Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Nå ble jeg litt skuffa Knude. Så at du hadde postet ikveld.Trodde det var nye flott bilder og fantastiske løsninger være seg av mekanisk eller snekkerferdigheter. En glede å følge prosjektet ditt. Venter i spenning på når du skal ta jomfruturen. Håper på en filmsnutt med deilig motorlyd fra Scania `n. Keep up. :-)

Redigert av Viking28-79 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Wallas Service :  Det blir "synings ferd" til Litlekalsøy i Austevoll så fort skuta er klar for turen. Vi (kona) har både venner og familie i det området.

 

Havlengt: Passe slagord det.   :smiley:

 

Adeneo:  Det er kanskje den største fordelen med å bygge på denne måten. Man velger og bestemmer....og ombestemmer til det blir så bra som man ønsker. Penger er jo også med å bestemmer ganske mye.... og tilgangen på deler selvfølgelig.

 

Apropo penger.....

 

Har begynt på ankervinsjen i baugen. Den sto på dekket festet med to små skruer og var nærmest bare til pynt.  Kjøpt brukt av en fyr på Tjøme for fire-fem år siden. Den hadde ikke fritt fall og den ble byttet ut av den grunn.

Passet for meg.

Kjettingen var det en kar borti Kristiansand som skulle selge året etter. Vi kjøpte den også.

Rulla lå i ei restekasse på Maretim til 300,- kroner samme året......

I våres fant vi et anker også borti Kristiansand. Det sto så pent dandert i et blomsterbed svartmalt og fint og ble solgt som hagedekorasjon.

 

Her er ankeret: 50 kg. Bruce (Tror det er et original anker ut i fra teksten på anker) ?

bilde

 

Mulig at noen mener at dette ankeret passer best som dekorasjon   :smiley:  men den diskusjonen får gå sin gang uten min hjelp enda......

 

Litt fra montering.

Kjetting gjennomføring fra kjetting kassa ble en stor skrog gjennomføring i  messing.

bilde

 

Har oppdaget gjennom en del montering av vinsj er at den skal ha målet: "Ikke for stor og ikke for liten" for stor gir doble løkker og låsing av kjetting.....

Kjettingen har over en meter fra toppen av haugen og opp så det burde ikke bli noe problem.

 

Så sage et stort hull i nesa på båten. og prøvemontere rulla.

bilde

 

Beistet på plass. Det var ikke helt enkelt å få oppi jolla og henge det på kjettingen.

bilde

 

 

Ble ikke så galt dette.... eller.....

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

Rulla blir flyttet enda litt lengre inn - Ca 10 cm. så må rullefestet justeres litt -  Mååååå ha en svivel siden dette ankeret kommer feil vei 9 av 10 forsøk. Det vipper heller ikke som det skal inn i rulla så noe må justeres der også. muligens forandre litt på hjulet eller noe.

 

Så må den ha strøm.

har et rele liggende. Egentlig til en Ilas 1000 watt og sikring. Litt brytere og div. så er vi der nesten.

Har også tenkt å bruke strøm fra et av de to batteriene til baugpropellen. Vinsjen er 12 volt og propellen 24 

 

Er klar over at de som har greie på batterier ikke liker denne løsningen.  Derimot så vil det fungere uten flere komponenter på dette stadie. (penger igjen   :nonod:

 

Var også og hentet stekeovnen på Elkjøp i dag.

Måtte jo prøve den i benken.

 

Fornøyd!

bilde

 

 

Fortsettes  :smiley:

 

Knude

mmm

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Har oppdaget gjennom en del montering av vinsj er at den skal ha målet: "Ikke for stor og ikke for liten" for stor gir doble løkker og låsing av kjetting.....

Kjettingen har over en meter fra toppen av haugen og opp så det burde ikke bli noe problem.

 

For et imponerende prosjekt du holder på med.

 

Hvilken innretning har du i kjettingkassa som «legger» kjettingen? Jeg opplever ofte under opphaling av ankeret at kjettingen blir liggende som en kjegle i kassa. Når jeg så er ute i dårlig vær, raser kjegla overende og lager «ball» på kjettingen som i neste omgang hindrer fritt fall av ankeret.

