Roger og Olina Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Hei folkens. Tidligere eier fortalte at ved en anledning så hadde det kommet vann inn i motoren via eksosrøret når den lå til land. Hadde visst vært en brottsjø. Han fikk en stor regning pga dette. I ettertid brukte han en "propp" han satt inn i eksosrøret når han fortøyde. Jeg er vel ikke helt komfortabel med den løsningen og er ute etter tips på hvordan en kan eliminere at slikt skal skje igjen. Motoren er en 100hk Bedford med ferskvannskjøling. Mvh Roger Link to post
Raymond Romsdal Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Tilbake slags flaps skal vell forhindre dette? Link to post
Roger og Olina Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 Kan du forklare litt nærmere Raymond? Hvor monteres dette osv? Link to post
Eureka Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Er en gummiklaff som er fester i overkant av eksosutløpet... Skal se om jeg finner link... Hyllevare hos gode leverandører. Link to post
Ida Marie III Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 (edited) Kan også være viktig å ha et eksosbend inne i båten som er en del høyere en vannflaten utenfor, vist mulig.. Edited March 16, 2014 by Ida Marie III (see edit history) Link to post
rogeri Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 http://www.maritim.no/eksosklaff-4-101-mm Link to post
nordan family 27 Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Eller montere en eksos støvel? Link to post
nordan family 27 Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Ref din andre tråd: ved jolle i daviter ligger den jo lavere i vannet.... Jeg hadde selv eksosklaff på min nordan Link to post
Bjoove Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Hei Dette har vært diskutert tidligere her, legger ved link til løsning på problemet ditt. https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4447/vetuseksos.jpg Du bør nok legge inn en svanehals og eksos potte. Link to post
deepblue Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Det som bjoove sier, vannlås som må til. Trenger ikke være brottsjø, holder at eksosen dupper ned under vann jevnlig så strømmer det inn igjennom åpne eksosventiler ;).... Støvel gjør problemet verre hvis den ikke monteres lufting nok til den, støvel uten vannlås er å be om bråk. En flaps er fort en falsk trygghet da vann kan ta seg forbi når eksos røret går opp og ned under vann. Link to post
Skipper Worse Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Svaret er overhøyde og "lagringskapasitet" innenbords for det som ikke er skjøvet ut når motoren slås av. Overhøyden gjelder i to retninger -- høyden på svanehalsen vs skroggjennomføringen (det punkt det vil renne over og ut av båten, rett vei) og høyden mellom vannspeilet i eksosanlegget og eksoskrøk/turbo (det punkt hvor det vil renne over og inn i motoren, feil vei). Hvis det er risiko for hevertvirkning/sykkelpumpe-effekt (utløp under eller i vannlinjen) kan det monteres et avlastningsavløp i liten dimensjon fra et punkt på "utsiden" av overhøyden dvs mellom toppen på svanehalsen og utløpet/skroggjennomføringen. Det er mange som har fått seg overraskelser av å ikke ha "korrekt" anlagt eksos --et av de verste tilfeller jeg har sett var i en 40+ fots båt av anerkjent merke der eksosutløpet, under slep, pumpet den ene motoren full av vann pga hevertvirkning/sykkelpumpe-effekt. Ny 425 hk motor var ikke billig ... I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nordan family 27 Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Utfordringen med nordan er de lave køyene i akterkabinen. Det er ikke så mye plass til hverken høyt eksosutløp eller svanehals uten å moderere noe. Ring til mordsn båtbyggeri på evje og snakk med dem. De husket godt dikemmaet, pg beskren originalopplegget de la når båtene ble fabrikklevert. Jeg endte med å leve med min løsning, men tenkte en del på det, ja. Det er jo mulig å legge en liten svanehals fra den ene køya over roret og ut under den andre køya? Link to post
nordan family 27 Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Mente nordan båtbyggeri... Link to post
Roger og Olina Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Takker for gode forslag. Det er så hyggelig når flere engasjerer seg for å hjelpe til. Så takk igjen. nordan family har helt rett. Det er veldig trangt og på tross av at det er en liten svanehals, så kom det vann inn i motoren dengang. Kan jo være en lur ide å ringe Nor-Dan på Evje som du sier..... Den sykkelpumpeeffekten høres ikke bra ut Bpåtadvokaten. Så dette må jeg nok gjøre noe med ja... Link to post
Athene Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 En svanehals på eksosslangen vil sikkert kunne hindre vann fra å komme inn gjennom utløpet, men vil jo også føre til at en større mengde vann blir innesperret mellom motor og svanehals. Hvordan unngår man at dette vannet renner tilbake og inn i motoren? Det kan jo oppstå situasjoner f.eks ved startproblemer der mye vann skyves ut av motoren og blir stående i eksosslangen... Link to post
LM 605 Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Eller når båten løftes opp og ned på sjøen i fra opplag. Da vil det jo altid bli noe vingling frem og tilbake. Likeså når båten fraktes på lastebil opp og ned bakker til og fra opplag etc.,er der jo altid en fare for at stående vann i eksosslangen kan renne tilbake i sylinder. Pleide sjøl altid å tappe ut innestående vann i eksosslangen før båten blei fraktet på lastebil, p.g.a. endel bratte bakker som skulle forseres under transporten. Link to post
Roger og Olina Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Det var gode tips LM 605 og Athene Link to post
deepblue Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Svanehalsen er grei å plassere imellom køyene men en vannlås i tillegg imellom motor og svanehals gjør det mer sikkert. Link to post
Lars H. Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 (edited) Jeg fikk en gang en artikkel fra Unipower om hvordan unngå vann inn i motoren "bakveien" etter at jeg hadde fått vann inn i motoren som kostet meg 60k. Den er det absolutt anbefalt å lese, og den finnes i PDF-format her. Edited March 17, 2014 by Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger og Olina Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Takker for det Lars. Topp med noen tegninger Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now