Jump to content

Støpe speil i en 14fot båt

sologglede

Recommended Posts

Hei, jeg trenger litt hjelp.

Har skjært vekk hele speilet i båten, altså den delen bak båten hvor motor festet er.
Grunnen var fordi det var støpt inn en tykk finer plate som var råtten og gjennomvåt.

Nå er alt det borte, men hva skal jeg støpe inn i speilet, å hvordan gå fram for at det skal bli skikkelig solid.
Har også støpt spanter i båten, så jeg slipper å ha skum i bunnen, som også er kjent for å trekke vann..

Målet er å få en solid båt som kan vare mange år til, å siden jeg har fjernet mye rått materiale så vil den også bli litt lettere.

Må jeg bruke finer plate, kan man eventuelt bruke vannfast finer eller holder det med spesial kunst plate støpt med tykt lag med duk på begge sider?

Er usikker på hva jeg skal gjøre.

Å når alt dette er gjort, hva skal jeg bruke til å slette ut ujevnheter i speilet, slik at det ikke ser ut som det har vert gjort noe arbeid der.

Tror du må legge inn et par bilder her sologglede.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

og forsøk søkefunksjonen her , søk på "akterspeil" f,eks , burde duke opp noen interessante tråder da

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 weeks later...

Vet om divinycell, bruker det i dørken.
Men har blitt fortalt at jeg må bruke noe solid i speilet som for eksempel finer, men er ikke sikker på om man absolutt må bruke det.

Er vel en viss fare for å delaminere der du skrur motoren om det ikke er hel ved der, men det kan jo løses med å laminere opp full tykkelse rundt motorfestet med glassfiber, og divyncell i resten. Sikkert lurt å ha noen langsgående støtter opp mot akterspeil også, som fordeler kreftene fra motor fremover.

TA

Sologglede,

så langt har du vel fått litt blanda svar i tråden din. Jeg kan ikke hjelpe deg med svar, men er veldig interessert i å høre hvordan du velger å løse problemet ditt. Jeg står nemlig foran et lignende problem selv. Så uansett hva du velger ville jeg være interessert.

Det jeg har sett gjort ei gang var at det ble lagt inn en eikeplank under der motoren skulle skrus fast, og at denne så ble plastraa grundig inn. Det er jo store krefter, så jeg ville se for meg at du måtte lage noe forsterkning/stringer eller noe i kjølen nede og langs ripa oppe.

Lykke til.

Har funnet ut at jeg vil bruke divinycell plate som jeg primer med polyester, før jeg legger duk å lager forsterkninger på flaten.
Blir å støpe fast i kantene selvfølgelig, men så skal jeg også lage ekstra forsterkninger som går fra speilet og støpes fast til skroget.
Det må bli bra nok tenker jeg, å det enkleste siden jeg allerede har en plate liggende.

• 1 month later...

Gikk for den enkle løsningen, som er å sette inn en treplate.
Noen tips til hvordan jeg skal støpe fra utsiden så det blir solid nok, og hvor mange lag duk burde jeg bruke. Har 600g duk i massevis.
Håper jeg blir ferdig med utsiden snart, for har en pakke med skumruller, alu ruller og grunning som er på tur fra Maritim.
bilde