 

Mulig det er kjettingkassa hos meg som er feilkonstruert.

Link to post
Share on other sites

For et imponerende prosjekt du holder på med.

 

Hvilken innretning har du i kjettingkassa som «legger» kjettingen? Jeg opplever ofte under opphaling av ankeret at kjettingen blir liggende som en kjegle i kassa. Når jeg så er ute i dårlig vær, raser kjegla overende og lager «ball» på kjettingen som i neste omgang hindrer fritt fall av ankeret.

 

Mulig det er kjettingkassa hos meg som er feilkonstruert.

Tilstrekkelig høyde fra kjettingen og opp til winsjen er viktig. Sliter du med at kjettingen bygger seg opp kan du vurdere å bytte vekk fra galvanisert kjetting, for den bygger mest. Blank kjetting er glattere og fordeler seg mer utover (dvs bygger ikke så mye i høyden).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Fikk omsider i går tid til å innom Drømmenes Havn for å besiktige skuta.

 

Er imponert!

 

Ekstra moro å være innom da jeg tidlig ble innlemmet i de planer Knude hadde med å bygge egen båt, tenkte den mannen ikke bare er halvgal, men det som enda verre er :lol:  Var også med i startfasen for støping, og det nå å se hva de platene nå er blitt til, imponerer meg!

 

Riktignok er der mange oppgaver igjen, men med det gode grunnlaget som nå er i båten går ting raskere og raskere.

 

Dette er, og blir knallbra....!!

Link to post
Share on other sites

 

Så må den ha strøm.

har et rele liggende. Egentlig til en Ilas 1000 watt og sikring. Litt brytere og div. så er vi der nesten.

Har også tenkt å bruke strøm fra et av de to batteriene til baugpropellen. Vinsjen er 12 volt og propellen 24 

 

Er klar over at de som har greie på batterier ikke liker denne løsningen.  Derimot så vil det fungere uten flere komponenter på dette stadie.

At dei som har greie på batterier ikkje liker den løsningen, spelar egentlig ingen rolle. At batteria sjølv ikkje liker den løsningen er adskillig verre.

Det som skjer i opne bly-syre batteri er: Der er satt inn to batteri, som er likt opplada. So kjem denne ankervinsjen og drar strøm utav det eine batteriet, slik at dette er mindre lada enn det andre. So kjem 24 volt lading til begge batteria. Det batteriet som har vore belasta, får ikkje heilt nok strøm til å lada heilt opp, mens det andre blir overlada. Dermed so begynner det å spalta vatnet til hydrogen og oksygen - knallgass - for å forsvara seg mot altfor mykje lading. Dermed so bruker det opp vatnet i cellene.

I samla sum so får begge batteria feil lading, og blir gamle lenge før tida.

Men som sagt, det er kva batteria misliker som betyr noko, ikkje kva dei som har greie på batteri misliker

 

Magne

 

Link to post
Share on other sites

Hvor mye effekt trekker ankervinsj og baugpropell? I bilen har jeg kobling som gir 12volt vinsjen min 24 volt når jeg velger. Dvs når jeg bruker vinsjen med hard belastning. Dvs, da blir det uten lading på batteriet "på topp", så det går fort ned til 18-20 volt. Med den løsningen kan du lade batteriene i parallell på 12 volt, og koble om til 20-24volt når du kjører baugpropell?

Redigert av finnarne (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Navid: Jeg har prøvd mange varianter av kjetting / tau kasse i min tid i båt bransjen. Som Popeye 70 skriver så er første bud tilstrekkelig høyde. Den ideelle kassa er kjegleformet nedover så den "kranse kaka av kjetting eller tau forsvinner ned der og det blir en flat haug av kjetting. Det er selvfølgelig nesten umulig  akter på en båt.

I baugen går det bedre, Jeg har laget kassa så den blir nesten spiss i bunnen og med dybde på 1,5 meter.

Den kleineste løsningen er at kassa er flat i bunnen siden den " kransekaka" da velter på et tidspunkt og lager krøll i kjettingen. 

 

Hekkbølgen: Takker for det!

