell-252137/ Noen som har erfaring med disse? Om noen har noen råd tips før jeg setter alle kluter til så hyl ut!. Link to post
Eureka Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Kjenner ikke til BT sin plate, og kan ikke alt for mye om dette. Men jeg vet at det finnes ulike hardheter, densitet(?) kg pr m3. Høyere vekt pr m3 jo hardere plate. Når jeg skal gjøre denne jobben, så får jeg divinycell fra et verft som bygger katamaraner i divinycell og karbon. Så da er det opp til dem å plukke ut den plata jeg trenger :) Hvor tykk er balsaen? Søkte litt på nettet og en plass, hos en båtbygger, ble det sagt at steder hvor det skal være gjennomgående bolter bruker de vannfast finer, Merantifiner?, dette fordi laminatet blir påført trykk fra begge sider men gir ikke etter og flexer tilbake... Dersom du ikke får noe umiddelbart godt svar her, så er det jo såpass konkret at du kan åpne egen tråd om det for å nå ut til flere. Uansett, jeg ser frem til fortsettelsen! Under masten er det neppe balsa. Alternativet er å støpe inn ferdigstøpt bit med passelig tykk glassfiber hvor du vil ha ekstra styrke. Link to post
Kise Marin Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Da er jammen meg babord side ferdig skjært ut og rensket. Ble voldsomt støvete med vinkelsliperen, men føler dette blir bra! Viktig med verneutryr, i dette møkka arbeidet.... Link to post
Fjord28cs Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Kjempe bra. Hadde vel investert i en lit bedre maske når du skal begynne med løsemidler for å vaske ned. BT har en brukbar maske til en overkommelig pris. HMS er viktig! http://biltema.no/no/Bygg/Arbeidsklar-og-verneutstyr/Verneutstyr-for-oyne-orer-og-munn/Beskyttelsesmaske-755-26350/ Link to post
Kise Marin Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Om noen har noen ideer for å stive av dekket, / Isolering tar jeg gjerne i mot det. Lurer veldig på hva jeg skal gjøre. Tenkte først nå å få fjernet alt smuss, for så å "male" rein epoxy med litt glassfiber i på det som er der, for å ha en glattere og mer tjukk overflate.. for så å begynne med å legge glassfiber strie på.. men så kommer jeg til dette med å lage avstivere/isolere.. har så lite lyst til å bruke treverk... men må jo ha noe å montere de kommende trekte takplatene i.. Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 (redigert) Du tenker på midtdelen av takdelen hvor det var kun finerplater, ikke laminat? Hva med å lime fast lekter i tre med tec7, som skruefeste til takplater? Mellom lektene legger du skrogisolasjon ala Maritim sin, eller du kjøper Armaflex. Er et par annonser med ok m2 pris på finn - torget. Jeg har maritim sin 10mm og armaflex 19 mm i skrog og tak. Trenger du å stive av dekket, hvor det ikke er sandwichlaminat, så kan du jo plaste inn avstivere i divinycell. - og bruke disse som skruefeste for takplater. Isolerer du tak og skrog, før du legger trekk, så vil du få en utrolig lun båt, varmere, stillere mtp lyddemping og mindre kondensering. Du vil trenge en mindre dieselvarmer om du trenger ny. Ergo penger spart. Redigert 19.Mars.2014 av Eureka (see edit history) Link to post
Kise Marin Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 (redigert) Jeg tenkte oppunder dørken der det hittil har vært sandwich. Hva bør jeg gjøre der ? støpe inn nye divinycell plater ( holder det som avstiving ?) der hvor det kun var vært en halvveis inn-støpt kryssfiner tenkte jeg å kle med trekte plater.. Redigert 19.Mars.2014 av SeilerKise (see edit history) Link to post
Festina_Lente Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Dette var imponerende! Kan ikke skjønne at man brukte balsa eller finer som distansemateriale, når man kunne brukt divinycell. Kostnader? Tradisjoner? Bare husk at du skal ha øyne og lunger resten av livet - så på med skikkelig maske og briller når du sliper !! Jeg brukte BT sin polyurethanplate på roret: i prosjektbåten Lett å jobbe med, men jeg aner ikke hvor god den er til skrog/ overbygg. Lykke til, følger med hver dag! Prosjektbåthilsen rfa Even Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Vannfast finer vil gi bedre styrke mot kompresjon i laminatet. Divinycell er lettere og igrunn stein hardt om du finner en med høy densitet. -tror jeg. Men å støpe inn noe, det ville jeg definitivt gjort. For dette skal gi stivhetenntil dekket, og båten. Hos deg ser det ut til at området med råtten balsa har laget en oppstivende ramme rundt dekkesområdet uten laminat. Der det er sandwich er glassfiberen normalt tynnere støpt enn der det ikke er sandwich. Ergo du må lage ny sandwich. Gjør det slik det har vært, da er du trygg. Det er nok en konstruksjonsmessig mening med det. Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Vannfast finer vil gi bedre styrke mot kompresjon i laminatet. Divinycell er lettere og igrunn stein hardt om du finner en med høy densitet. -tror jeg. Men å støpe inn noe, det ville jeg definitivt gjort. For dette skal gi stivhetenntil dekket, og båten. Hos deg ser det ut til at området med råtten balsa har laget en oppstivende ramme rundt dekkesområdet uten laminat. Der det er sandwich er glassfiberen normalt tynnere støpt enn der det ikke er sandwich. Ergo du må lage ny sandwich. Gjør det slik det har vært, da er du trygg. Det er nok en konstruksjonsmessig mening med det. Link to post
Kise Marin Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Nei den "duden" som tenkte : " Eureka!, Balsatre.... ja det kan vi støpe inn i båten.. det funket for Kon-Tiki / Heyerdahl, så da funker det for oss!..." og denne tankegangen sammen med noen ivrige montasjefolk som tenkte; " joda, vi borer rett igjennom og strammer til fra hver side, det MÅ jo bli tett i lengden?" - har nå satt meg i en ganske så stor frustrasjon.. ..men men la gå! Btw, med all den TUNGE balsatreet (eller blomsterjorden som jeg sier) som jeg har fjernet så kommer den til å seile et par knop fortere tror jeg.. for MAKAN til tunge greier... Men til alle dem som tenke jeg må snart kanskje ønsker å brenne opp båten/gi opp; Jeg kjenner jeg blir bare mer og mer glad i den.! jeg nynner og traller (hyler ut til tider noen mindre hyggelige strofer men men..) og liker min kjære Mirage. Jeg har jo restaurert et par båter nå.. og viljen styrer jo evnen. Tror dette blir kanon.. ! og må si det hjelper veldig med slike hyggelig kommentarer da!! må rette en stor takk til BT, og Jula som jeg har STOR nytte av! Men om noen i Skiensomr har mengder med Epoxy stående, og ønsker å bli kvitt den så hyl ut.. jeg tror muuuuligens jeg kommer til å få brukt for noen liter.. Link to post
index Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Hvorfor bruke dyr epoxy, når hele båten er laget av billig polyester? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kise Marin Svart 20.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 RETTELSE. Tenkte jo selvfølgelig Polyester! :-) Link to post
Kise Marin Svart 20.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Sånn, litt shopping på BT, så nå skal jeg i gang med å vaske med noe skikkelig kraftmiddel, for så å legge et lag med forsterkning, før jeg "jyver på" med å legge litt Divinycell som avstandsmateriale/isolering Link to post
index Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Lykke til! Det blir nok en utfordring å plastre "over hodet" slik, men du har jo ikke noe egentlig valg.... Men dekk godt til da, så du unngå polyestersøl overalt. Er det varmt nok der du står nå til å drive med polyester? Bør vel helst være rundt 20 pluss... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kise Marin Svart 20.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Takker. Ja det er godt å varmt inne i båten. Skal prøve å få laget meg til en form for stiver.. som jeg da jekker/klemmer opp det jeg støper helt fast til taket. har en ide på hvordan jeg skal få det til. skal oppdatere med bilde! :-) Link to post
Kise Marin Svart 20.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 (redigert) Noen som kjenner noen som trenger en god påhenger? :-) https://baatplassen.no/i/page/Marked/baatutstyr_selges/_/selva-8hk-langstammet-4takter-2012mod-r76 Redigert 20.Mars.2014 av SeilerKise (see edit history) Link to post
Knude Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Hei ! Fin jobb så langt og knall å følge. Noen tips fra en som har jobbet med dette ganske lenge. En måte å erstatte det som du har fjernet er å lagge et lag matte /poliester på den ene siden av 12 mm finer å la det herde. Så legger du to lag på den andre og stemler opp plata i taket eller under dolbord. Da har du bare en liten kant og strimle. Det samme kan du få til med rutet 11 mm divinycell ved å legge det forste laget på den siden som det er duk. Det er ikke bra å bruke noe annet en finer der det skal skrues fester eller lister med gjennomgående skruer. Takplater får du greit skrudd fast uansett om du bruker finer eller kjerne. Legg 2 lag 450 gr matte i taket der du skal skru om det er på kjerne. Ellers er du fint i gang ! Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn