Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Hei Komodo

Den gule som jeg brukte heter noe annet. Det er en Dansk importør som har foret båt bransjen med denne. Jeg har sjekket litt, og det er bare rutet som blir solgt i Norge.

Jeg kjøper gjennom et lokalt støperi så jeg kan sjekke for deg om det blir aktuelt.

Jeg ville ha brukt stiv plate om det var meg.   Diab har det meste på lager.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Tusen takk skal du ha Knude!

Jeg sjekker litt rundt forbi, så sender jeg deg heller en IM om dette hvis det kniper. Det er nok lurt som du sier å bruke massiv plate til dørk, spanter og akterspeil. Selv om det er et distansemateriale skal det også ta opp noe skjærkrefter.

Link to post
Share on other sites

Hei ! Ei uke går jammen fort men jeg har kommet litt lengre i forcabinen

 

Har støpt og coatet  nede i det hemmelige rommet i trappa.

bilde

 

og laget fundamenter til klesskapene

 

Dette er måten å bygge innstøp på som kommer til å vare båtens levetid.

Coatet og malt alle steder

bilde

 

 Også topp plata på undersiden. 1 lag 300 gr. csm og coat

bilde

 

 

Toppen skrudd fast. Hele kassa skal få et lag 600 gr. matte og 2 lag mot skroget.

bilde

 

 

Dette blir litt for spesielt interesserte............

Mange kan sikkert metoden men ny for andre.

På båtbyggeriene har man ferdige risse maler som man bruker for å fin tilpasse innredning uten å prøve plata 100 ganger.

Siden jeg ikke gidder å lage risse mal lager jeg heller en engangs mal.

 

Da ser det slik ut. (tar alltid vare på en masse kapp nettopp til dette)

Der ikke malen rekker til setter jeg en strek med passer Den blir så overført på emnet.

bilde

 

Så blir dette tegnet av og plata blir skjært ut. Passer uten noe mer tilpasning.

 bilde

 

Et annet tips fra en gammel båtbygger.

Denne dørken skal ha en luke.

 

Først bestemmer jeg størrelsen på luka i forhold til hva som skal oppi og ikke minst hva den skal ligge på av lister.

Radiene tegnes med noe som passer. Her ei hullsag på 77mm eller noe....

bilde

 

Så bores fingerhullet. Der er det greit å starte kuttet.

bilde

 

 

For så og sage ut luka.

bilde

 

 

Lister på undersiden (18 mm kryssfiner som ble limt og skrudd)

bilde

 

 

Ferdig

bilde

 

Kanskje noen kan ha glede av disse bildene en gang i forbindelse med utbedring eller forandringer av innredning.

 

God helg !

 

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Følger stadig med på tråden din og blir stadig like imponert, det ser nok altfor enkelt ut for menigmann når vi får servert i slike korte doser :-) 

Her kreves myyye kunskap !!!

Denne tråden blir jo et lite oppslagsverk full av tips og triks for hvordan ting kan gjøres...

Fortsatt god helg !

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei !

Boble 65: Hyggelig at noen båtbygger triks kan brukes av andre. 

Til Dinos og Mage A. Tusen takk for hyggelige kommentarer.   :smiley:

 

Det bygges båt, selv om temperaturen synker gradvis i Drømmenes havn. Har denne uka begynt å isolere skroget i hoved cabinen fremme. Grisejobb ...... Det finnes ikke noe mer "klissete enn limet for divinycell. ( Divilett)

 

Har nå støpt over innstøps kassene som danner sokkel til kle skapene.

Første lag divinycell

bilde

 

Lim påført med tannsparkel.

bilde

 

 

På båtbyggeriene blir divinycellen banket inn i limet med en luft drevet rulle. Jeg har ikke så kraftig kompressor ombord så jeg banker med en passe tre kloss. Funker for meg ! Selv om skroget er sterkt i hauger og lass så vil det nå bli enda sterkere med denne konstruksjonen. Planen er å bruke minst 3 lag over hele.

