Jump to content

sjekke/bytte gjennomganger i Oslo-området


CaptnT

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg tenkte å få seilbåtens gjennomføringer sjekket, samt få en til å reparere noe slark/hopping i roret.

Er det noen som vet om noen som kan gjøre dette i Oslo-området?

 

Hvordan burde dette gjøres? finnes det verft jeg burde seile båten til, eller kan jeg ta den opp på land selv og få folk til å komme til havna der båten ligger? evt. hva er prisforskjellene her?

 

Takker for svar!

CaptnT

Link to post
Share on other sites

Er du ukomfortabel med å sjekke gjennomføringene selv? Jeg har en viss følelse av at det koster like mye å få noen til å sjekke dette for deg som det nye gjennomføringer koster. Har du lest de trådene som handler om skroggjennomføringer her på forumet? Mange nyttige tips å finne :yesnod: Men såklart, hvis du ikke er en utpreget "gjør det selv" type er det kanskje sikrest å sette det bort :smiley:

Link to post
Share on other sites

Amundsens Båtslipp i Nærsnes (http://www.gulesider.no/f/amundsens-b%C3%A5tslipp-as:84232770) burde kunne hjelpe deg med dette. Jeg har hørt mye bra om dem, og skal teste dem i slutten av april når de skal ta utvendig vårpuss på båten min.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Om du er litt tålmodig og drøyer halvannen uke så skal jeg ha båten på land og bl. a. Ta av roret og bytte lagerforinger/ hylser på roret på min comfort. Om jeg får produsert nye, så kan du da få vite hvordan det blir gjort.

Tviler du på gjennomføringer og ventiler, bytt. Jeg skal bytte alle mine til Tru Design, kompositt.

Link to post
Share on other sites

Tviler du på gjennomføringer og ventiler, bytt. Jeg skal bytte alle mine til Tru Design, kompositt.

 

Nå vet jeg ikke når båtene deres er fra, men husk at noe av det som ble installert i båter for 30 år siden går utenpå det meste av hva man får kjøpt i dag! Oppdaget det når jeg begynte å sjekke gjennomføringene i vår gamle Viksund for et par år siden :yesnod: Mer om det her https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomfoeringer-og-annet-av-metall-i-baaten/

Link to post
Share on other sites

Under vannlinjen har jeg lite erfaring, skulle gjerne gjort det selv men noe er det kanskje greit er gjort av fagfolk.

Eureka, da venter jeg må på innlegg i prosjekttråden din! Det "smeller" hver i roret hver gang jeg drar rorkulten fra styrbord til babord, som om hele roret løfter seg opp fra BB til SB, og så faller rett ned igjen andre veien, lurer på hva det er.....

Komodo, båt fra 1983, interessant tråd, kanskje de ikke trenger bytting i det hele tatt

Link to post
Share on other sites

Captnt, Båten din ligger på vannet, gjør den ikke det?

Har du hatt båten på land noen gang og sett hvordan roret ser ut? Eller generelt under vannlinjen? Det ligger en comfort30 på finn med en del bilder av roret. Se litt på det.

Nå skal ikke jeg med sikkerhet si hva som er galt med roret ditt og jeg er langt fra utlært på dette... :)

Men, roret er opplagret i tre punkter: øverste lagring er oppe i cockpiten, hvor rorakslingen kommer ut.

Mellomste lager hvor roraksling kommer ut av skroget under vannlinjen, og til slutt heljernet helt i bunnen hvor roret er festet i skegget.-skegg er det som er rett i forkant av roret.

Innplastet i skroget, mellom bunnen av skroget og toppen ved cockpiten, er det et syrefast rør som rorhylsene står i.

Lagerene er enkle rødmetall hylser med en flens.

Øverste lager:

Skrur du av rorkulten, stor gjennomgående horisontal bolt i stålbeslaget. Så skrur du ut en unbrako sekskantskrue fra bb side gjennom beslaget som står igjen på rorakslingen. Deretter er der en styringsbolt bolt som står vertikalt på toppen av beslaget, som delvis er i roraksling og delvis i roraksling. -den gjør at rorkult står beint på akslingen og ikke glir.

Deretter er det ei løs hylse, avstandstykke, du trekker opp, og du ser øverste rorlager dukke opp og er fast nedi det innplastede syrefaste røret.

 

1394964362.jpg

Rødmetallet du ser her er øverste lager. Hos meg sitter det helt fast. Roret må ut, nedover, for å komme til å bytte det. Mulig jeg må bruke kjølespray så metallet krymper og deretter banke det opp med et rør fra undersiden.

1394964458.jpg

 

 

Heljernet, nedre feste, som jeg tror der kalles, er en stor bronseklump, delt på langs og holder ting sammen i bunnen. Her mener jeg det er to unbrako seksjantskruer. Jeg har ikke bilde av dette her på telefonen, men i arkivet på pc'n. Det skal jeg se om jeg finner.

 

Det jeg vet er at mitt ror har slark og for stor klaring i rorlageret oppe. Det gjør at rorakslingen kan bevege seg 1-2 mm i lageret og gir er smell-lyd ved kontrabevegelse på roret eller når rorkult holdes stille og det slår en bølge under båten.

Lageret er slitt og blitt større, over tid. Sannsynligvis er det også slark i mellomste lager, under vannlinjen. Og da jeg hadde båten raskt på land for 2 år siden, inspeksjon ved overtakelse, så hadde unbrako sekskantskruen i nedre feste, skrudd seg litt ut, og det var litt slark nederst også. -denne strammet jeg til.

Slark, og dødgang, gjør at autopiloten må jobbe ekstra for å korrigere kurs. De få mm slark ved aksling gir større avvik helt fremst på rorkylt, slik at autopilotens små bevegelser tar kun inn slarken, for så å gjøre en litt større bevegelse for å styre kurs. Da blir den stående å jobbe nesten hele tiden.

 

Så mulighetene er flere. Du kan jo begynne med å skru av rorkukten for å erfare hvordan det ser ut. Noe mere kan du ikke gjøre på vannet. Kanskje heljernets sekskantskruer har skrudd seg opp? Er det motstand i roret? Særlig når du føler det "hopper opp"? - gjør rorkulten en bevegelse opp ?

Ror og rorkult er helt fast satt sammen, så en bevegelse i roret, opp, også gi en bevegelse i

rorkult.

 

Har du et "go-pro" kamera i vanntett deksel, så kan du jo feste det på ei stang og filme under vann på roret. Kan en gjenstand ha satt seg fast?

 

Jeg skal få et mekanisk verksted til å dreie nye rorlager.

 

Du må nok ha båten på land for å gjøre noe med dette. Jeg har ikke peiling på om noen påtar seg jobben med å skifte. Det vil nok være mye læring å gjøre det selv, og da får du bunnsmørt og sett på gjennomføringer også. Legg ut noen bilder av gjennomføringere/ventilene dine så vi får et inntrykk av dem.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...