Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Jeg har også brukt Fibo trespo. Mitt har blitt stående litt halvferdig da jeg fant ut at jeg måtte gjøre litt mere på skroget før jeg kunne pakke det inn og det måtte vente til varmere vær. Jeg misunner deg de rette veggene dine :) Umulig å bruke skjøtelistene her. :p

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for hyggelige kommentarer.     :smiley:

 

gregor : Rette flater er greit, og om de ikke er bue eller noe skjevt så er det enda greiere. Var litt vanskelig å få i sammen på "ytterveggen" Da den buer litt.

 

Chiefengineer: Mange takk ! Vi tror at det meste er på plass neste sommer......  Da var planen å flytte ombord.

 

Et veldig godt tips i dag: Når man skal lage innredning i et lite rom er det helt nødvendig å lage maler. Aller helst hele innredningen. (Det er ikke alltid det blir som man forestiller seg)  Startet med skap inne på dass. Bruker kapp som jeg har samlet på til nettopp dette. ( Papp plater å spiler er fint når det er litt større komponenter)   Her var det mange hensyn å ta. Vasken...plass til bena når man sitter på skåla......  Vannkran og avløp osv. 

 

Første utgaven etter å ha justert flere ganger.

bilde

 

Litt trangt ved skåla og mye vinkler å dill. Ikke helt fornøyd.

 

Laget denne under vasken for å få til dør i skapet med litt størrelse.

bilde

 

Hadde med kone i dag. Lurt at andre også ser på verket med "nye øyne"

 Klumpete og rart. Hva med å fjerne den og den og bare ha enkle hyller ?

 

Så ble ny variant av hylle delen laget. Mye nettere og penere design.

bilde

 

Nå skal mal skapet på snekkerverkstedet. Da er det bare å kopiere med de materialene som jeg har tenkt  å bruke for nå er alt bestemt.

 

Knude   

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. Hyggelig at denne lange greia fremdeles fenger noen og man blir litt savnet.

 

Fortego: Jo når man først har blitt vant til å bruke maler så er det egentlig ikke noe annet som duger.

Komodo:  Planlegging og dokumentasjon :wink:

 

Så en liten rapport igjen. 

Flisegulvet ferdig.  Mangler bare en liten sluk borti kroken så er vi fornøyd.

bilde

 

Det ble mye mer jobb enn antatt. får bare håpe at flisene holder lenge.........

Vinduet har fått foringer og liste

bilde

 

Tak i hvit polster... eller ikke. Etter å ha besøkt flere av de lokale båtbyggerne uten hell i jakten på hvit endte jeg til slutt hos en stoffbutikk som kunne selge en rest. Uten skum på bakside men med SPR lim på sprayboks gikk det greit.

bilde

 

Så har det kommet kokeapparat i enden av gassrøret. 3 bluss med glassplate på toppen. og 19mm avløp så den er lett å holde ren eller om suppa skulle koke over.

bilde

 

Derimot var det ikke lett å tilfredsstille regelverket for gass i båt (Iso standarden) på undersiden når dette ble montert. apparatet har elektrisk tenning. Standarden sier minimum 100 mm avstand mellom gass slange/rør til strømførende ledninger.  Så også at den ferdig klemte slangen som ble kjøpt var merket med 2015. (ferskvare) da må den byttes i 2020.

bilde

 

Kjøleskapet har endelig kommet på plass. Ble waeco sitt 140 liter. Det kan koples på 220 eller 24v men til nå har jeg ikke lykkes i å få greie på om det prioriterer 220v så begge kan koples på........

bilde

Malerinnen har litt jobb før det blir skrudd fast.

God plass og godt fornøyd

bilde

 

Vi gnager oss sakte mot målet ................

 

Ha en fin våruke !