 

Så over til noe helt annet.

Siden vinteren nærmer seg, ser jeg at behovet for strøm ombord øker. Skal også om ikke lenge begynne å polstre. Da trenger jeg en kompressor som er mye kraftigere enn den jeg har nå. Den skal selvfølelig ha en del strøm samtidig med at jeg bør ha borti 18 grader . 

 

Nå må jeg få fyr på GENERATOREN ombord ( Westerbeke  7,7 )

 

Det er med skrekkblandet fryd jeg nå starter på det elektriske anlegget ombord. 

Jeg har laget noen strøm anlegg i båt før, men da etter tegninger og ikke minst brukt produsentens montering anvisning på alle komponenter. Da behøver man ikke å forstå alt, bare man gjør som oppskriften sier.  

Da jeg kjøpte generatoren (brukt) så sa selger at han hadde demontert den selv. Jeg fikk motor instrumentene i en bærepose og noen løse kabler i en annen. Noe var klippet og noe demontert. Den posen gikk i søpla.

 

Har startet med å lage nytt skap til drifts delen av generator.

 

Kapslet boks som jeg hadde liggende ble en grei start. Limte først 6 mm kryssfiner på innsiden av lokket så det ble  mer stabilt. Boret ut huller for klokker og et par tre brytere.

bilde

 

Heldigvis er det et høyst oppegående firma som har agenturet for denne typen generatorer, så på hjemmesiden til Farco fant jeg kopling skjema og del katalog.

Måtte i tillegg ha noen litt spesielle brytere til start og gløding ( sløyfe for drifts vakt). Etter en mail til Farco var de i postkasse et par dager etter.

 

Da ble det seende slik ut !

bilde

 

Noen pene skilt over bryterne så blir dette helt greit for mitt bruk.

 

Har også begynt å kable innvendig. (Alt nytt)

bilde

 

 

 

Dette er selve kassa klar til å begynne å montere. (hullet i fineren på bakveggen er for en litt dyp timeteller.)

bilde

 

Det var alt for denne gang.

Ha en fin uke !

 

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Fantastisk byggetråd. Jeg leser med stor interesse! :thumbsup:

Et par spørsmål, som jeg håper ikke er stilt for mange ganger. Tråden begynner å bli laaang.

 

Jeg synes det er vanskelig å finne kryssfiner jeg kan stole på. Hva slags kryssfiner bruker du? Gjør du forskjell på våte og tørrere områder?

Og, jeg har såvidt brukt Biltema sin variant av Divinycell - som sikkert ikke kan sammenlignes med The real stuff. Du skriver at det må spesiallim til. Jeg brukte epoksy. Kan du si litt mer om det?

Tusen takk!

Link to post
Share on other sites

Hei dvil    :smiley:

Bare hyggelig med spørsmål !

Kryssfiner: Litt avhengig av hva man skal bruke den til.  For å støpe inn i en skrog konstruksjon som avstivere eller skott er granfiner av bygg kvalitet helt greit. Da er limet vannbestandig og platene har så mange lag at den er stabil. Jeg bruker mye av den typen. Det er da viktig at alt blir støpt inn så det ikke kan komme vann inn i konstruksjonen. I mange tilfeller så er kryssfineren bare en innvendig forskaling fordi det er laminatet som er styrken.

Det er bare noen få typer kryssfiner som kan brukes der det er fuktighet. Fibo Tresbo sine 15 og 18 mm dørk plater med nater er en av de som tåler vann over tid. Samme med bunnplater til tilhengere og forskaling plater. 

Jeg bruker også en del Meranti. Den er ikke noe mer vannbestandig, men penere i overflaten. Samme med bjørk men som regel enda flere lag og en slettere overflate.

 

Det finnes også produktet: marin plywood. Den er bygget opp med veldig mange tynne lag og limt med harpiks lim (epoxy) under så høyt trykk at alle lag er gjennomtrukket av lim. Da snakker vi vannfast.  :yesnod:

 

Divinycell: Biltema sin har jeg ingen erfaring med. Den er sikkert grei så lenge den tåler styren.

