Jump to content

Hvor mange Ampers lader burde jeg ha til dette.

Luka68

Recommended Posts

God kveld.

Ja nå har jeg satt inn 6 x 225 Amp i vanlig bly batterier som forbruk.

Jeg har koblet de i sammen slik at jeg nå har 24v totalt ut på disse.

Det er da 3 banker av 2 + 2 + 2 er koblet sammen.

Så lurer jeg på hvor stor lader jeg må ha for å kunne lade disse opp i løpet av en døgn og hvor får jeg kjøpt denne laderen billigst og best.

Må være i 24 volt.

Kanskje noen her inne har erfaringer eller anbefaling.??

Start batteriene er ikke innblandet i dette.

Om du skal lade opp batteriene i løpet av ett døgn avhenger laderens størrelse av hvor mye strøm du har brukt opp før du lader. En tretrinns lader lader batteriene ganske fort opp til 80% kapasitet. Så starter den interne motstanden i batteriene å redusere hvor fort batteriene kan lades. I og med at du har vanlig blybatterier tar det legre tid å få de fulle enn feks AGM batterier som har liten intern motstand.

La oss si at du tapper batteriene ned til 50%, dvs 12,3V. Da skal laderen fylle på ca 330 Ah.

Du har 675 Ah 24V. Jeg ville valgt en lader på 100Ah her. Under 10% av batteribanken bør du ikke gå, og litt ekstra er det greit å ha så ikke ladingen tar for lang tid. Poenget er å få unnagjort bulk ladingen raskt slik at den mer tidkrevende abosbasjonsfasen der batteriets indre motstand får stor betydning får tilstrekkelig tid.

Edited by Bitteliten (see edit history)

Ok, ja jeg tenkte en lader på minst 90amp, men 100amp er kanskje bedre, men burde den ha 3 utganger eller bare en som lader alle sammen. For jeg har jo banker på 2+2+2

Men den laderen må vell være litt tenkende selv.

For jeg ønsker en lader som kan stå på hele tiden.

Så ser jeg mange ladere selges med flere utganger, men la oss si at laderen er har 2 utganger og er på 50 Amp, lader den da la oss si 2 x 50 Amp eller 2 x 25 Amp. Dette har jeg lurt på en stund, står lite om det.?

Det du har, er EN batteribank på 675 Ah i og med at du har koblet de sammen.

Hadde du hatt bryter mellom hver av de 2+2+2 og de gikk til forskjellige forbrukere, ville du hatt 3 batteribanker og kunne nyttiggjort deg av en lader med tre utganger, slik at hver av de 3 bankene fikk optimal lading.

Men som sagt... du har EN batteribank og trenger da kun en utgang. Om du kobler til startbatteriet på samme lader, er det kjekt om den har to utganger slik at startbatteret og forbruksbanken hver for seg får den ladespenningen de trenger.

Ordet batteri, betyr at noe er satt sammen av flere elemter til EN enhet.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Total oppgitt ytelse delt på kanaler er vel vanlig.

Spørs om eg hadde vurdert 3 ladere på 30 A i stedet, sidan du skal ha 3 separate banker.

red>: ja det er kanskje tre banker som er men koblet sammen.. Da er det ein batteribank tenker eg også... Då blir det 100A igjenn. Men då er jo behovet for fleire utganger borte ?

Edited by Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Total oppgitt ytelse delt på kanaler er vel vanlig.

Spørs om eg hadde vurdert 3 ladere på 30 A i stedet, sidan du skal ha 3 separate banker.

jeg har forstått det slik at han har seriekoblet 2 batterier 3 ganger og satt de i paralell og benytter dette som EN 24V-batteribank

Men då er jo behovet for fleire utganger borte ?

Ja, om han da ikke skal bruke laderen til startbatteriet også.

Da kan det være smart med egen utgang til denne. Om startbatteriet har egen lader, trenger han kun en utgang på laderen.

Hei igjen.

Når det gjelder start batteriene, så er de helt utenom og er mye mindre.