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Den Dometic Waeco som gikk til helvete for meg prioriterte 220 V når det var tilgjengelig, ellers gikk den på 12 V. Koble opp begge, og skapet fikser det selv. Skapet ditt ser fint ut, hvilke mål har det? Vi kjøpte oss et vanlig 220 V skap for å bruke det i sommer, på tilbud til kr. 990. Jeg har testet det, og varmetapet er slik at det holder mellom hver gang vi kjører lading (aggregat) eller ligger på landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Den Dometic Waeco som gikk til helvete for meg prioriterte 220 V når det var tilgjengelig, ellers gikk den på 12 V. Koble opp begge, og skapet fikser det selv. Skapet ditt ser fint ut, hvilke mål har det? Vi kjøpte oss et vanlig 220 V skap for å bruke det i sommer, på tilbud til kr. 990. Jeg har testet det, og varmetapet er slik at det holder mellom hver gang vi kjører lading (aggregat) eller ligger på landstrøm.

Ett slikt kjøleskap trekker vel helle ikke mange watt, så en omformer på rundt 300W burde vel kunne drive det når du ikke har tilgang til landstrøm?

Link to post
Share on other sites

Hei Hulda!

Skapet måler B:52  H:81,5 D: 62 inklusive døra.  Fra montering ramma og inn var det 56 cm. Jeg var også fristet til å bygge inn et vanlig 220 V da det koster vesentlig mindre. Derimot så var det litt stort til plassen som var avsatt.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. Litt nytt fra Drømmenes havn. Jo våren har kommet Jippi!!

Erikda: Ferietur å ferietur.......   Det blir ut i skjærgården utenfor Arendal og Grimstad i år. Kanskje noen overnattinger også.  Uansett så gleder vi oss veldig til endelig å komme ut i båt igjen  :yesnod:

 

Så litt fremgang. Skapet på "dass" er nesten ferdig Falt her for fristelsen å bruke rester fra veggene pluss et kapp hvit Fibo

Har brukt aluminiums lister der jeg kan og lista på topp plate er resten i fra gulvet. 

Venter med å lime ned vasken til jeg har vann på krana. Helt umulig å komme til når vasken er festet. 

 

58ea7b5a0114e_dassskap2.JPG.abbdf7aad868df412fcb45eb4c5fb61e.JPG

 

 

Toalettet er en stor forbruker av strøm så til ære for den laget jeg ferdig service banken i båten. Fikk litt tidligere i prosessen tak i fire bly-syre (tror jeg) batterier som har stått som reserve strøm på noe elektronikk. Brukt kun kort tid, så vi snøt søppel plassen og heller monterte de ombord. 4x90 amp.58ea7b47d2058_batteriergel.JPG.7777f6d3bc9716d94f3601a6eef37ccc.JPG

 

Så måtte det litt flere kabler på plass. Også montert et volt styrt rele som styrer lading og forbruk. Sikkert kjent for de fleste.vcr.JPG.3ef4532f8a0b4cff2c2fe2bccd56f351.JPG 

Dessverre så blir det ikke så pent når man bygger litt og litt. Mye lettere på båt nr. 2  :giggle:

 

Så har vaskene i kjøkkenbenken fått avløp. Når man ser på bildet så ser det fryktelig påkostet ut men heldigvis hadde jeg det meste av delene liggende. Også den dyre septik slangen.

 

avl1.JPG.697046b645572e176d77217dcb28dc23.JPG

Så var det årets brøler. Vet at jeg tidligere en gang skrev at siden jeg har jobbet med dette så lenge ville jeg ikke gå på de helt store "smellene"  Småfeil derimot blir det stadig.......

 

Denne slangen skal jo på en gjennomføring nede i motor rommet og ut litt over vannlinje. Skutesiden er tykk siden det ligger ca fem cm divinycell på limt på innsiden. Er ute på brygga og ser... ned igjen i kjelleren og borer et søkehull med et langt tynt bor igjennom skroget. Borer med et 85mm sagbor igjennom divi på innsiden.... ut på brygga...ser hullet og borer med et 38 mm sagbor gjennom ytter laminatet.  Ser i hullet men finner ikke lede hullet...merkelig?  Ned i kjelleren igjen å ser fra innsiden...jo ser lys...  stikker ut et langt skrujern....  nå da?  Får plutselig en følelse av at noe er fryktelig galt... ser på den andre siden av båten...  men i svarte. Der var skrujernet.....     har jo snudd båten.....   :lipseal:

