Jump to content

Valg av fortøyningstau


Frissy

Recommended Posts

Tau er viktig og dere må ikke bruke polypropylen tau til fortøyning.

Jeg gjorde det og dette tauet tåler ikke sol og saltvann, båten slet seg i den ene fortøyningen.

Den andre som var av polyester tau var helt ok.

 

Selv vil jeg anbefale polyestersilke, veldig godt å jobbe med.

Ellers har de mye ok tauverk på biltema. Husk bare å kjøpe rykkdempere i f.eks gummi til fortøyninger.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Biltema har gode og forholdsvis billige tau, som absolutt kan anbefales. Bruk 16 mm enda om det er mer menn du trenger til din båt. Mer å gå på i tilfelle file-slittasje og som Bastard sier - lettere å spleise. Anbefaler at du også bruker strekkavlastere. Ikke spar på fortøyningsutstyr. Du sover så meget bedre med godt utstyr :wink:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Biltema-tauet er OK men OBS pass på å smelte kordel-endene godt før du spleiser, ellers blir det et helv.... å få det skikkelig. Du får greie avlastere også på Biltema, medden vekten båten din har er det ingen grunntilo å waste money på å kjøpe Forsheda sine obskøne avlastere.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Biltema-tauet er OK men OBS pass på å smelte kordel-endene godt før du spleiser, ellers blir det et helv.... å få det skikkelig.

<{POST_SNAPBACK}>

I tillegg bruker jeg et par turner med isolasjonstape. Da blir endene passelig stive og rette for spleisingen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

He!

Eg har bruk tau av samme type som bilde nedenfor. Synes disse er veldig greie da dei synker og da slipper eg å få noe i propellen. Dei har også ganske høy bruddgrense i forhold til tykkelse.

En ulempen er at de ikke kan spleises. Er det andre ulemper?

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Nå får jeg vel litt kjeft, det får så være.

 

Folk bruker gjerne for tykt tau. Tauet er jo ofte så tykt at man kunne løfte både båten og nabobåten samtidig etter det. Ja takk da bruker jeg 4 av dem sier mange. Greit med sikkerhet og gode sikkerhetsmarginer både med tanke på elde og slitasje, men likevel.....

 

Bitema tau er ikke bare gode. De er veldig gode. Biltema har f.eks et 12mm flettet polyestersilketau som har en bruddgrense på godt over 3 tonn. Et vanlig treslått 14mm polyestersilketau fra Biltema har også over 3 tonn bruddgrense. Nye moderne polymertau med diverse kjekke forsterkningsstoffer er ikke som gamle hamptau.

 

Bedre med rikelig med tau i passe tykkelse enn for lite tau i overdimensjonert tykkelse. Bra motto?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Enig, Lotus. Til Hangarskibet (som veier minst ti tonn til enhver tid) bruker jeg Biltema 16 og 18 mm tau med høyeste bruddstyrke, hhv. 3.500 og 4.100 IIRC. Mer enn nok, men så blir det jo også intet mindre enn ti tau totalt .... :eek::rolleyes: Kan vel løfte hele flytebryggen ... :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nå får jeg vel litt kjeft, det får så være.

Kommer...

 

Folk bruker gjerne for tykt tau. Tauet er jo ofte så tykt at man kunne løfte både båten og nabobåten samtidig etter det. Ja takk da bruker jeg 4 av dem sier mange. Greit med sikkerhet og gode sikkerhetsmarginer både med tanke på elde og slitasje, men likevel.....

Det er nesten ikke mulig å bruke for tykt tau. Når er et tau for tykt? Når det blir upraktisk å bruke eller alt for dyrt for jobben som skal gjøres. Sikkerhetsmarginer er bra og holder forsikiringsprisene nede.

 

I de fleste båthavner er en tredjedel av båtene utstyrt med underdimensjonerte fortøyninger og ytterligere en tredjedel er lite sjømannsmessig fortøyd uten strekkavlasting, smerting mot slitasje, sikring av sjakler og fjærer osv.