Det er flere måter å feste divinycell på. Den kan enten legges oppå ut rullet laminat. da må den smøres med polyester  som er i ferd med å "gelle" når den legges på. Det er viktig at ikke laminatet har startet herde prosessen og det er nødvendig med minst 2-3 lag. Behov for noe vekt for å trykke den ned.

Om det skal legges divinycell på ferdig herdet laminat eller i flere lag. Da brukes lim. Det er det jeg driver med nå. En del båtbyggerier som ikke støper med vakuum bruker lim på alt for å gardere seg mot de laminering. Om du skal feste divinycell på et tynt laminat må det være helt slett og den må ha ganske stort press til laminatet er herdet. Om epoxyen for tykkes er alt greit.  Når jeg laget rorbladet så la jeg et lag rutet divinycell-1 lag laminat osv. til slutt ble dette klemt i sammen med vekter. Det ble maskinhøvlet etterpå uten at noe løsnet.

 

Håper dette var oppklarende !

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei !

Da var det tid for en liten rapport igjen. Temperaturen i Arendal skifter fra -4 til +12 på et lite øyeblikk og vi har smakt på den første isen i Drømmenes havn.

Siden jeg skulle få fyr på et par motorer så måtte jeg jo fortsette med Westerbeken. Kunne like godt ta for meg Vetusen også siden den kan bli en fin "ispropell" om det blir mye av det. 

 

Den tanken som er tenkt til nød motoren blir i denne omgangen tank for alle motorene .

 

Denne er laget som en vanntank med ett stigerør. Det var litt lite så jeg har montert 3 returer og to stigerør av samme type som den produsenten av tanken bruker når det er dieseltank. 

bilde

 

Enkel adgang til stigerør

bilde

 

Dette blir tilførsel til hoved motor.

bilde

 

 

 

 

 

Et grov filter med stoppekran før filteret til hver motor.

bilde

 

Så ble det for første gang Diesel på tanken. Fikk på 100 liter den kvelden.

bilde

 

Bryterpanelet til generatoren har nå alle kabler og koplinger så da var det greit å få det opp på skottet.

Disponering av plassen er viktig

 

Bryter - sikrings skap 230V og skapet til landstrømmen. 

bilde

 

 

Det var ikke helt enkelt å få dette til siden det er flere vakter i en krets som passer på at motoren stopper om den blir for varm eller at olje trykket forsvinner eller-eller      

Den har da en starts sekvens med mange funksjoner som overstyrer alle vaktene - gløder motor - og aktiviserer stopp solenoiden. Den er koplet så den står inn trekt ved drift og mister strømmen om noe er feil.

Ble noen timer med tegningen på fanget og brillene på nesa.............(ser ikke så godt heller) 

bilde

 

Endelig begynte det å virke etter å ha studert tegningen på pc hjemme forstørret 400 ganger. Det manglet et par små kabler på bryterne som jeg ikke hadde sett tidligere.

 

Ikke alltid like enkelt å få naturlige plasseringer av kabler slanger batterier men når jeg får klamret alt blir det greit dette.

bilde

 

 

Brukte en kopling boks til feste for hovedstrøm bryter. Den passer inn i miljøet sammen med de andre grå boksene.

bilde

 

 

 

Dette er egentlig litt FY ! men jeg måtte.... :wink:

Begge motorer skal jo ha eksos anlegg. Måtte derfor støpe litt. Siden dette var ned på bunnen av båten så ble det for varmet i mange timer . Dette går bra siden skroget her er ca 25-30 mm tykt og vannet hadde en temperatur på nesten 11 grader.

bilde

 

 

Dette er da til Vetus motoren. Den står så langt nede i motor rommet at det er bare noen få cm fra vannlinja og opp til eksos utløpet på motoren. Derfor må jeg også bruke en oppsamler potte i tillegg til lyd demperen. Den skal også få en hevert ventil litt senere.

bilde

 

 

Fikk i dag laget ferdig fundamentet til generator eksosen også. Når jeg var i gang med å støpe så ble det også en dørk der trappa fra akterdekket lander.