Så det hadde vært greit med en lader med 2 utganger.

Men har hørt at det ikke er så bra, når denne banken på 24 volt som start ikke er like store.

Så kanskje greit med 2 ladere.

1 på 24volt på 100amp og 1 på 24volt på 25amp.

Laderen hadde jeg tenkt og ha på hele året, men så klart så går det jo og slå det av også.

De batteriene jeg har er helt velikeholdsfrie.

Må nok bryte opp plasten for og fylle opp på de. Heavy durty battery.

Noen som er enige her.

Men når de skriver av laderen lader med 50 Amp, så er nok det Max totalt om de har flere utganger.??

Gleder meg mye til og bruke min nye stål båt på 46" fot fra April.

Ofte er de laderne med flere utganger forutsatt at du har samme type batterier på alle kanaler. Dvs at du ikke kan blande feks agm på start og vanlige blybatterier på forbruk.

Jeg har egen lader til start (agm) og egen til forbruk (bly). Jeg føler at jeg går veldig god kontroll på ladingen da.

Mulig jeg pirker litt her, men 2+2+2 blir vel 36 volt. Det er vel 3 batterier som er parallelkoblet, og så seriekoblet til de 3 neste parallelkoblede . Da blir det 24 volt, men regner med du har kontrollen på dette og at du bare utrykte deg feil.

Nei. To 12V batterier på 225Ah koblet i serie gir 24V og 225Ah. Kobler du paralell tre slike banker med to batteri i kvar, så har du fortsatt 24 V ,men 675Ah.

Eg ser ts er fortsatt i tvil om ladere med fleire utganger. Eg kjenner ingen lader med fleire uttak, som yter oppgitt effekt på kvar enkel utgang. Har også hørt at ladere med to utganger justerer tilgjengelig effekt i mellom utgangene alt etter kva batteribank som treng mest. Har du to banker som er "godt" nedtappet, så undres eg korleis lading blir. Eg har ikkje prøvd eller lest noko om det. Kanskje begge får likt, kanskje eine får masse mar medan den andre må vente.

Men det finnes masse flotte dupedingser som kan dele og regulere lading. Sjekk nettsidene til Joerg Becher.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Selvfølgelig riktig Sæbø, når jeg har fått samlet de få hjernecellene jeg har igjen ser jeg det . :smiley: Men han som koblet hjernecellene mine kan ikke ha vært helt inne på dette . :giggle:

Jeg bor i båten og har to ladere. Hver til sin forbruksbank. disse bankene er ikke like, så jeg har valgt å ha en lader til forbruk én som består av 3x85 Ah og en annen lader til bank 2 som har 2x108Ah (Egen bank som kun drifter kjøleboksen). Startbatteriet kan jeg via bryter koble sammen med disse bankene om jeg trenger lading utover det startbatteriet får under motorkjøring.

Mine ladere står på kostant hele året når jeg er tilkoblet landstrøm og jeg har ikke oppdaget noe stort forbruk av vann på bank #1. (Bank #2 er hermetisk lukket)

Om det er slik at de 3x85Ah får kortere levetid av min måte å gjøre dette på, så får det være. De er 5 år gamle nå, så om jeg må bytte dem denne sesongen, har de uansett gjort nytten sin i mitt opplegg.

RSL

Da ble laderen innkjøpt. Forandret litt på alt sammen, og nå ble batteri bankene på 4x225amp i 24 volt.

Så jeg kjøpte inn denne laderen.

http://www.marineshop.no/Elektrisk/Batteri-og-lading/Batterilader/NORCHARGER-Batterilader-24V--45-A-5-stegs-115676-p0000172275

Denne fikk jeg kjøpt fra ett annet sted, og fikk den for kr 5100 inkl frakt og mva.

Billigere en det får jeg nok det ikke.

Håper bare det holder med 450 Amp i 24 volt, hvis ikke så må sette inn flere batterier.

Ha en flott båt sommer.