Jump to content

Valg av fortøyningstau


Frissy

Recommended Posts

Er det ikke lett å se om det er polyestersilke da ?

Synes alle tau av den typen er blankere og glattere enn vanlig polyester, dessuten er de mer tøyelige.

Som regel ser du forskjell med en gang.

<{POST_SNAPBACK}>

Joda -når en ser på og kjenner på, så ser en jo forskjell. Men siden det ikke stod polyestersilke noe sted ble jeg usikker.

 

Fant imidlertid det 10m-tauet jeg har kjøpt hos Maritim og har med ombord - det er polyestersilke.

 

Bilde

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Windy leverte faktisk båten med 4 stk 10m lange 12mm tau!!!

Jeg var i båten i dag og gjorde klart for sesogen. Pakket bl.a. ut fortøyningspakka fra Nidelv. 4 stk tau 6 meter lange, 14 mm tykke. I tillegg har jeg ett 50 meters tau - som ble kappet til to 25 m tau - alt i 14 mm. Tror nok det holder godt for båten min.
Link to post
Share on other sites

Jeg var i båten i dag og gjorde klart for sesogen. Pakket bl.a. ut fortøyningspakka fra Nidelv. 4 stk tau 6 meter lange, 14 mm tykke. I tillegg har jeg ett 50 meters tau - som ble kappet til to 25 m tau - alt i 14 mm. Tror nok det holder godt for båten min.

6 meter synes jeg høres litt kort ut, og 25 m er mer for "spesialtilfellene" Jeg vill kanskje spandert på meg et par tau på rundt 10 meter i tillegg.
Link to post
Share on other sites

6 meter synes jeg høres litt kort ut, og 25 m er mer for "spesialtilfellene" Jeg vill kanskje spandert på meg et par tau på rundt 10 meter i tillegg.

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde selv tenkt å kommentere dette, Lasse. :smiley: Jeg er helt enig. I en del tilfeller blir 6m kort, f.eks. et litt langt spring, for ikke å snakke om dersum du vil ha tampen tilbake i båten (prakstisk når du skal gå) og festet du bruker er litt langt unna.

 

Og - hvis du kjøper 10m-tauene i en anne farge (f.eks. blå) så er det veldig lettvint når du skal ha hjelp av mannskapet. Enten de er erfarne eller ikke vet du oftest best selv hva slags lengde på tauet du vil bruke. Da kan du f.eks. be om blått tau foran, hvitt bak osv.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Jeg tenker at tykkelse på fortøyninger er veldig avhengig av havna du ligger i...

 

Jeg har 12 mm Robline på min skibsplast 655. Men, jeg har i tillegg "kryss-spring" som er 14 mm. Det er endel vind og strøm der jeg ligger, så det er greit at skuta ligger stødig i båsen slik at det ikke jager så mye. Blir fort stygge gnag på fortøyningene da.

 

Uansett så er det ikke så stor prisforskjell på millimetrene på fortøyninger, så dette er ikke besparelser å gamble så veldig på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...