 

Før og etter coat

bilde

 

 

Dørkplata som er støpt ned er 12mm granfiner med støp og coat på undersiden før den blir overstøpt over med  2 lag 600 gr. csm + et ekstra langs kanten og opp på bunnstokkene.

bilde

 

Det var alt for denne gang !

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo !

Jeg bruker bare topcoat . (nysmørt rett før bildet)  Når den herder så blir den litt mattere siden det stiger voks opp til overflaten. Ved 18-20 grader på arbeids område tar det vanligvis ikke mer enn et par timer før støpen kan pusses lett med grovt sandpapir og så coate. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige kommentarer !

Svar til JRK : Litt av vitsen med å beskrive byggingen er jo nettopp at det blir en form for ekstern kvalitets sikring. Takker så mye :smiley: 

Om generatoren hadde stått åpent så hadde det blitt en del strålevarme mot batterikassa. Derimot

når generatoren er ferdig montert, kommer det ei isolert aluminiums kasse over hele stasen. Da tror jeg det går greit.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei !

Gode tanker larole !

 

Julefreden har ikke senket seg helt i Drømmenes havn  :wink:

Både vetus og generatoren har har blitt kjørt. En stor dag at det endelig ble "liv " i POMPOY.

 

For å få det til måtte kabelstokken til vetus motoren forlenges ganske mye. Sjekket først hva skjøtekabel var laget av å hva den kostet. Dyr var den så jeg laget den selv.

Dette ble da den første av mange kabelstokker som skal lages.

 

Trekking og merking av enkelt kabler. (10 meter lang og samme kvaderat som ferdig skjøtekabel ) 

Dette er egentlig en for tinnet fabrikk kabel for maskin trekking og merking, men fungerer greit for hånd.

bilde

 

En gammel oppskrift for samling av denne typen kabelstokker er "glip tape"

bilde

 

Det ferdige produkt !

bilde

 

Siden jeg ikke bruker farge kode så blir det puttet innpå en liten nr. ring.

 

Laget en åpen kabel skjøt i motor rom. 

bilde

 

Hoved strøm inn på motor fra batteri. Kraftig kabling  :smiley:

bilde

 

Denne motoren er montert slik at eksos utløpet blir mindre en 10 cm over vannlinje når båten er ferdig. Derfor måtte det monteres en ventil for å forhindre vakuum i kjølvanns systemet. Et gangbart Vetus produkt !

 

Nå nesten ferdig.

bilde

 

Nå kunne instrument panelet monteres i dash bordet.Her plassert sammen med stikka til baug propellen. Foreløbig ikke så trangt om plassen. :wink: 

bilde

 

Har også godt i gang med land strøm anlegget.

Først ble det veldig enkelt.

 

Denne

bilde

 

og denne på innsiden.

bilde

 

 

Så ble det montert skap i kjelleren. Det virker inn til videre etter skjøteledning prinsippet. Inntil jeg får montert isolasjons trafo blir ikke jord koblet inn på noe ombord. Landstrøm og generator strøm skal kjøres separat inntil vender er montert.

 

Her sammen med en masse andre grå enheter  :wink:  Her har også generatoren fått på seg motor kassa si. Ble litt mer ryddig.

bilde

 

Det ble noen utfordringer med drifts delen av generator da solinoiden som holder pumpa aktivisert (motsatt av de fleste andre motorer) tok kvelden etter første 10 min. prøvekjøring.

Det viste seg at den var delvis hjemme laget av et ukurant hus og innmaten fra den originale. Fikk raskt tak i ny fra importøren i Oslo (Farco )

Varme tanker ble sendt til den som fjernet festet for original solinoid . Heldigvis var galvanisert eksos klemme nesten helt lik, så det ble helt fint etter å ha mekka om både forlenger armen og festet.

bilde

 

Litt lakk på nå så er vi i mål.