 

 

 

 

 

Verrie: Tusen takk for besøk.  :smiley:

 

Andboats: Det ble 220. volt siden vi har montert generator og ikke minst at båten skal brukes som bolig. Vi skal derimot koke på gass så vi har alle muligheter i matveien.

 

Dinamo: Mange takk for din kunnskap.  At batterier i serie ikke utligner hverandre (som parallelle gjør) var nytt for meg. Da vil det bli en ekstremt dårlig løsning.

Vil et batteri til i nesa sammen med en Dc-Dc lader 24 - 12 bli en vesentlig bedre løsning, eller hva foreslår du ?  Kostbart å knekke batterier også....

 

 

Finnarne: Er dette rele styrt eller ? Vinsjen tar 1200 vatt . Husker ikke nå hva baugpropellen tar men det er mye. 

 

TB 22

Mange takk!

Om du mener på ankeret så er hullet helt ute i enden. Med litt sliping i går så fikk jeg akkurat innpå en 10mm svivel. Det ble bra... Et anker vil i 9 av 10 tilfeller komme inn i rulla den fordømte veien om ikke det er en svivel mellom kjetting og anker  :nonod:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hulda har samme ankerpatenten. Hus meg legger ankeret seg alltid den rette veien. Du må bare passe på at siste leddet på kjettingen vender den rette veien.

 

Når det gjelder batterier, så kan jeg bare slutte med til de negative herrene over. Opprinnelig plan vil føre til at batteriene går til helvete. Dette prøvde man på en lastebil som het AEC Matador (engelsk bil) under siste krig. Vi hadde en slik en gang i tiden. Her var det fire 6 V batterier. Dynamo og starter var 24 V og alle lys 12 V. Det skulle være et såkalt balansert anlegg. Men det fungerte aldri. Og det ene batterisettet ble hele tiden overladet. For øvrig det samme som skjer når en celle i et vanlig batteri dør, og det er grunnen til at slike batterier begynner å avgi mengder med gass.

Link to post
Share on other sites

 

 

Finnarne: Er dette rele styrt eller ? Vinsjen tar 1200 vatt . Husker ikke nå hva baugpropellen tar men det er mye. 

 

Jepp, Det er relestyrt. Vinsjen hos meg skal trekke 338 amp på 12 volt ved maks belastning. Kjører jeg den i 24 volt modus, så kjører den som sagt det ene batteriet uten lading, det andre batteriet kjører sammen med dynamoen, så det blir vel sånn omtrent 20 volt til sammen. Men jeg tror det belaster batteriene mere enn en baugpropell. Å dra 3 tonn med bi lopp av et gjørmehull krever endel. Gjerne med en rot eller 2 oppi. Mulig jeg har en relepakke liggende, men siden du evt måtte ha 24 volt begge veier, så må det gjøres litt anderledes enn hos meg som bare har 24 volt når jeg vinsjer inn.

 

 

Det kan godt hende det er enklere og rimeligere med et eget 12 volt batteri som lades fra 24 volt banken. Jeg har vurderte ett av denne typen til lading av 12 volt batteri fra 48 volt bank http://www.ebay.co.uk/itm/330932593423?clk_rvr_id=1072517953475&rmvSB=true

De har 24-12 volt lading også. http://stores.ebay.co.uk/EMMtec-Products?_trksid=p2047675.l2563

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Heia Knude.

Holder selv på med en buss, og der er det en Scania motor som du har, solide greier. Ser du trøbler med dette med 12 og 24 volt i den flotte skuta de.

Scaniaen har jo 24volt som baugtrøsteren har. Regner med at den 220 volts generatoren din kjører 12volt. Hvor mye batterier med forskjellige spenninger skal du legge inn der ombord? For å trekke 12 volt med 1000watt trenger du stort batteri i baugen, eller saftige kabler som er dyrt. skal du ha eget batteri til start av Scania, eget til trøster eget til start av generator og eget til winchen + forbruks bank? Hær drar det seg til med batterier, og hvliken levetid er det på de? Kanskje like greit å selge den 12volts winchen å få en pent brukt 24 volts winch dit. Da kan du jo legge litt kraftigere kabler frem til baugen og bruke en god dynamo fra Scaniaen til å levere den mengde strøm du trenger for å få opp jernet fra havets bunn, samt snurre baugen dit du vill før du legger ut på cruise.

Det jeg mener med en god dynamo til Scaniaen er på 28v 450amp. Kjøpte nettopp en slik selv som jeg holder på å montere pris ca 6 Buss penger som jeg kaller det, Når motoren surrer på 1000 omdreininger leverer den 450 amp. Om jernet ikke kommer opp da, da ryker kjettingen.

 

Med stor dynamo som leverer 28 volt tåler en jo litt spenningsfall til forbrukerne.

Om winchen drar 1000 watt på 28 volt kan du jo bare legge en 25 kvadrat kabel, eller det blir vel 2 da siden du kjører dobbel isolert 10 meters lengde på de og du har et tap på 1 volt ved winchen med 1000 watt forbruk i enden. Det utgjør under 50 watt.

Eller enda bedre50 til baugvispen og 25 opp til winchen derfra.

 

Flott båt du bygger, liker det jeg ser av innrednings jobb, kopierer ideer til min Amanda på 12 meter, men med hjul under. Jeg lurte også mye på dette med 12 og 24 volt ombord, men etter å ha lest om offpist sine litium batterier har jeg bestemt meg for alt i 24 volt, stor dynamo og en 24 kw batteribank fra en NIssan Leaf. 220 v induksjons topp isteden for gass, sikrere enn gass, ser penere ut og lettere å holde ren. Flott bysse du lager.

 

Hilsen Land krabben

Link to post
Share on other sites

Tilstrekkelig høyde fra kjettingen og opp til winsjen er viktig. Sliter du med at kjettingen bygger seg opp kan du vurdere å bytte vekk fra galvanisert kjetting, for den bygger mest. Blank kjetting er glattere og fordeler seg mer utover (dvs bygger ikke så mye i høyden).

 

Som Popeye 70 skriver så er første bud tilstrekkelig høyde. Den ideelle kassa er kjegleformet nedover så den "kranse kaka av kjetting eller tau forsvinner ned der og det blir en flat haug av kjetting. Det er selvfølgelig nesten umulig  akter på en båt.

I baugen går det bedre, Jeg har laget kassa så den blir nesten spiss i bunnen og med dybde på 1,5 meter.

Den kleineste løsningen er at kassa er flat i bunnen siden den " kransekaka" da velter på et tidspunkt og lager krøll i kjettingen. 

 

Takk til dere begge for gode tips!

Link to post
Share on other sites

Slenger meg på her, og sier at jeg virkelig er imponert! Men samtidig synes jeg du gjør en feil når du velger å bruker 12 ankervinch, og 24v baugpropell på samme batteribank, med den store ankerwinchen vil du på kort tid drepe BEGGE batteriene. Tapping av en batteri er ikke problemet, men når du igjen lader opp, vil det ene batteriet motta mye strøm enn det andre, og i værstefall koke. Som igjen fører til gasser, og defekt batteribank.

 

Her vil det beste være å bytte motor i vinsjen eller baugpropellen. Eller 2 separate batteribanker.

Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder 

Link to post
Share on other sites

Hei Knude! Kom over denne tråden for tre dager siden, først nå har jeg lest hele. Knapt en bok har vært så fengslende! Er mektig imponert og skjønner at mange følger prosjektet, fantastisk! Gleder meg til fortsettelsen!

 

PS. Som en tidligere har nevnt; vurder å utgi bok etterhvert

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei !

Igjen så viser det seg at det er lurt å skrive planer i forkant når jeg ikke er sikker på hva jeg skal gjøre. Igjen så har jeg fått gode svar og forslag på hvordan strømforsyning til vinsjen i baugen skal koples.

Takk til alle ! Igjen kvalitets sikring  :smiley:

 

Løsning: Det blir bestilt en DC-DC lader som blir forsynt med strøm fra 24 volts banken og lader da opp det 12 volt batteriet som skal drive vinsjen.

Å bytte vinsj eller motor på denne blir ikke aktuelt.

 

Andboats : Vanntanker er på 700 liter (2 stk) + varmtvanns bereder på ca 100 liter.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...