 

Bitema tau er ikke bare gode. De er veldig gode. Biltema har f.eks et 12mm flettet polyestersilketau som har  en bruddgrense på godt over 3 tonn. Et vanlig treslått 14mm polyestersilketau fra Biltema har også over 3 tonn bruddgrense. Nye moderne polymertau med diverse kjekke forsterkningsstoffer er ikke som gamle hamptau.

Viktige egenskaper er også aldringsbestandighet (UV), slitestyrke og elastisitet.

 

Bedre med rikelig med tau i passe tykkelse enn for lite tau i overdimensjonert tykkelse. Bra motto?

Fint motto... Mitt er "man bruker ikke et 16mm tau der det er plass til et 20mm tau" :wink:

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Det er nesten ikke mulig å bruke for tykt tau. Når er et tau for tykt? Når det blir upraktisk å bruke eller alt for dyrt for jobben som skal gjøres. Sikkerhetsmarginer er bra og holder forsikiringsprisene nede.

Det blir jo fort upraktisk. Vekt blir et problem. Plassforbruk blir et problem. Få tauet mer en en runde over kryssholtet blir et problem. Prisen blir et problem. Noe annet blir sikker et problem også. :smiley:

I de fleste båthavner er en tredjedel av båtene utstyrt med underdimensjonerte fortøyninger og  ytterligere en tredjedel er lite sjømannsmessig fortøyd uten strekkavlasting, smerting mot slitasje, sikring av sjakler og fjærer osv.

Mitt intrykk er at de fleste fortøyer, ikke bare for storm, men for orkan. F.eks 4 stk 16mm fortøyningstau i en flytebryggebås i en beskyttet havn for en 20 foter.......

Viktige egenskaper er også aldringsbestandighet (UV), slitestyrke og elastisitet.

Enig. Polyestersilke har alt: Styrke, slitestyrke, UV-bastandighet, elastisitet osv. Legg heller noen kroner ekstra i kvaliteten fremfor tykkelsen.

Fint motto... Mitt er "man bruker ikke et 16mm tau der det er plass til et 20mm tau"  :wink:

Fint motto ditt også, men så var det dette med plassen og sikkerhetsmarginen da....

Sikkerhetsmarginer skal man ha, men..... Det er forskjell på en 10 tonns båt og en 3 tonns båt.

Skal en 10 tonns båt ha 3 ganger sterkere tau enn en 3 tonns båt? Når 3 tonnern bruker 12mm så skal 10tonneren bruke 20mm? Hva hvis 3-tonnern bruker 14mm? Da skal 10-tonneren ha 25 og vel så det? Har du 25mm tau?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir jo fort upraktisk. Vekt blir et problem. Plassforbruk blir et problem.  Få tauet mer en en runde over kryssholtet blir et problem. Prisen blir et problem.  Noe annet blir sikker et problem også.  :smiley:

Aha, du har underdimensjonert fortøyningsgods. Vekt og plass? 16 mm kontra 12 mm? I optimistjoller er dette et problem, ikke i båter. Viktigst er dog de faste fortøyningene, og de ligger jo igjen på brygga når en er på tur...?

 

Mitt intrykk er at de fleste fortøyer, ikke bare for storm, men for orkan. F.eks 4 stk 16mm fortøyningstau i en flytebryggebås i en beskyttet havn for en 20 foter.......

De fleste 20 fotere har ikke 4x 16 mm fortøyning, i alle fall ikke på Costa del Østfold... Mulig at sørlendingene er litt mer båtvante og velger riktig dimensjon i utgangspunktet :yesnod:

 

Fint motto ditt også, men så var det dette med plassen og sikkerhetsmarginen da....

Sikkerhetsmarginer skal man ha,  men.....    Det er forskjell på en 10 tonns båt og en 3 tonns båt.

Skal en 10 tonns båt ha 3 ganger sterkere tau enn en 3 tonns båt? Når 3 tonnern bruker 12mm så skal 10tonneren bruke 20mm?  Hva hvis 3-tonnern bruker 14mm?  Da skal 10-tonneren ha 25 og vel så det? Har du 25mm tau?

Nei, jeg har bare 20mm tau om sommeren, så jeg har lagt på ett ekstra av det som er mest belastet fra SV. Og Forsheda rykkdempere på 2 av 5 tau. Du har helt rett, tauet burde ha vært litt tykkere, for å ta høyde for litt slitasje og aldring. Men rykkdemping og beskyttelse mot filing er viktigst.

