Jump to content

Bolt på tiltsylinder sitter fast. VP 290dpe


Julie III

Recommended Posts

Når du varmer bolten er det mulighet for at den setter seg mere fast pga. den utvider seg. Skal du varme noe så må det være godset som bolten er festet i. Vær obs på at aluminium ikke tåler sterk oppvarming. Har selv brukt kjølespray på bolter på drevet som sitter fast. Da kjøles bolten ned til ca. minus 50c noe som medfører at den krymper.

Link to post

går heilt fint å varme opphengsgaffelen og det går fint an å bruke baufil på bolten. men det letteste er kanskje å bare slipe den av. Eller så må du skaffe deg ein lang litt tjukk kobberstang så du kan slå direkte på bolten fra motsatt side vist du forstår. sving drevet og fjern eksosbelgen. så kommer du greit til med skikkelig hammer og ei stang. gjort dette 100 ganger på bolter på powertrimsylindere som ikkje går ut

 

Aluminium utvider seg kjappere enn bolten så du trenger ikkje så voldsomt med varme.

Om du sliper litt borti gaffelen er ikkje det så farlig bare det ikkje er så mye

 

Du kan også bruke tiden til hjelp, smøre med wd 40, og banke forsiktig på bolten frem og tilbake så eiringen mellom bolt(rustfritt) og gaffelen forsvinner(aluminium)

Du kan også bruke kjølespray som lofot2 nevner. men som regel liker eg bedre varme og smøring så gjør at du "koker" vekk eiringen

 

Mvh Tom Erik

Link to post

Vet ikke hvordan boltene sitter, men får du ikke slå dem ut vil du trolig kunne trekke de ut ved hjelp av en sleidehammer. Sveise stanga fast til boltehodet og trekk bolten ut vha. slagloddet. Er der låseklips må det selvsagt fjernes først.

 

Har ikke sveise apparat, men kanskje på tide å anskaffe et. Kan jo komme til nytte senere også :smiley:

 

Penetrerende olje da? Den skal vel trenge bedre inn en det meste annet.

 

Ingen erfaring med... Vil den olja klare å trenge inn her hvor klaringen er så tight altså?

 

 

Så mye varme du tør + brutal vold er det som gjelder :smiley: Ellers støtter jeg TME med å sveise på glidehammer og trekke den ut, da slipper du å stuke bolten slik at den skjærer seg, det kan skje når du dorer den ut.

Det er det som er litt frustrerende her. Kommer ikke til godt nok for å bruke rå makt :lol:

Hvor mye varme tør jeg å bruke da? :smiley:

Link to post

Du skal være forsiktig med varmen ettersom gaffelen er aluminium, og det skal normal ikke så mye til heller da det utvider seg en del selv ved mer moderate temperaturforskjeller.

Problemet er at du samtidig må legge noe makt på bolten for å få løsnet den.

Dersom du tilter opp drevet kommer du vel til slik at du får slått på bolten, og gi den noen skikkelig rapp på hvem enn side du kommer til, du kan godt slå på hodet, bolten er syrefast og tåler en del, gaffelen er aluminium og tåler ikke en del.

Varm opp litt rundt bolten, hell litt kaldt vann på den biten av bolten som stikker ut på baksiden, der splinten sitter, og slå mer på bolten, bruk wisegrip tanga til å vri på bolten mens du slår, slå mens metallet blir kaldere, det er gjerne når det er nesten kaldt igjen at ting løsner, og ofte må det repeteres gang på gang.

 

Det er jo alltid vanskelig å vite hvor mye man kan varme eller hvor hardt man kan slå, men du skal slå forholdsvis hardt eller varme veldig mye for å ødelegge gaffelen.

