Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Likte den der med snepperten! Kan også brukes i mange andre sammenhenger.

 

Jeg driver og skummer finn.no for tiden for å finne skaper àla det vi har på kjøkkenet hjemme. Som er veldig likt det du nå setter opp. Må nok utsette det til høsten. Kommer som vanlig til å gå på en 'blir-ikke-tid-til-dette-før-vi drar-på-ferie' -smell. Som vanlig.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det SoBo Vi gleder oss til første prøveturen!

Hulda:  Han var litt smart han som oppdaget at man kan gjøre det sånn . Tror jeg lærte den på første jobben som innredning snekker ( 1983 eller noe)

 

JRK: smart tips som du skriver å låse skruene med en liten dråpe når kula er ferdig justert. Den skal brukes.

 

Ang. luftinntak. Takk for spørsmål  :smiley:   Går ut i fra at : Scand29bal   reagerer på at åpningene peker fremover.

Tanken er at generator suger luft både fra motor rom og igjennom dette luft inntaket. Når ikke hovedmotor går vil de store luftesjaktene tilføre langt over behovet for luft. Derimot når Scaniaen er i drift en varm sommerdag samtidig som generator går, så vil det kjøle litt ekstra at luften blir hjulpet ned i slangene. Derfor med åpningen frem. Generatoren står i isolert kasse.

 

Håper det var lurt  :wink:

 

Tviler jo på at det kommer vann inn så lenge den er laget som en vannfelle med slangene montert på toppen med en høyde på kanskje 14 - 15 cm opp før vannet renner ned i slangen. God fall ut av boksen. Inntaket står ca 70-80 cm over dekk og det er tak over som går helt ut til skanse kledningen.

En annen ting er at veldig mange båter med denne typen luftinntak har åpningene pekende fremover på den ene siden av skroget og bakover på den andre. Brukt av Joda - Polar - Nor Star- osv. Erfaringen da var at står de plassert i dekket var det ikke noe problem med vann. Derimot plassert i øverste bordgang kunne det i høy sjø + vind komme inn noen dråper. 

Får vi vann på dekket så høyt oppe ,  er vi ille ute !     

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei Nero II  Hyggelig å bli spurt etter    :smiley:    Det blir litt båt innimellom alle disse "vår greiene"

 

 

Styrings systemet er ferdig og rattet er montert. 

bilde

 

Ikke et helt enkelt system å lufte da det ble fryktelig mange meter slange. Når jeg lufter setter jeg på en slange nippel i pumpa der påfyllingen er. Så henger jeg ei kanne i taket med slange ned på nippelen. Slipper å gå tom for olje i pumpa.

 

Denne sylinderen har hvert montert i en annen båt en kort stund. (må kanskje pusses litt)     :wink: bilde

 

Fikk laget forgrening til autopilot pumpe i samme slengen. den blir da i trappetrinnet opp til styrhus.

Det andre i trinnet er manøver kabler på vei til motor rom.

bilde

 

Litt flere dører på plass i styrhus. Den lille døra skal få glass, da det er her fordelings skapet med de fleste sikringer skal plasseres.

bilde

 

 

Ende vegg på " kjøkken" skap (Beiset og lakket en gang)

bilde

 

Snart ferdig med dette partiet også. 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

Laget kabel gate i taket nede i soverom gangen. 

bilde

 

 

Endelig i gang med Scaniaen.   

 

Vannfilter 2"

bilde

 

Dette var en liten rapport fra Drømmenes havn.

 

God helg!

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Det var godt med en oppdatering! Godt å se at det går fremover! Fullt av smarte løsninger! Tydelig at dette er noe du kan! Virker som alt er tenkt på i mange trekk fremover! Du burde prøve deg som sjakkspiller! Selv hadde jeg gått på en real smell med et langt mindre prosjekt!
Gleder meg til fortsettelsen! Snakk med en forlegger og lag bok om prosjektet!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Veldig bra tråd og skikkelig inspirerende lesing, en glede hver gang du poster nye ting. Har fulgt tråden fra start og blir garantert med hele veien til ferdig båt :thumbsup:

 

Hvilken type slange benyttet du til styringen, dimensjon/fabrikat/leverandør? Presset du koblingene selv ?

