olews Startet 17.Mars.2014 Del på Facebook Startet 17.Mars.2014 Navidia appen gir oss oppdaterte sjøkart fra kartverket mot en admin kostnad på 28,-. Dette er utmerket og nå han man både papirkart og vektorkart på brett og mobil som dessuten til enhver tid er oppdatert. Et stort skritt i riktig retning, Den Norske Los er også blitt gratis nedlastbar. Hva som gjenstår er å få de elektroniske kartene over på OpenCPN. Gjerne rasterkartene, men helst de elektroniske vektorkartene. Kartverket gir ut rådata så noen må ta jobben å lage dem om til kart, men Navida har allrede gjort denne jobben så det kan umulig være så vanskelig. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
tobixen Svart 17.Mars.2014 Del på Facebook Svart 17.Mars.2014 Rådataene er vel fortsatt ikke fritt tilgjengelig? Det stod noe om at de nå "åpnet kranene" i teknisk ukeblad, men jeg forstod det dithen at det eneste de hadde gjort var å bygge et API som kommersielle kartleverandører kunne benytte seg av? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
olews Svart 17.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2014 (redigert) De har i og for seg åpnet, navida appen er gratis, men det koster 28,- i adminkost å få vektorkartene med oppdateringer. Så man slipper å betale penger til kartverket som tidligere. Alt arbeid må gjøres av leverandørene, hvilket jo er ok. Dette betyr at OpenCPN gjengen kan få tilgang til kartdata og lage kart vi kan lese inn i OpenCPN. PS: Jeg ser at jeg har skrevet nvidia, kanskje det kommer av at jeg jobber så mye med NVIDIA grafikkort om dagen..... Ole Redigert 17.Mars.2014 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Mars.2014 Del på Facebook Svart 17.Mars.2014 Jeg er litt forvirret. Er ikke dette de samme karttdata man får fra Eniro gjennom gulesiderappen? Dvs har fått i noen år? Og ikke minst de samme kartdata en kan laste ned og bruke offline i det fullverdige navigasjonsprogrammet Locus (androide, også gratis). Får ett inntrykk av at dette er noe helt nytt, er det det? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 17.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2014 Dataene kommer fra kartverket. Dette er de offisielle kartene. Oppdateringene som kommer hver 14. dag og som man tidligere måtte tegne inn på papirkartet for at det var "korrekt" kommer nå automatisk. Luringene har lagt inn i appen en levetid på kun 14 dager på lokalt lagrede kartene. Siden dette er til enhver tid oppdaterte kart skulle de i prinsippet tilfredstille kravene og kravet om papirkart ombord falle bort. Men om det skjer er usikkert. Tidligere har man måttet betale for kartene, det er det slutt på nå. Prisen er bare en admin kost. Eniro kartene er jeg ikke 100% sikker på hvor kommer fra, men de er bra og dekker Sverige også. Det eneste som er nytt er at vi slipper å betale. Resten er som tidligere, proff brukerne har jo hatt dette i mange mange år, men til en betydelig kost. Jeg har ikke sett kart til andre programmer enn denne appen de selv promoterer, som forøvrig er gratis. Jeg savner kartene til OpenCPN, men det kommer nok snart. mvh, Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
quantumduck Svart 18.Mars.2014 Del på Facebook Svart 18.Mars.2014 Jepp, hadde vært glimrende å fått kart til OpenCPN Sitér dette innlegget Link to post
Gammelstyrmannen Svart 18.Mars.2014 Del på Facebook Svart 18.Mars.2014 Finner ikke appen Den Norske Los i Apple Store. Finnes den ikke der? Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 18.Mars.2014 Del på Facebook Svart 18.Mars.2014 Den norske los finnes ikke som app. Du må laste ned PDF-filer her: http://www.kartverket.no/Kart/Nautiske-hjelpemidler/Den-norske-los/ Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Mulligan Svart 18.Mars.2014 Del på Facebook Svart 18.Mars.2014 Siden dette er til enhver tid oppdaterte kart skulle de i prinsippet tilfredstille kravene og kravet om papirkart ombord falle bort. Jeg vil sterkt fraråde å tro det. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 18.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2014 Helt tatt ut av løse lufta er det ikke, se denne omtalen. Fritidsbåter har litt andre krav en skipsflåten, men forsikringsselskapene er klare på at man må ha papirkart ombord i fritidsbåter. De sier imidlertid ikke at de må være oppdatert og rettet iht etteretninger for sjøfarende som kommer hver 14. dag. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Gammelstyrmannen Svart 18.Mars.2014 Del på Facebook Svart 18.Mars.2014 Takk gor opplysningen Kjerås Sitér dette innlegget Link to post
