finnmarken Startet 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2014 Jeg hører noen heller i litt Roundup i bunnstoffet for at det skal virke bedre. Er det noe å tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Nei. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnmarken Svart 14.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Gir det ingen virkning eller er det problematisk miljømessig? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Både og. Roundup er en plantegift som tas opp gjennom bladene. På samme måte som Roundup i bakken ikke har noen effekt på ny spiring, vil det heller ikke ha noen effekt i bunnstoffet på groe og dennes røtter/frø. I praksis vil den bli skyllet fort ut etter sjøsetting og kun forurense bunnforholdene i båthavna. Og der er det sikkert nok gift fra før.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnmarken Svart 14.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Da er det vel like bra å la det være. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Helt klart. Det finnes mye bra bunnstoff på markedet som det er, så jeg ser ikke noen grunn til å eksperimentere med miljøgifter på egen hånd får å oppnå et bedre resultat. Jeg for min del har båten oppe et par dager hvert andre år, og da er det faktisk propellen som ser verst ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
arnerik Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Har prøvd flere typer bunnstoff over flere år, både på saktegående snekker, til relativt hurtig halvplaner, som jeg har nå. Min erfaring er at det er svært lite forskjell på de vanligste merkene med bunnstoff. Og jeg bunnstoffer hver eneste vår. Og da tenker jeg utelukkende på anti-gro evne. Om de er tunge å røre rundt i, og er trege å påføre,som det utrolig nok blir gjort til en faktor i test av disse, bryr meg ikke i det hele tatt. Det er en eneste effekt jeg er ute etter, og det er å holde groen unna. I år skal jeg teste ut et tips jeg har fått: rør ut et par poser finmalt Cayennepepper i stoffet. Dette er jo ikke giftig, så da lar jeg det stå til. Det er nok svineri som havner i havet, om ikke jeg også skal bidra, så å tilsette mer gift i bunnstoffer er ikke aktuelt for meg. Skal gi rapport når jeg tar i land båten til høsten, så får vi se...Bunnstoffet som blir brukt er typen selvpolerende, for hurtiggående fartøy.Samme som i fjor, så har man sammenlikningsgrunnlag. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Har vært mange tråder opp gjennom årene om dette, men enda har vel ingen kunnet dokumentere noen effekt av Round-up'en? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 (redigert) Også cayannepepper er forsøkt før, - helt uten ekstra effekt. Men du får dele opp området på båten med flere felt med og uten pepper, og ikke bare med pepper på den siden mot/med solen. Men hvorfor tror du ikke produsentene av bunnstoff har innført pepper i bunnstoffet? Tror du ikke de har tenkt tanken? Ikke det, - vi her på båtplassen vet nok bedre! Redigert 14.Mars.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Honduras Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Hva med Chilli-pepper? Man får jo kjøpt Chilli-pepper på flaske som er så sterk at "en dråpe er nok" selv for den mest ihuga. Har også fått med meg at man eksprimenterer med Chilli på større båter. Da blir det jo gjerne et forhold mellom pris/nytte, men på våre båter skulle vel ei lita flaske fint kunne holde til 2-3 liter bunnsmøring uten at det kostet skjorta. Som denne saken, hvor produsenten frasier seg ansvar for virkningen... 12 million scoville ekstrakt Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Prøv heller med Red Hot Chili Pepper. Ikke sikkert det hjelper mot groe, men som musikk kan det jo glede mens man stoffer båten med ukrydret bunnstoff? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Gammelost eller fatost? Som en som liker sære ostetyper, skulle jeg kanskje prøve gammelost? Jeg merker i hvert vall at folk som kjenner pusten min etter noen brødskiver rygger unna når jeg puster på dem! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