Link to post
Share on other sites

Du Knude, kan du ta og samle alt støvet fra byggeprosessen. Det må jo bli noen hektoliter. Legg det på land en plass. Så vi andre kan komme og bøye oss i det. Med eller uten hatt.  :smiley:   :flag_bp:    Utrolig hva du får til -- og hva det er å lære av din byggeprosess.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Så til luft sjakter for motor rommet. 

Her følger jeg egentlig bare tegningene å da ble de sånn:

 

12 mm gran finer som er helstøpt innvendig i kanalen. Dette S/B side

bilde

 

 

Håper ingeniørene i Sunseeker følger med på denne tråden også :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!  Tusen takk for hyggelige kommentarer fra dere : Erikda - dsm og Skipper Worse   :smiley:

Ekstra hyggelig at jeg kan dele noen triks i faget !

 

Jeg har bygget båt på fabrikk nesten 20 år før kontorpulten tok meg. De erfaringene i tillegg til suverene tegninger fra Bruce Roberts gjør at jeg ikke går på for mange "smeller"

 

Styreslanger: Siden jeg har valgt den største pumpa fra Sleipner så kreves det en kraftigere slange en den som man kan skru hylsene på selv.   Slangen er 1/4 "  Jeg laget en skisse og leverte den til Tess i Arendal.

Kunne hente alt et par timer etterpå. Ferdig sett med T. stykker - nipler til både rattpumpe og sylinder. valgte syrefast nede på sylinder da de ikke skal få den berømte rustfargen etter noen år.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo.   kanskje ikke så dumt det   :saint:   TY 47 er langdistanse trawler og designet er godkjent av Lloyds i kategori 1 (Uten begrensninger for alle hav eller noe sånt)  Det direktivet er noe "bøsere" en CE sine iso standarder.  

Om jeg skal får saltvann ned i motor rommet så står vannstanden en meter over dekk (luft til generator )

Vannfella til hoved sjaktene er plassert rett under tak utspringet på pilothouset. Egentlig så skal også alle dører ut på dekk være vanntette med pakking og låser som klemmer døra tett. Terskel på 20cm over dekk. Ertec sine  dører er ikke så tette og vi har bare  ca.15 cm terskel. så vi kan få litt vann på dørken om havet kommer opp over skanse kledningen.  :wink:

Uansett:

Jeg er helt sikker på at skuta tåler vesentlig mer sjø en mannskapet

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Utrolig prosjekt! Mangler bare noen drager så slår du ut Dough og SV Seeker på youtube (https://www.youtube.com/playlist?list=PL52592ABB4AE07077)

Tusen takk for at du deler :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei  With Vital. Mange takk !  Gutta på youtube er gode på beskrivelse  :smiley:

Fishermidas : Hyggelig ! Du får bare klemme i vei på nybygg.

 

Har kommet enda litt lengre på det mest arbeidsomme partiet i cockpit.

 

Skapet ved trapp er laget som Sko skap. om man ikke har tilstrekkelig dybde er det fint å skrå hyllene på

denne måten

 

bilde

 

 

Toppen av skapet danner en hylle med en kraftig front som også er videreført til en liten hylle på siden. Her kommer et par kroker til jakker på undersiden og ei grei hylle på toppen til diverse småtteri.

 

Så er første del av rekverket kommet på plass.

Helved eik alt sammen.

 

bilde

 

Spilene er skåret åttekantet på sirkelsag , og frest inn i topp og bunn vange med ca 12 mm dybde. Fikk frest ganske så åttekantet.... nesten..... :wink:

 

 

 limt med brunt fuge lim

bilde

 

Nå blir neste steg å lage mal for den skrå delen som skal lande nede på dørken.  Stilen er alt bestemt så det må fortsettes,  "Grad"  (ikke bue) på alt .

