Jump to content

Vann via eksosrøret og inn i motor


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens. Tidligere eier fortalte at ved en anledning så hadde det kommet vann inn i motoren via eksosrøret når den lå til land. Hadde visst vært en brottsjø. Han fikk en stor regning pga dette. I ettertid brukte han en "propp" han satt inn i eksosrøret når han fortøyde.

Jeg er vel ikke helt komfortabel med den løsningen og er ute etter tips på hvordan en kan eliminere at slikt skal skje igjen.

Motoren er en 100hk Bedford med ferskvannskjøling.

 

Mvh

Roger

Link to post

Det som bjoove sier, vannlås som må til. Trenger ikke være brottsjø, holder at eksosen dupper ned under vann jevnlig så strømmer det inn igjennom åpne eksosventiler ;)....

 

Støvel gjør problemet verre hvis den ikke monteres lufting nok til den, støvel uten vannlås er å be om bråk. En flaps er fort en falsk trygghet da vann kan ta seg forbi når eksos røret går opp og ned under vann.

Link to post

Svaret er overhøyde og "lagringskapasitet" innenbords for det som ikke er skjøvet ut når motoren slås av. Overhøyden gjelder i to retninger -- høyden på svanehalsen vs skroggjennomføringen (det punkt det vil renne over og ut av båten, rett vei) og høyden mellom vannspeilet i eksosanlegget og eksoskrøk/turbo (det punkt hvor det vil renne over og inn i motoren, feil vei).

 

Hvis det er risiko for hevertvirkning/sykkelpumpe-effekt (utløp under eller i vannlinjen) kan det monteres et avlastningsavløp i liten dimensjon fra et punkt på "utsiden" av overhøyden dvs mellom toppen på svanehalsen og utløpet/skroggjennomføringen.

 

Det er mange som har fått seg overraskelser av å ikke ha "korrekt" anlagt eksos --et av de verste tilfeller jeg har sett var i en 40+ fots båt av anerkjent merke der eksosutløpet, under slep, pumpet den ene motoren full av vann pga hevertvirkning/sykkelpumpe-effekt. Ny 425 hk motor var ikke billig ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Utfordringen med nordan er de lave køyene i akterkabinen. Det er ikke så mye plass til hverken høyt eksosutløp eller svanehals uten å moderere noe. Ring til mordsn båtbyggeri på evje og snakk med dem. De husket godt dikemmaet, pg beskren originalopplegget de la når båtene ble fabrikklevert. Jeg endte med å leve med min løsning, men tenkte en del på det, ja.

 

Det er jo mulig å legge en liten svanehals fra den ene køya over roret og ut under den andre køya?

Link to post

Takker for gode forslag. Det er så hyggelig når flere engasjerer seg for å hjelpe til. Så takk igjen.

nordan family har helt rett. Det er veldig trangt og på tross av at det er en liten svanehals, så kom det vann inn i motoren dengang. Kan jo være en lur ide å ringe Nor-Dan på Evje som du sier.....

 

Den sykkelpumpeeffekten høres ikke bra ut Bpåtadvokaten. Så dette må jeg nok gjøre noe med ja...

Link to post

En svanehals på eksosslangen vil sikkert kunne hindre vann fra å komme inn gjennom utløpet, men vil jo også føre til at en større mengde vann blir innesperret mellom motor og svanehals.

Hvordan unngår man at dette vannet renner tilbake og inn i motoren?

 

Det kan jo oppstå situasjoner f.eks ved startproblemer der mye vann skyves ut av motoren og blir stående i eksosslangen...

Link to post

Eller når båten løftes opp og ned på sjøen i fra opplag. Da vil det jo altid bli noe vingling frem og tilbake. Likeså når båten fraktes på lastebil opp og ned bakker til og fra opplag etc.,er der jo altid en fare for at stående vann i eksosslangen kan renne tilbake i sylinder. Pleide sjøl altid å tappe ut innestående vann i eksosslangen før båten blei fraktet på lastebil, p.g.a. endel bratte bakker som skulle forseres under transporten.

Link to post

Jeg fikk en gang en artikkel fra Unipower om hvordan unngå vann inn i motoren "bakveien" etter at jeg hadde fått vann inn i motoren som kostet meg 60k. Den er det absolutt anbefalt å lese, og den finnes i PDF-format her.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...