 

Etter å ha steget over slangen mellom vanntankene så lenge, var det nå på tide å få boret den igjennom bunn stokkene og starte på vann systemet.

bilde

 

Når jeg borer gjennom strukturen så bruker jeg alltid og lime inn en rør stubb for å forsegle hullet. Dette for å slippe at det kommer inn fuktighet i kryssfineren innvendig. 

 

Det blir litt hull !            Nå skal det snart bli dørk over kjølen !!

bilde

 

Så et spørsmål til de som kan svare. Generator skal ha flytende jord. (Denne ble montert før sjøsetting)

Landstrøm skal også gå mot flytende jord etter at isolasjons trafo er montert og land jord fjernet. Er det da riktigst å forbinde batteri minus på alle tre motorer sammen mot felles jord klemme som igjen er koplet til flytende jord ? Tenker da både sikkerhet for mannskap og utstyr. (galvanisk tæring) 

Det kommer en skips elektriker å monterer strømdelen på generatoren. Han kopler jord fra generator sammen med sikrings skapets jordskinne og ned på jord svampen under båten. Da er den delen utført etter boka.......

 

Det var så langt.

God jul fra Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Flytende jord er ikke lov i Norge, som et av de få land i verden, på grunn av mulig berøringsfare. Dette har vært svært heftig debatert her på baatplassen. Hvis du titter på byggingen av Hulda, så mener jeg at jeg har beskrevet mitt elektriske anlegg. Jeg har hatt elektriker om bord og har samsvarserklæring.

 

I hovedsak er landjord ikke koblet. Alle kurser ut fra aggregat og skilletrafo er jordet til respektive nullpunkter og beskyttet med to-polede personvernautomater.

Link to post
Share on other sites

Hei Hulda og takk for svar   !  At flytende jord ikke lengre er lov i Norge visste jeg egentlig etter å ha lest en masse om emnet her inne og andre steder. Det bare lå litt langt bak i "skrangle kassa" :nonod:  

Han som kommer etter nyttår har sikkert full peiling på dette og han følger selvfølgelig forskrifter om personvern.

 

Ser at det kan blir noen utfordringer i forhold til at Hr. Vetus og Amerikaneren har et felles starts batteri, og at Scaniaen har et to polet strømsystem.  

 

En positiv ting oppi dette er at jeg ikke skal ha noen varmtvanns bereder mot noen av motorene. Der blir det kun strøm. Da regner jeg med en feilkilde mindre.....

 

Det vil sikkert dukke opp flere spørsmål i forbindelse med strøm og galvanisk korrosjon siden det er vel det jeg har minst erfaring i. (Det er bare ferdige landstrøms anlegg med montering beskrivelse jeg har jobbet med)

 

:santcheers:

Knude 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

En positiv ting oppi dette er at jeg ikke skal ha noen varmtvanns bereder mot noen av motorene. Der blir det kun strøm. Da regner jeg med en feilkilde mindre.....

 

Hjelper det noe da? Berederen er jo kun forsynt med varmt kjølevann fra motor via en slange. Dersom det skal utgjøre et problem må du vel i tilfelle ha en slange som leder strøm. På den annen side, det gjør vel til en viss grad disse svarte gummislangene som er til kjølevann.

Link to post
Share on other sites

Hjelper det noe da? Berederen er jo kun forsynt med varmt kjølevann fra motor via en slange. Dersom det skal utgjøre et problem må du vel i tilfelle ha en slange som leder strøm. På den annen side, det gjør vel til en viss grad disse svarte gummislangene som er til kjølevann.

Slange som leder strøm - jamen vatnet inni slangen må reknast å leda strøm. Rettnok isolerer vatn so lenge det er heilt reint, men oppbevart inni ein slik metallbeholder som ein motor er, vil det ikkje lenger vera SO reint.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...