 

 

 

Så er vi i gang med skottet akterover. (Males) Overgang aktenfor vertikal list over dør.

 

bilde

 

Fortsettes !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei !  

Fantastiske soldager på Sørlandet hindrer ikke arbeidet i Drømmenes havn   :wink:

 

Kort oppdatering av fremdriften

Malen til resten av rekka er ferdig.(den skrå delen) Neste post er å lage den som et stykke i eik

 

bilde

 

Så kom eksos potta fra Univa. Har venta litt på den da det var bestillings vare.  

Mange hensyn å ta men nå tror jeg det blir greit. Den krokete historien etter turbo er hjemmelaget eksos utløp med vann injektor, bygget av deler som fulgte med motoren. Alt i 3,5 mm rustfritt.

Nå skal den hjem til garasjen for sveising - finer kassa skal støpes over og fast til skroget.

 

bilde

 

 

Selv om delene ikke er så tunge velger jeg å lage et bære beslag ned på et godt feste på siden av gear kassa. denne blir som et T stål laget i 10 mm plate.

 

Dette er malen laget i kryssfiner

bilde

 

Så igang med batteri kassa. Starts batterier på plass - lader - tilførsel kabler til sikrings skap i styrehus   35 kvadrat  dobbeltisolert kabel  sikret med 150 amp. i 24 volt   :wink:  og kabler bort til motor (50). Tilsvarer det dobbelte i 12 V

bilde

 

 

for å spare lengde både på dieselslanger og kabel blir det ei kabelgate som krysser dørken på siden av motoren. Kommer en kasse oppå senere.

bilde

 

 

Diesel filter på plass !  (nesten)

bilde

 

 

Noen steg nærmere prøvestart av Scaniaen    :smiley:

 

Fortsettes !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Ser på siste bildet at du har kjøpt sjøvannsfilter frå Vetus.

Eg sette også inn to slike i fjor, filtera er fine, men festebrakettane er noko forb. makkverk... :thumbsdown:

Var skeptisk ved montering, og antagelsen var riktig, to av fire klemmer var kaput etter kort tid.

( dei er I tynne syrefaste strimler og kun punkta saman med TIG )

Enda opp med å laga nye brakettar I 3mm syrefast ( underdel og magebind ) og PE-plater ( konsoll ) Dette fordi eg er avhengig av å kunna vippa filteret fram når innsatsen skal heilt ut for reingjering.

Stygt, men sterkt!

- Skuffande simpelt frå ein seriøs leverandør..

Link to post
Share on other sites

Ønsker at du gir den støttebraketten av eksosrøret en ekstra vurdering. Følger med, serr'u, om jeg ikke har anledning til å kommentere så ofte. Det er tre forholdt som påvirker kontstruksjonen:

  1. Termisk vekst
  2. Vibrasjon
  3. Vibrasjon kombinert med høy temperatur

Om den termiske veksten ikke møter noen motstand, oppstår ingen krefter på systemet. Med en gang du introduserer braketten som du har laget mal av, vil du introdusere krefter som hindrer systemet i å ekspandere langs to vektorer som går horisontalt og vertikalt. Min tese er at alt ting går i filler, en eller annen gang. Så har du vibrasjonen som kommer som følge av motorens risting og eksos-støtene gjennom anlegget. Dette er lavfrekvent. Dernest har du vibrasjonen som kommer fra turboen. Denne må vi kalle for høyfrekvent. Når materialer sprekker/går i stykker grunnet vibrasjon, skjer dette etter omtrent 10- til 100 millioner sinuskurver. Mange med dybdekunnskap vil arrestere meg her, men dette er den folkelige måten å forklare det på. En tredje svekkelse er vibrasjon kombinert med krefter og høy temperatur. Høy temperatur svekker stålet, likesom lav temperatur gjør det samme. Men ut fra turboen er temperaturen høy nok til at det svekkes. Igjen er det slik at om du ikke holder igjen bevegelsen, så initsieres det ikke motkrefter. Merk at det er viktig at eksosrøret og vannlåsen følger samme senterlinje, slik at eksosslangen ikke bøyes, og at eksosslangen blir så lang som mulig.

