btor Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Hei Jeg vurderer å erstatte min trofaste og gode Yanmar 3QM30 med en Craftsman 4-42. Yanmar'en har et marsjturtall på ca 3000 rpm og med gear på 2.14 går den 3-bladede nåværende propellen i underkant av 1500rpm. Craftsman'en har vel et marsjturtall på ca 2600 rpm og med originalgearet på 2,05 vil jo propellen dermed rotere betydelig saktere. Jeg vet ikke vridningen på min nåværende trebladede propell, men diameteren er 45cm. Hvordan finner jeg vridning for en optimal propell for dette scenariet? Hvilken forskjell gjør 4 bladet kontra 3 bladet propell? Hvilken erfaring (propell) har andre Sollux 24 eiere med propell for firesylindret motor (regner med at de fleste av disse har turtall og gear som gir akslingsturtall på ca 1300 rpm). Tusen takk for kommentarer på dette. vennlig hilsen Tor Link to post
Kweelhouse Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Hei! 3 bladers propell har bedre virkningsgrad enn 4 blader. 4 blader propell vil får større bladareal og det er mindre propell støy.(4 blader brukes gjerne for å redusere diameter på propell i stedet for 3 blader) Ved utregning av propell må maximum turtall på motor oppgis. Craftsman CM4.42 er oppgitt til max 3000 o/min. I følge Yanmar sine data er 3QM30H oppgitt til 33 hk ved 2800 o/min? Link to post
btor Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 Det har du jammen rett i. Tenkte nok egentlig på 2600 for Yanmar'en. Da kommer vi opp med følgende max akselturtall: Yanmar 3QM30: 2800 : 2,14 = 1308 rpm Craftsman 4-42: 3000 : 2,05 = 1463 rpm Craftsman'en er 25% kraftigere og dermed skulle den vel greit takle 12% høyere turtall på propellen? Jeg må flytte motoren ca 15cm fremover i båten pga et utrolig utstikkende eksosbend i bakkant av motoren. Derfor må jeg også skjøte på akselen ca 20cm. Bruker jeg en skjøtehylse eller lignende for dette? hilsen Tor Link to post
Jadarholm Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Hei Jeg har en trebladet propell som jeg er ganske sikker på at er 18x12. Jeg har en perkins 104-22 50hk med 2,14 gear. Denne motoren er oppgitt til 2800 maks turtall. Dette er motoren som en Volvo Penta D2-55 er bygd på. Jeg følte at denne gikk alt for lett og sendte mail til de på maritim.no og fikk dem til å beregne propell for meg. De kom fram til at en 18x17 kan passe bra. Har fått tak i en brukt 18x18 billig og skal snart prøve denne. Den blir muligens for tung. Er spent på resultatet. Fant ut at D2-55 var oppgitt til maks turtall på ca 3200, så jeg har nå justert opp min til dette. Er jo litt kjekt å se hva fart jeg kan få i snekka (som kan begynne å gå som en halvplaner nesten). Båten gjør nå over 12 knop på maks. Håpet er 15 eller mer. Har jo lest om et par andre sollux 24 som klarer dette selv med mindre motor. Jeg har ikke montert ekstra flaps, men føler ikke at den graver seg ned heller. Den "slipper" sjøen når jeg passerer 9 knop og virker til å gå ganske lett over dette. Hva får du på maks? Link to post
Kweelhouse Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Hei igjen! Jeg vil tro at propellen som står på vil passe godt til den nye motoren din, antar at det er en 17" X 14". For akslingen din vil jeg anbefale et powertrain CV ledd. Da du skal flytte på motoren, gjør dette leddet oppretting enklere, samtidig som du forlenger akslingen. http://sleipnerab.se/se/ressurser/25/manualer/Powertrain/Monteringsanvisning%20CV120.pdf Link to post
index Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Alternativt helt ny aksling. Koster ikke all verden, og du slipper tvilsomme skjøter... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
btor Posted March 19, 2014 Author Share Posted March 19, 2014 Til Jadarholm: Jeg får Sollux'en opp i over 10 knop med 3QM30 motoren min, men da er den IKKE ferietung. Original turteller har ikke funket på lenge, men nå har jeg kjøpt en som går på frekvensen til vekselstrømsdynamoen. Jeg har utstyr til å kalibrere den, så jeg kan sjekke turtallet mer nøyaktig når jeg får balja på vannet. Det ser ut til at jeg bør prøve med min eksisterende propell, og hvis Craftsman'en drar den for lett rundt får jeg gå opp et hakk på pitch. Vi får se. Takk for alle kommentarer! Link to post
Recommended Posts