EIRINA Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 (redigert) Rundop er et fysisk middel så det funker ikke i bunnstoff Redigert 14.Mars.2014 av EIRINA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Bruk sære oster i bunnstoffet ditt Lars så skal jeg sleike bunnen din rein i løpet av sesongen, DA blir det effekt Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Julie III Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Eneste "middelet" mot groe som har beviselig effekt mot groe, er vel hyppig bruk Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Eneste "middelet" mot groe som har beviselig effekt mot groe, er vel hyppig bruk Jeg tok opp båten etter 26 mndr med maritims billigste og da var så å si alt av det selvpolerende bunnstoffet slitt bort, men det var ikke mye rur å se. Jeg bruker båten så å si hver dag hele sesongen (Fra isen går til isen kommer) og det er jeg temmelig sikker på at gjør at det er lite som fester seg under båten. Andre som ligger på samme sted som meg i havna, har dyrket blåskjell, rur og sjøpølser på halve tiden helt uavhengig av om de har planende båt med hardt bunnstoff, eller om det er seilbåter med VC17 eller annet dyrt lurium. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Julie III Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Jeg er en av de dumrianer som bruker vc17. Men med mye bruk virker t.o.m. det luriumet veldig bra! Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Best med båtplass i Nidelva Arendal. Ferskvann er ett veeldig godt bunnstoff. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
RSL Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Jeg er en av de dumrianer som bruker vc17. Men med mye bruk virker t.o.m. det luriumet veldig bra! Hehe,, jeg sa da ikke at man er dumme om man bruker dyrt lurium. Jeg bare støttet forrige innlegg om at hyppig bruk er en av de få tingene som funker mot groe. At VC17 kan gi høyere fart på skuta under regattaer enn det midlet jeg bruker skulle ikke forundre meg, men som båtboer har jeg for tung båt til å vinne noen regatta uansett. VC17 er først og fremst til for å gi minst mulig motstand gjennom vannet. Det er ikke dermed sagt at det hindrer groe på en båt som kun brukes på sommerens fire beste helger og ellers ligger brakk. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Ida Marie III Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Har hørt enkelte blander copaslip i bunnstoff. Det er jo en greas med masse med kobber i... Selv syns jeg vanlig selvpolerende funker godt.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Den viktigste aktive komponenten i bunnstoff er kopper (og tidligere tinn før det ble forbudt). Så dersom en tilsetter mer kopper eller tinn i bunnstoffet, burde det virke ennå bedre. Men så lenge jeg har god erfaring med kun slim på båten ved opptak, gidder jeg ikke å bry meg med noe slikt. Jeg bruker Seajet selvpolerende bunnstoff. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Julie III Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Neida, jeg forsto det RSL Jeg skrev nylig et innlegg i en annen tråd ang bunnstoff. Der fortalte jeg om 3 båter, med 3 typer bunnstoff, i 3 havner, med 3 forskjellige resultater. I ett av tilfellene var det samme båt, samme havn, samme bunnstoff, men annen brygge og forskjellig resultat... Så lokasjon har nok litt å si Bruker vc17 først og fremst fordi det bygger svært lite. Slipper derfor flassing og dermed pussing I havnen jeg lå før ble det noe rur, men der jeg ligger nå har jeg ikke en eneste rur under, kun litt rundt/på flapsene. Så jeg fortsetter nok å smøre den gyllne cognacen på skuta selv om det koster skjorta... :( Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Jobber til daglig med antifoulinger og må si at denne traden er litt underholdende :-) Tror jeg må sende noen av forslagene her til laben ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Tror jeg må sende noen av forslagene her til laben ;-)Gjør det! Hadde vært fint å se om alskens "kjerringråd" kan ha noe for seg. Så å få testet de forskjellige forslagene ut under ordnede og seriøse forhold ville blitt svært interessant Selv har jeg tenkt på å gi på med ekstra kobberstøv i bunnstoffet ei stripe under båten denne sesongen, bare for å se om det har virkning i forhold til det bunnstoffet jeg vanligvis bruker. Jeg fikk tak i noe bunnstoff fra Jotun i 20-litersspann på 90-tallet. Dette var bunnstoff til ferjer og yrkesbåter og ikke tilgjengelig for folk flest, men jobbet som trebåtbygger den tiden og fikk derfor kontakter her og der. Er så klart brukt opp nå, men synes å huske det var tydelig mer kobberstøv i dette bunnstoffet i forhold til f.eks. Nonstop og Gjøco sitt bunnstoff på den tiden. Det proffe stoffet virket også som langt mer effektivt mot groe enn de mer vanlig tilgjengelige, så det kan det være interessant å se om det går an å gjenskape noe av effekten i nyere bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Jeg kan vel si d sånn at man har mist like gode produkter i dag som med tinnholdig bunnstoff.problemet er at d stort sett er utilgjengelig for en vanlig mann i gata.det ville også blitt svært dyrt.mulig du fikk tak i noe som het seaforce? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.