 

Stort sett alt løsner med tålmodighet, varme og mye makt.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Enig med Adeneo her, du skal være forsiktig med varmen på alu. Det var derfor jeg skrev "varm så mye du tør" :giggle: Men et par hundre grader går greit, så vidt jeg husker har den smeltepunkt på nærmere 700 grader. Det som er vanskelig med aluminium er at den ikke endrer farge når den blir varm slik om stål samt at den har et tykt oksidsjikt som har høyere smeltetemperatur enn selve metallet. Det gjør at metallet smelter mens oksidsjiktet holder det på plass som et skall inntil det plutselig sier "plopp" og så renner hele greia vekk :headbang: Skaff deg et slik hvis du ikke har http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Infrarodt-termometer-15245/ , det kommer garantert til nytte i andre sammenhenger også :yesnod: Ta bort varmen og sjekk temperaturen jevnlig. Beveg varmen i rolige bevegelser så du ikke får et lokalt punkt som blir for varmt. Glidehammer er gull verd for å trekke ut gjenstridige bolter, det er bare om å gjøre å ha et lodd som er tungt nok for den aktuelle bolten. Men hvis du ikke har tatt i et sveiseapparat før er kanskje ikke dette den letteste sveisejobben å begynne med.

 

Lykke til! Og del gjerne løsningen din med oss og noen bilder, det liker vi :smiley:

Link to post

adeneo kom vel med løkkelordet her, -tålmodighet. :)

 

Jeg har ihverfall hatt hell med penetrerende olje, men ikke på akkurat dette. Spray på i flere omganger og la det jobbe et døgn. Men du kan jo prøve å få den løs før det selvsagt.

Har brukt det på skikkelig fastrusta bolter som satt så godt at jeg ikke hadde sjans til å få de opp, i hvert fall ikke uten å dra av bolten med stort moment. Jeg tenker i hvert fall at det er verdt et forsøk. Penetrerende olje, sprayboks, er hyllevare. "penetrating oil".

 

Et skudd i blinde og en ide? -kan du bore hull i den og gjenge opp gjenger og skru inn en mindre bolt? for å få bedre tak med fastnøkkel?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Ja, det funker det, i hvert fall hvis det er korrosjon i forbindelsen som gjør at den sitter. Spraye på som du sier og "moje". Små bevegelser fram og tilbake og spraye på etter hvert. Men hvis den ikke lar seg rikke overhodet kan det hende at man må utøve litt vold for å få den første lille bevegelsen :giggle: Bare vær forsiktig med hvor du slår, pass på så du ikke stuker den siden av bolten som skal ut gjennom hullet etterpå! Da bør du bruke dor.

Link to post

Bruker man ein kobbarstang slepper man at bolten blir stuket. Det letteste er å slipe/kappe av hodet å slå den motsatt vei, da det ofte kan vera noen grader på bolten hvor splinten sitter,

Det er ikkje så lett å pusse bolten på splint siden. Trim drevet opp litt og fjern eksosbelgen så kommer du noe lunde til, det blir litt skråe slag, men så lenger du får 3-4 skikkelige slag ettter du har varmet og sprayet på så pleier dem å rikke på seg. kommer den 1mm så slå den inn igjen, og forsett sånn heilt til den løsner. vist du skal tørne på bolten tørner du bolten med klokka.

 

Når du varmer husk å begynn langt ute så du får med deg heile metallet, då slepper du å varme så mye akuratt rundt bolten, jo mer metall du har med deg når du varmer jo mere utvider det seg.

 

Er mange måter å gjøre det på, men varme, smøring og skikkelige slag utstyr pleier å funke 9/10 ganger

 

Ta gjerne av styrehjelmen også så du kan svinge drevet fram og tilbake (vist du ikkje allerede har gjort det)

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post

Her kommer løsningen på vannskelige trimbolter:

Lag en tråd her på baatplassen og syt litt til familiemedlemmer.

Når du er sikker på at alle parter har fått det med seg, dra i bryllup, komfirmasjon, eller som jeg i barnedåp.

Mens du er på valgt arrangement, tar ett stk bror, og ett stk baatplassen medlem seg av boltene med rå makt, slik at det bare er å pirke de ut de siste cm :lol:

 

Etter hva jeg har hørt, ble det satt inn kiler i form av treplanke og øks mellom innside av bolt og gods, for så å slå inn meisel. Samtidig ble det brukt en overdimensjonert tang på hodet til bolten for å "skru" den ut.

Så konklusjonen ble vel rå makt ja :smiley:

 

Tusen takk Knugisto! Legger en liste over andre ting som skal gjøres i båten din :lol:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...