 

Et eksempel er nabobåten, som er en Gambling 34, fortøyd i påle akterut med 16 mm tau. Tauet røyk i fjor sommer pga manglende rykkdemping ifm hekksjø fra passerende båt. Uheldigvis var det ingen tilstede og festet båten før den hadde ligget og gnagd litt på brygga. Brygga - Gambling 1-0.

 

Så kan man jo diskutere hva som er beskyttet og ikke-beskyttet og normalt vær og storm og sånn.

 

Tau er billig, båt er dyrt.

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mine tau ligger igjen på flytebrygga når vi er på tur. Det er ikke noe problem. Strekkavlaster har de og filing er heller ikke noe problem.

 

Verre er det med tauene ombord.

 

Først har jeg 50 meter blytau på ankervinsjen.

Så har jeg 50 meter 3-slått tau med ekstra anker.

Så har jeg diverse fortøyningstau. 4 stk 5-metere, 3 stk 10-metere og 2 stk 20-metere. Bruker aldri alle tau selvfølgelig, men noen ganger bruker jeg alle 10-meterene f.eks og en 20-meter i tillegg. Den andre 20-meteren ligger stua vekk til den dagen jeg trenger den. Slepetau? De to 20-meterene får holde til det også.

 

Hvert tau tåler like mye som nettovekten på båten. Det er når de er nye og uten slitasje. Jeg bruker polyestersilke. Dyrere selvfølgelig, men jeg kan la være å gå opp en dimensjon og samtidig ha samme bruddstyrke.

 

Føler meg svært konfortabel med denne dimensjoneringen og antallet. Jeg har ingen problemer med å feste 2 fortøyningstau i samme kryssholt.

 

Basert på dette blir taudimensjonen med 3-slått polyestersilketau i teorien min følgende:

 

20 fot snekke med vekt 1200 kg: 8mm

24 fot daycruiser med vekt 1800 kg: 10mm

26 fot cabinsnekke med vekt 2500 kg: 12mm

28 fot cabincruiser med vekt 3300 kg: 14mm

30 fot cabincruiser med vekt 4100 kg: 16mm

33 fot cabincruiser med vekt 5500 kg: 18mm

36 fot cabincruiser med vekt 7 tonn : 20mm

40 fot båt av ymse slag med vekt 10 tonn: 25mm (24 eller 26 egentlig)

 

Vekt? 4m 18mm polyestersilketau veier ca 1 kg. 50 meter omlag 12 kg. Ikke noe stort problem med vekt. Men det tar plass.

 

 

Kjære båtfolk! Ser tabellen fornuftig ut?

 

Alle tykkelser står nå i direkte forhold til båtens vekt.

Jeg regner 4 fortøyningstau pr. båt.

Blir ikke dette veldig overdimensjonert?

Hva om man hadde brukt bare 2 tau? Et ankervinsjtau og et tau til land? Da kan vi diskutere da...

 

Hva skjer så i praksis?

 

Mitt inntrykk er at de minste båtene velger tykkere tau, mens de største velger betydelig tynnere tau. 8mm tau brukes på gummijolla. Noen kjøper polyestertau og ikke polyestersilke når de skal ha kraftige tau, men da er vel vitsen med å gå opp en dimensjon bortkastet? Gå opp en dimensjon og kjøpe et tau som tåler 25% mindre belastning? Bytte ut et polyestersilketau på 16mm med et polyestertau på 18mm går vel omtrent i null styrkemessig?

 

Og konklusjonen? Små båter har overdimensjonert tau, store båter underdimensjonert? Eller?

 

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tallene i tabellen blir for voldsomme, Lotus. Jeg tror nok jeg generelt overdimensjonerer for å være på den sikre siden. Båten er 37' og veier nok sine 7 tonn med mye vann og diesel + alt utstyret som ligger ombord. Allikevel bruker jeg mindre dimensjoner enn tabellen din viser, og dimensjonene kryper nedover.