 

Hvis du tenker på røret ut fra turboen som et system som i den ene enden lener seg mot turboen, og den andre enden mot eksospotten/vannlåsen. Her går det en fin bue der koblingen til eksospotten er et fleksibelt ledd (slange). Denne slangen støtter hele rørsystemet langs den vertikale vektoren. Altså 'halve vekten av røret'. Når motoren starter, vil den termiske veksten presse røret langs en horisontal vektor som går retning akterover. Her må slangen gi etter. Samtidig skal slangen ta opp kreftene fra vibrasjonen i systemet, og i minst mulig grad overføre disse til eksospotten. Denne slangen har altså en kjempejobb å utføre.

 

Om du går inn og titter på 'Byggingen av Hulda..', så finner du ganske detaljert informasjon med bilder på hvordan jeg har gjort det. Men i korte trekk: På manifoldene er det boltet fast eksosbokser. Disse veier omkring 4 kg, og henger mot støpejernsmanifoldene i fire unbrakoskruer, dia 8 mm. Her var jeg alvorlig redd for at overhenget av boksene ville føre til brudd, og før eller senere kommer bruddet. Men i og med at boksene ikke er festet noe sted, oppstår det heller ingen termiske motkrefter. For disse boksene er 'tørre' og blir glodhete. Overgangen til vannlåsene er en myk eksosbelg som Volvo bruker på sine installasjoner (Volvo delenummer). Disse er fleksible og myke, og overfører minimalt med vibrasjon og termisk vekst til de fastskrudde vannlåsene. Nå har eksosboksene hengt der noen år, vil anta borti 10 år, og motoren har vel gått så der 500 timer med disse boksene. Boksene har vært demontert noen ganger, plukkes av hver gang jeg har løftet på motoren når diverse jobber skal utføres. Igjen, ta en titt på byggingen av Hulda.

 

Hvis du føler at du må ha en brakett, ville jeg heller bygget braketten slik at den bøyer seg rundt eksosrøret og kommer på oversiden. Så ville jeg hengt eksosrøret i braketten med en vanlig spiralfjær mellom. Da låser du verken vibrasjon eller termisk vekst, og du avlaster vekten. Det er i hvert fall det jeg har fundert meg frem til på Hulda. Men jeg venter til noe ryker før jeg tar den jobben. Som kan komme i morgen, eller kanskje ikke i min levetid. Eller i motorens levetid. 100 millioner sinuskurver kan være en lang tid.

 

Dette ble i hvert fall et langt innlegg.

Link to post
Share on other sites

Hei Knude

Som alltid er det spennende å følge med på byggingen din. :thumbsup:

 

På minus/Jord tilkoblingen for batteriene ser det ut som du skal ha en felles koblings-skrue/bolt.

Skal du ha flere (tror jeg ville hatt maks 3) sammenkoblinger så ville jeg erstattet felles-koblingsbolt med en egen minus/jord skinne.

Det vil gi en bedre kobling-forbindelse og være mere oversiktlig.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Om den termiske veksten ikke møter noen motstand, oppstår ingen krefter på systemet. Med en gang du introduserer braketten som du har laget mal av, vil du introdusere krefter som hindrer systemet i å ekspandere langs to vektorer som går horisontalt og vertikalt. Min tese er at alt ting går i filler, en eller annen gang.

 

 

Hvis du føler at du må ha en brakett, ville jeg heller bygget braketten slik at den bøyer seg rundt eksosrøret og kommer på oversiden. Så ville jeg hengt eksosrøret i braketten med en vanlig spiralfjær mellom. Da låser du verken vibrasjon eller termisk vekst, og du avlaster vekten.

 

Enig i disse betraktningene til Hulda.

 

 

En annen måte å løse problemet på er at du lager en solid brakett av rustfritt vinkelstål, HUP eller T-profil, og bruker en tynn platebit for innfestning i eksosen. Plata må da settes opp slik at den bøyer seg ved ekspansjon i røret.

 

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...