Kise Marin Svart 26.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Tenkte du noe slikt da Knude? Link to post
Kise Marin Svart 26.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Moro å tro at ting er enklere enn jeg tenkte først.... Tenkte det var separerte skott mellom veggen ( i taket) men neida.. her må jeg ut med skilleveggene gitt.. da er det bare å få seg en bra stikksag eller noe.. Link to post
Kise Marin Svart 26.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Onkel`n kom med ei knakende kjekk bajonettsag, nå skal det jommen meg bli vei i vellinga, og midlertidig "åpen løsning" :P Link to post
Knude Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Hei igjen ! For å oppklare det jeg beskrev: For å lime noe opp i taket mot støpt laminat så er det beste limet mere laminat. Derfor legges det et lag laminat på den ene siden av Divinycell eller finer og lar det herde ut. Så legger man 2 lag laminat på den andre siden og stempler dette på plass før laminatet herder. Når det er herdet henger plata eller Divinysellen fast der oppe i taket og man behøver bare å strimle eventuelt sider av plata. Om det er mye bue så kutter man nesten igjennom fineren i striper på den siden som venner opp.. Håper at dette var lettere forklart PS. Divinysell må forstøpes på den siden som det er duk.om den er rutet. Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Kise Marin Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Ja da har jeg hatt litt fremgang gitt.. har nå skjønt at jeg må skifte alt i hele taket.. så ja... moro med litt å henge fingrene i. Og ikke nok med at den var vanskelig å få fjernet, men den gikk jo ikke ut luken,,, typisk... det går stadig forover... her på bildet til høyre så er venstrekant i bilde ut mot salongen, og høyrekant på toiletten, med skille i midten. Det var egentlig her jeg først så at det var deffekt. Å håpet det kun gjaldt da rommet ved dossen/vasken.. og at det var skott som skilte rommene, men neida.. så feil kan man ta. Nest gang blir det dykkermaske og surstoff. hehe.. Link to post
Eureka Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 du dæven for en jobb du gjør. Er det alvorlig med øyet eller går det seg raskt til? Link to post
Kise Marin Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Takker... :-) Ja det er en stor jobb dette, men jeg ser for meg hele tiden hvor bra det kan bli så jeg aner lys i tunnelen. Jo da, jeg ødela øyet midt i operasjonen med å få ut den veggen, så jeg fikk hvertfall gjort meg ferdig med økten.. hehe.. Tror øyet leger seg på en ukes tid.. legen mente hun fikk ut alt.. Så "ai ai" blir pirat-edition en stund :P Tenkte meg ut igjen i den i dag å pusle litt.. har jo et øye igjen ( selv om dybdesynet er så-som-så) Link to post
Mulligan Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 her må jeg ut med skilleveggene Den der er ikke bare en skillevegg. Det ser ut som om det er hovedskottet. Det må lamineres inn igjen med omhu. Ellers kan du få svært utilsiktede overraskelser når du skal seile. Link to post
Kise Marin Svart 31.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Ja veggen skal nok bli godt støpt på plass igjen. Skjønner at den er med på å holde dekket stivt. Link to post
Kise Marin Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Da har jeg hatt litt ferie og slikt.. men har fått begynt på nytt i båten. Bygget nytt tak over dekk. slik at dekket er helt fritt. Og enda en vegg er fjernet. + at vinduene er utmontert Føles jo veldig stort inni båten nå gitt.. Toalettet er fjernet. samt veggene. Et hull som måtte støpes igjen.. ( må gjøre litt forskjellig abeid om hverandre for å ha litt variasjon Egentlig var dette unødvendig å støpe igjen, for det blir jo dekket av dekksidene jeg skal lage, men men.. Å så eeeenda mer kutting, og fjerning av vanntrukkent balsa... Men nå skal det nevnes at jeg i hvertfall er over halvveis i jobben med å fjerne alt gammelt balsa...¨ Et tonn med arbeid igjen, men jeg fatter stadig mot! Har kjempetroen på dette egentlig.. Link to post
Kise Marin Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Da var resten av veggene/skottene fjernet.. Neesten ferdig med å skjære ut taket.. kun en liten bit rundt mastefoten og litt helt fremme i baugen ved luken.. Så da er det ut igjen i dag etter jobb å prøve seg på resten av kuttingen... Så blir det å kutte til nytt finerplater for innstøping i tak... - Noen som har kryssfiner til overs så hyl ut. / eller tips om hvor jeg bør kjøpe det...? Link to post
Sail&Surf Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Flott prosjekt! Holder på med seilbåtprosjekt selv ( https://baatplassen.no/i/topic/108376-prosjekt-bostroem-b31/ ) Har ikke kommet igang siden jeg er på havet fram til juni.... Skal seile til Las Palmas neste sommer, har du noen langtur planer med din? Gleder meg til å følge med og få inspirasjon. Lykke til! - Sondre Link to post