 

På den ene båtplassen bruker jeg 4 20mm m/Forsheda "gummistrikker". I tillegg 2 spring - faktisk bare 12mm, men det er litt tilfeldig - Windy leverte faktisk båten med 4 stk 10m lange 12mm tau!!! Denne plassen kan være litt utsatt for visse vindretninger, og utriggerne er litt korte. Jeg fortøyer stramt. 20mm begynner å bli tykt for praktisk håndtering, synes jeg. I dag ville jeg nok kjøpt 18mm.

 

På den andre plassen (i Oslo) bruker jeg 4 18mm m/Forsheda. Disse er lettere og mykere å håndtere enn 20mm. Mer enn tilstrekkelig spør du meg, for en relativt skjermet båtplass i et solid bryggeanlegg med betong over det hele.

 

Ombord startet jeg med 16mm, og har bl.a. lange tau i denne dimensjonen. Har imidlertid etter hvert gått over til 14mm da det er mye enklere å håndtere på alle måter. Helt ok for mitt bruk - fortøyer vi for natten bruker vi jo uansett flere tau.

 

Et dumt spm. til slutt. Mine tau er av type Robline. Jeg opplever disse som gode og myke tau som holder seg godt. Kan noen fortelle meg hva slags type tau dette er, og kvaliteten på dem?

 

Tilføyet: Var innom en båtutstyrsbutikk og sjekket litt om disse tauene mine. Ser at det er flere typer, bl.a. 3-slått av nylon og 3-slått av polyester, i tillegg en billigere flytende av polypropylen. Av disse har nylon høyest bruddstyrke (kun hvite). De av polyester har ulik bruddstyrke i hvit og blå, blå lavest. Såvidt jeg kan se er det polyester-varianten jeg har. Betegnes som "Fortøyningens klassiker"

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

20 fot snekke med vekt 1200 kg: 8mm

Tallene i tabellen blir for voldsomme, Lotus

 

:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:

 

Hva? 8mm eller mindre?? Det blir jo som å fortøye med sytråd. :eek::eek::eek:

 

Jeg tenkte nå at noe mindre enn 12 mm kan jeg nå ikke kjøpe.

 

Båt med motor veier under 800 kg så om jeg skal følge tabellen din Lotus så vil vel det si at jeg klarer meg med 6mm tau og har god margin med 8mm og er kraftig overdimmensjonert med 10mm?

 

tj

Link to post
Share on other sites

Båt 5 tonn, tauverk 4x14mm polyestersilke med dempere, og da sover jeg meget godt om natten hele året!

 

Som mange har vært inne på er vel stikkordet styrke og elastisitet. Jo tykkere, jo stivere noe som går ut over beslag etc.

Etter min mening er polyestersilke det beste. Elastisiteten demper dynamikken i kreftene og hvis man kan finne balansen mellom behovet for styrke og elastisiteten uten å overdimensjonere er man på riktig vei.

Har noen f.eks. prøvd å fortøye til en gjestebrygge i ruskevær, med tamper av polypropylene?

Ikke særlig behagelig. med rykk og napp og en søvnløs natt. På tur bruker jeg 12mm polyestersilke.

 

Popeye

Link to post
Share on other sites

Wowwww... nå skjønner jeg hva dere mener med at lappene flyger når dere er ute å handler til båten.

 

Har vært ute å handlet det mest nødvendige, diverse tauverk, bensinkanner, fendere, dregg, kjettinger til dregg og til å låse båten med ++ og jammen klarte de å komme over 3000 kr.

 

Til fortøyningstau valgte jeg å kjøpe 4 stk ferdig spleisete 10mm polyestersilke a 6m som jeg har tenkt skal ligge fast i båsen. Kjøpte også 2 stk 12mm polyestersilke a 6m til å ha med meg i båten i tillegg til 2x10m polyestersilke. Kjøpte selvfølgelig også strekkavlastere, men bare til tauene som skal ligge fast i båsen. Bør vel kanskje ha noen flere

 

Kjøpte også 5m med kjetting som jeg skal ha nærmest dreggen og 50m 12mm dreggline.

 

En ting jeg så etter som jeg ikke fant var fenderholdere.

Noen som vet hvor det er rimelig i Bergen?

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...