Vi fikk et hull inn til kjernen på S/B side som så langt er lappet midlertidig. ( Godt jeg stoppet og ikke boret lengre inn. Hadde da fått et ekstra hull på baksiden av den ene diesel tanken)  

58ea8428d49be_hulltilbry.JPG.040be20d253cd4694f9f6a8f28b7cfac.JPG

Derimot så ble slange gjennomføringen til vasken vellykket.

slangefille2.JPG.ef0e4a7498ea445b7579b891004b615d.JPG

 

Tenkte kanskje det var litt tryggere og gå tilbake til noe snekkerarbeid så nå blir endelig den siste stubben på rekkverket laget. Så får kona litt mer å beise og lakke.

IMG_0114.JPG.034d4bf3a4acf23acec3fcb23f3a5f4a.JPG

 

 

Ha en god Påske og noen fine fridager i vårsola !

 

knude

 

 

 

Redigert av Knude
Litt ukjent med publisering av bilder på ny versjon BP (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Mange takk karer :wink:   Rart med det når man er helt sikker på det man skal gjøre. Sjekker ikke så mye da.........  

Uansett så ble det en god latter i heimen når jeg fortalte kona om hendelsen.

 Ikke noe problem å reparere , men det var ganske komisk når båtbyggeren fløy opp og ned fra brygga å klødde seg i hodet   :giggle:

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Må bare få si at måten Knude gjør maler på er genial! Har stjålet det Knude og brukt det med stort hell! Plata passer på første forsøk i Kjesto sin Princess 414 som gjennomgår store utbedringer!

 

Du har en flott finish på arbeidet ditt Knude! Ble fantastisk fin den dassen du laget der ja! Og et lite auda med høl på feil side! Godt å se at du er menneskelig!! :yesnod:

mal_benk_bad_kjesto.jpg.bcb026901a623dcd536986c026e802af.jpg

 

benk_bad_kjesto.jpg.c40d34dc16f99410f6c4ccb4fd39eeaf.jpg

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hei igjen ? 

Komodo:  Takk for det. Klart det blir feil av og til men ingenting er så galt at det ikke lar seg reparere .

 

Erikda. Gøy at noen kan bruke noe av det jeg viser og beskriver.  Ser jo veldig fint ut det som dere lager.

Ikke akkurat min patent da.

Som innrednings snekker har man en hel stabel med sånne for alle deler som skal tilpasses i båten. Da går man bare med en passer eller kloss for å merke variasjoner. Skjærer ferdig delen og den passer ved første forsøk. Tidsbesparende og mindre risiko for skader på skinntrekk eller annen innredning som allerede er montert. Når jeg begynte med dette var det mye ulakket innredning. Etter hvert var alt lakket så da var det enda viktigere med minst mulig håntering av delen får endelig montering.

 

Da blir det hytte tur et par dager. 

 

God Påske !

Knude

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

For et fantastisk arbeid du gjør, Knude!
Lysten på å bo i båt fikk ny glød, samtidig som fornuften fikk bekreftet at jeg aldri vil klare å gjennomføre drømmen om å bygge drømmebobåten (50fot katamaran).

Jeg oppdaget tråden først for noen dager siden, og har lest det meste nå.

Hva er/betyr csm som du skriver at du bruker til støping?


Ang propell - før du tar opp skipet for å prøve annen propell vil jeg gjerne fortelle et par erfaringer som jeg håper du kan ha nytte av.

Jeg sleit med å finne propell til en påhenger. Jeg ble lurt av at slangen og/eller grovfilteret som satt nedi tanken var underdimensjonert, kombinert med at turteller hadde 15% missvisning. De to feilene veide opp for hverandre slik at lyden av motor som ikke får nok drivstoff stemte tålelig greit med vist turtall. Resultatet var at jeg etter mye regning og prøving kjøpte helt feil propell.
Ved en tilfeldighet overtalte et amerikansk forum meg til å teste med en grovere bensinslange stukket rett nedi tanken. Plutselig fikk motoren mer kraft. Samtidig hadde adapter og programvare for å koble motoren til PC'n ankommet i posten (kjøpt på ebay) og dermed ble missvisningen på turteller avslørt. Dermed hadde jeg propellbom på hele 4"!

I fjor bytta jeg turbo på bilen (commonrail diesel). Den fikk turboen som ble tatt ut av min andre bil i den tro at det var feil på turbo - noe som viste seg å være en feildiagnose. Den turboen hadde gått ca 120.000km, men hadde ligget støvtett halvannet år. Bilen trengte likevel å kjøre inn den "nye" turboen. I løpet av de første 2000km kjøring doblet turbotrykket seg! Så i.o.m at du har byttet til en turbo som har ligget, skal du ikke utelukke at det trengs litt innkjøring før du har forventet kraft.

De siste månedene har jeg hatt et mystisk problem med den samme bilen. Den var utlånt en måned og kom tilbake med veldig svak motor. Jeg kjørte den først et par timer hardt på svingete fjellveier (mye veksling mellom akselerasjon med belastning og motorbrems). Det hjalp endel, men den kom egentlig bare opp til nivået fra da den akkurat hadde fått "ny" turbo. Status var at alle live data fra luftrelaterte sensorer viste lave verdier; turbotrykket var mer enn halvert, mens alle andre sensordata virkte normale. Jeg bytta MAF, turbotrykksensor, CPS, luft- og dieselfilter. Jeg tok ut alle luftrør og intercooler uten å finne noe feil. Turbo virket fin i den grad den kunne undersøkes uten demontering. Så fikk jeg tips om å prøve injector rens. Etter 30mil med Orions ekstreme injector cleaner i 150% konsentrasjon fikk jeg turbotrykket tilbake. Men etter bare 10 mil på neste tank (gjenværende konsentrasjon av orion var ca 25% av anbefalt konsentrasjon) var problemet tilbake.
Så tok jeg en runde med BG244 injector cleaner i 130% konsentrasjon. Etter 10 mil var turbotrykket tilbake, etter 30 mil hadde jeg turbotrykk 30% høyere enn jeg noen gang har sett på den motoren, og selvsagt var opplevd kraft også høyere. Men også disse "superkreftene" forsvant 10 mil etter at tanken var fyllt med diesel uten tilsetning. Neste forsøk var med 0,5% totaktsolje. Etter 60 mil hadde jeg igjen normalt turbotrykk. Etter den tanken fyllte jeg med Shell V-power, og kraften har foreløpig holdt seg oppe. Jeg tror fremtiden bringer et par nye runder med to-takstolje for smøring, deretter en tank med BG244 for avsoting (som følge av oljen). Så får tiden vise om behandlingen gir en permanent løsning.


Så mitt råd før du bytter propell: Ta en bærbar og REN 20liters dieselkanne, fyll i en halv boks med BG244 (fås på Mekonomen, de har det bak disken og selger kun når man ber spesielt om det), fyll kanna med diesel som du filtrerer under fylling, og sett kanna rett ved siden av motoren, så høyt at diselen nærmest kan renne inn i motoren. Ta så kortest mulig drivstoffslange fra kanne til motor (via pumpe), og utenom alle filtere. Så ut og kjør på varierende turtall til kanna er nesten tom. Gjenta prosessen slik at du kjører igjennom en boks BG244 blandet i totalt 40liter diesel.
På den måten får du testet om motoren har et større kraftpotensial. Og du eliminerer endel mulige feilkilder i drivstofftilførselen ved å gjøre den så kort som mulig. Hvis du får vesentlig mer kraft på den måten vet du sånn omtrentlig hvor du skal begynne å feilsøke før du tenker mer på propell.

Jeg kjenner ikke motoren din, men hvis det er mulig å koble til en pc eller mobil, bør du gjøre det. Jeg betalte vel $12 på ebay for adapter til bilene, og rundt $80 for adapter til påhengeren.
Har motoren EGR-ventil kan det være kjekt å sjekke om den beveger seg lett og lukker godt før du gjør noe annet.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...