Microcefalus Svart 18.Mars.2014 Del på Facebook Svart 18.Mars.2014 (redigert) Har ingen erfaring med disse kartene, men ved første øyekast synes jeg de virker litt uoversiktlige. På enkelte zoomnivåer virker de for detaljerte, og man mister lett oversikten i et "virvar" av fyrsektorer og sjømerker. Dog har iPhone liten skjerm, og opplevelsen blir kanskje bedre på et nettbrett? Redigert 18.Mars.2014 av Microcefalus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 (redigert) Hei olews og andre....! Ja, - det er kjekt at utviklingen for å bedre sikkerheten for oss som ferdes mye på sjøen i fritiden også blir tatt mere seriøst av landets "myndigheter" når det gjelder uptodate lett tilgjengelige og gode kartgrunnlag. En smarttelefon bruker jeg til utgående og innkommende tlf.-samtaler, meldinger o.l., - og det lar seg etter mine erfaringer så langt, ikke kombinere med samtidig "seriøs" bruk som "kartplotter"! OBS! Hvis man ikke har båt der det egner seg å montere opp en pc/laptop med f.eks kartplotterprogrammet OpenCPN https://baatplassen.no/i/topic/98139-opencpn-320-gratis-kartplotterprogram-utgitt-februar-2013/page-7, så kan derimot et nettbrett montert med egnet holder, være et meget godt alternativ som en grei kartplotter for veldig mange brukere sitt behov for enkel bruk av GPS navigasjon. Jeg for min del erfarer da at skjermen ikke bør være mindre enn ca. 10,1 tommer, og at man må satse på løsninger der kartene permanent kan lagres på maskinen, slik at man ikke er avhengig av å ha nettforbindelse for å kunne vise kartene. Ett slikt alternativ av mange tilbydere der ute, og som jeg tester ut i praksis for tiden er Navionics sin nettbrett-app "Boating HD" https://baatplassen.no/i/topic/106842-navionics-boating-hd-2014-app-paa-samsung-galaxy-tab2-101/, som er laget og beregnet for bruk på nettbrett i HD kartvisning. App'en er gratis å laste ned og kartpakken jeg hadde behov for kostet meg 420,- kroner for engangskjøp av kartene for hele Norge m/Svalbard. Etter å ha testet dette nå en periode så synes jeg dette både er stabilt, har meget gode uptodate kartløsninger, skjermen/kartvisningen har meget god lysstyrke og lesbarhet og virker ellers helt topp sammen med den innebygde GPS' en på mitt Samsung Galaxy Tab2 10.1" nettbrett. Tenk først og fremst på sikre og gode løsninger, som vil fungere godt og funksjonelt i praktisk bruk i både solskinn og i dårlig vær! Lykke til med valgene! Redigert 19.Mars.2014 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Men navionics mangler fortsatt "kurs opp" ? Eg liker best å slippe vri hodet når øynene flyttes mellom vindu og skjerm Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Seastar Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 (redigert) Hei igjen Sæbø Ble egentlig fort vant til å lese kartet i "nord opp" modus nedover til Bergen forleden, uten å få kink i nakken, - egentlig en vanesak det der.......! Men på veg opp igjen til Molde, som da ble "nordgående kurs" i "nord opp" modus på Boating HD-appen, så er jeg vel enig med deg at dette er det som jeg også er mest komfortabel med, - det er lettere å se at kart og "terreng" stemmer overens! På min henvendelse til Navionics, for en stund siden, - så har utviklerne lovet at denne "Kurs opp" funksjonen ganske så snart vil bli implementert i HD-appene deres! Regner da med at dette kommer som en oppdatering av appen om ikke lenge.....! NB! Synes vi det går for lenge så kan jo både du, jeg eller hvem som helst andre som er interessert i dette "bombardere" dem med epost-purringer...? Eller hva mener du? Ship o'hoi Redigert 19.Mars.2014 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Fritidsbåter har litt andre krav en skipsflåten, Det kaller jeg å formulere seg forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Yupps :-) Kan kanskje ta sjans å laste ned snart då ! Vart ingen open- løsning i båten ennå, då pc skjermen svikta. Ny skjerm koster skjorta, så då får nettbrett bli løsningen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.