Jump to content

Hvor i verden er det best å "bo" til havs?

EspenA

Recommended Posts

Hei :smiley:

Jeg og en kompis har lekt litt med tanken å kjøpe en cabincruiser med litt størrelse og bo i den en hel sommer. Noen som har en båt å anbefale? Har sett mye på Grandezza 33 OC, er den å anbefale? Lurer også på hvor dere ville anbefalt oss å reise. Hvor stor båt vil vi trenge for å ferdes i for eksempel middelhavet? Er først og fremst ute etter sørlige hav med fine strender å bade på, kanskje øyer å legge til på :wink:

Fly over til karibia når ARC-flåten legger til.

Der kan dere kjøpe flotte båter til skilsmissepris som senere kan selges for minst det samme.

Da snakker vi seilbåt, men seilbåter har også motor, så ikke tenk så mye på den høye pinnen og de dukene som er pakket på eller rundt.

ARC lander i Karibia ca i romjulen, så det blir jo ikke noe før neste år, men om dere drar over dit i Romjula og kjøper bår, kan dere så dra hjem og glede dere til en sommer i karibia.

Skal dere heller til middelhavet, så kjøp heller båt der nede eller lei en for en hel sommer.

Det å flytte en båt dit ned, vil koste dere fra 60-80.000 og ta dere 5-6 uker om dere ikke velger landtransport som koster ca 70.000.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Seilbåt er uaktuelt. Får en helt annen feeling med seilbåt enn med cabincruiser, synes nå jeg :smiley:

Men å leie båt for sommeren som du sier kan nok være aktuelt! Hvordan ville en sjødyktig 35 fots klart seg enten nedover mot Italia eller bortover mot Mexico/statene?

Tar fortsatt i mot erfaringer og andre tips.

Seilbåt er uaktuelt. Får en helt annen feeling med seilbåt enn med cabincruiser, synes nå jeg :smiley:

Hehe... der er vi helt enige.

Det er derfor jeg har har seilbåt.

Trawler skal jeg bo i når jeg ikke orker å seile mer.

Kjempebåt når man er 70+

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Men å leie båt for sommeren som du sier kan nok være aktuelt! Hvordan ville en sjødyktig 35 fots klart seg enten nedover mot Italia eller bortover mot Mexico/statene?

Tror ikke det er lett å finne en 35 fots motorbåt med rkkevidde til å krysse atlanteren.

Å kjøre en 35 foter til italia er mulig bare man har kunnskap/ erfaring, tid og penger nok til fuel, utstyr ting som må fikses underveis.

Ta en scand atlantic som er en vanlig 35 foter. Si 2000 nm til et sted i italia og et forbruk på 3,5 nm om du ikke bare går i sakte fart. 7000 liter x 12 kroner er 84000 bare i fuel. Så må du legge på endel lapper i havneleie og vedlikehold/ servicer etc. Mao billigere å få den kjørt ned på semitrailer eller å kjøpe noe i utlandet der du vil være.

Drevbåt ville jeg skrinlagt for langtur av slike dimmensjoner.

De fleste som drar på langtur, gjør det med seilbåt eller større Trawlere som f.eks Nordhavn, men sistnevnte kan fort koste 5-10-15 mill og oppover.

Mvh. SAP

Tar fortsatt i mot erfaringer og andre tips.

Kjøp deg et kart før du planlegger mer, det er mitt tips ;-)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1