Kise Marin Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Hei. Har jeg en navnebror i seil-verden og gitt? Tusen takk. er veldig hyggelig med tilbakemeld. - Så du er ute å seiler nå? - Hvor i verden er du? Jeg har en drøm å seile jorden rundt. Men vet ikke om det blir med denne båten. Planen er å sette denne i ship-shape, og bruke den et par sesonger, for så å øke i str. Kunne vært moro å seilt ned til middelhavet med denne. Om det er inpirasjon du trenger så følg på, for jeg er en av dem med heller MYE pågangsmot.. Mine venner klør seg stadig i hodet, og syns det er artig med at jeg holder koken.. (de må nok tenke sitt) - men det skal sies at jeg har restaurert et par båter før, men ikke av denne str/omfang... Tror det kommer til å bli tipptopp! Link to post
Kise Marin Svart 7.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Trenger noe råd!. Om dere ser de mørke hulrommene over vinduet til høyre i bilde, så er det, der det er "forhøyninger" i dekket, og det skal monteres griperekker i overkant av disse. Det jeg lurer på nå, er tips om hva jeg bør"fylle igjen disse "rekkene" med. tidligere var det 2cm bredt kryssfiner som var støpt inn.. disse var råtnet opp, og måtte derfor fjernes... jeg skal ha gjennomgående skruer til griperekkene montert fra oversiden av dekket. - Dette er nemlig neste steg for meg, slik at jeg kan komme meg videre for å støpe inn nye forstekninger og få taket ferdig... Tips mottas med takk, Link to post
Iversennn Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Hva med noen form for aluminium som du kan bolte fast griperekkene i? :) Link to post
Kise Marin Svart 7.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Som jeg da støper inn da eller? tenker å få alt støpt veldig igjen for så å lage nye hull til feste. Kan jeg f.eks bruke grov glassfibersparkel? det blir støpt inn kryssfiner oppunder dekker så jeg har mer enn nok feste i det. Tenker mest på hva jeg skal få "fylt det igjen med slik at det blir plant med innersiden /oppunder dekket før innstøping av kryssfiner... Link to post
Kise Marin Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Da er jeg igang med å støpe forsterkninger i "rekkefestet" i taket. Link to post
index Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Hva med å fylle med Divinycell? Eventuelt med glassfibersparkel rundt skruefestene for bedre hold? Bedre enn treverk, i alle fall... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kise Marin Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Som dere ser det mørke området.. der fyller jeg nå inn ren langtrådet polyestermasse. for å stive mest mulig av... dette gjør jeg da i "hulrommet" som er for å feste griperekkene ovenfra i. Så blir det å pusse overflaten for så å legge et par lag med vevet glassfiberduk m/polyester. Så skal jeg lime opp kryssfinerplater, for så åigjen forsegle dette igjen med glassfibervevet duk. ( støper inn egne festebraketter til å montere takets dekkside, som blir trukket kryssfinerplater) Om noen har noen tips er det bare å hive over meld... Link to post
Kise Marin Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Sånn da er all balsatre ute av båten.. og jeg er i full gang med å støpe igjen disse lange "hulrommene" oppunder dekket, der griperekkene skal bli montert fra utsiden og igjennom.. Link to post
Kise Marin Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Det går fremover med støpingen! :-) støper inn ren glassfibermasse, med langfibret armering... veldig enkelt å jobbe med.. men må bruke meisel og hemmer i forkant for å få vekk noe sement-lignende "shit" som er fra byggerår.. nå blir det helstøpt.. Link to post
WillItFloat Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Fint prosjekt!Men kan det være en idé å tenke kabelgater, allerede nå?Foreslår at du planlegger skjulte trekkrør slik at du kan dytte kabler til framtidige dingser dit du vil ha dem, uten å måtte demontere, borre, krype etc.Du vil ivertfall være glad for at du gjorde dette mens båten var ribbet, når behovene melder seg :-) Link to post
Kise Marin Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Det blir mer en nok plass til å trekke kabler mener jeg, for di jeg skal montere trukkede dekkplater til slutt, og med avstandsbraketter kan ledningene få godt nok med plass. i taket skal det "kun" være 6 stk LED DOWNLIGHTS.. Link to post
Kise Marin Svart 30.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Ting tar tid!! men men.. går litt fremover.. gikk tom for glassfibermasse da, og så var det helligdag i går.. ,Men får kjøpt resten i dag, så blir det litt jobb i helgen. Link to post
Kise Marin Svart 5.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 åååh. endelig litt fremgang.. har fått støpt på plass den føste vannfaste kryssfinerplata.. Har støpt glassfiber føre jeg støpte fast platen, samt at jeg vætet plata med polyester for mont... så nå skal det stå i press til i kveld, så blir det å skjære til enda mer.. endelig noe som kommer INN i båte, og litt resultater.. Skal så plastre inn platen med 5-6 lag med duk.. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn