Jump to content

Reparasjon av akterspeil


hulahulag

Recommended Posts

Hei,

 

båten min, en Wesling 16 ht fra 1978, har dessverre et noe svakt akterspeil. Det viser seg også etter nærmere undersøkelser at det er en sprekk i akterspeilet. Jeg har dessverre ikke greie på hvordan man bør reparere en slik skade, men en kamerat av meg mener at man enten kan tette sprekken og deretter forsterke akterspeilet med noen aluminiumsplater eller rett og slett fjerne akterspeilet og støpe det på nytt. Det siste blir naturlig nok dyrere og tar lenger tid, men jeg vil likevel vurdere det da det kanskje vil holde lenger og resultatet blir vel penere. Kameraten min har tilbudt seg å gjøre jobben, men siden han kun har båt som hobby (dog mye erfaringer) vil jeg undersøke hvor mye det eventuelt vil koste på et verksted. Jeg har planer om å ringe litt rundt til båtverksteder, men vil også høre her om det er noen med erfaringer rundt reparasjon av akterspeil eller formeninger om hvor mye det kan komme til og koste. Det er jo tross alt en gammel båt, så det er begrenset hvor mye det er verdt å bruke på den.

Link to post
Share on other sites

Tar jeg ikke feil har vi hatt flere spørsmål ang. sprekker i akterspeilet på Wesling, så det kan nok stemme at det er for svakt dimensjonert.

Skal man få gjort det skikkelig må skrog og innerliner skilles, noe jeg vil tro er vanskelig/umulig på denne båten?

Det er mye enklere å si noe hvis du kan få tatt noen bilder av problemet.

 

Det vil neppe lønne seg å reparere hvis du skal betale folk for jobben.

Link to post
Share on other sites

Ikke uvanlig med skade i akterspeilet på Wesling (Har mistanke om at konstruksjonen med vannballast tunell gir svakere akterspeil - akterspeilet får dårligere forankring til bunnen av båten , noe som gir mer flex og fører til sprekker over tid. )

Bruken av kryssfiner som kjernemateriale er vel heller ikke helt heldig, ikke så mye styrke den når den er vasstrukken og halvråtten.

 

Fikk reparert en tilsvarende skade på vår Wesling nå i vår, kom på ca 12000,- på verksted. Båten står 1200km unna , så jeg har ikke fått sett hvordan det er utført enda.

 

Har også hørt om folk som har reparert vasstrukne akterspeil ved å bruke motorsag for å få ut all gammel kryssfiner, og så støpe i slik at det blir kompakt glassfiber/polyester.

 

En gammel båt ja, men en klassiker som det kan være verdt å legge litt innsats i.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mange takk for svar!

 

Ja, jeg har skjønt at dette ikke er unormalt ved en Wesling. Jeg liker Weslingen min meget godt og jeg synes 12000,- hørtes ut til å være innenfor rimelighetens grenser. Jeg får ta noen telefoner og undersøke dette nærmere.

 

(Jeg kan dessverre ikke få tatt noen bilder av skaden da jeg for tiden er et stykke unna båten.)

Link to post
Share on other sites

Bra beskrivelse, Ingar!

Har en lignende jobb foran meg med Gromlingen, der skal jeg splitte skrogene og fjerne masse kryssfiner med konsistens som minner mest om vått flattbrød.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Om prisen ikke er alt for høy ville ikke jeg vurdert annet i hvertfall...

 

Har selv byttet akterspeil på ett par båter å det er ikke en jobb du dømmer for mange gode drømmer om etterpå!

 

Hadde jeg sett dette før hadde jo livet vært en lek! :yesnod:

 

LØP Å KJØP!

Link to post
Share on other sites

Enig med deg i synspunktene om innlaminert treverk.

Det er en uting, og vil forkorte båtens levetid alvorlig.

 

Min båt er fra verftets side bygget uten en eneste kvadratmillimeter treverk, og er like sunn og frisk etter 25 år.

Jeg skal aldri ha en båt med innlaminert treverk. På grunn av fuktigheten som er i treverket, begynner forråtnelsen med en gang. Utallige lenker på utallige nettsteder om råtne akterspeil, råtne dørker og tredekk bygget på finer som løsner viser dette.

 

Jeg ville ikke valgt det produktet du lenket til. Det ser ut som om det ikke er annet enn tyntflytende glassfibersparkel. Det blir veldig korte fibre, og lav styrke.

 

Jeg ville gått for Divinycell. Jeg ville valgt kvaliteten H60 for dørk og konsoll, og H100 eller tettere for akterspeilet.

 

Når du bygger dørken, kan du velge å gi den litt bjelkebukt ved å lime spanter oppe på dørken som du senere fjerner. Når dørken er ferdig utformet og tilpasset laminerer du to lag 300 g. CSM før du tar den ut og gjør den ferdig på undersiden med eventuelle spant og stringers. Disse lages også av Divinycell. Til all liming bruker du enten Reichold Norpol FI-177 eller DIAB Divilette. Langs kanten faser du ned fra undersiden til single laminat. Legg på et godt lag topcoat før du legger dørken tilbake i båten. Nå laminerer du den fast med 3 x 300 CSM overlappende utover 5 cm. pr lag tvers over dørken.

 

Akterspeilet fester du ved å dra opp lim med en grovtannet limsparkel og så stemples det fast med så mange punkter som mulig. Har du muligheten til å få en båtbygger til å vibrere det eller bagge det fast, så er det bedre.

Lag gode radier langs sidene og laminer hele greia fast med 2 x 4 x 300 CSM. Rundt der motoren skal på, faser du ned til single-skin og laminerer opp med 3 x 4 x 300 CSM. Siden limer du på ei eikeplate der motoren boltes fast for å spre kreftene litt.

 

Husk at all Divinycell skal rengjøres og primes med polyester før laminering.

 

- Min 20 C.

- Max 60% fuktighet.

- Ikkeno UV lys.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke valgt det produktet du lenket til. Det ser ut som om det ikke er annet enn tyntflytende glassfibersparkel. Det blir veldig korte fibre, og lav styrke.

Om du leser tilbakemelding fra brukerne som har prøvet produktet tror jeg du rett og slett er redd for å prøve nye ting??? :)

 

 

Ville i hvertfall ha brukt noen kroner på dette selv å sett hva det var! Har akterspeilet ditt holdt med vått treverk i flere år er det bare tull og overdrivelse og si at dette produktet ikke holder mål da det kommer veldig godt frem at det er laget for formålet, -nettopp akterspeil!

Link to post
Share on other sites

Syntes ikke prisene var så forskrekkelige heller:

 

1/2 Gal Bucket $ 45.60

1 Gal Bucket $ 69.60

2 Gal Bucket $ 107.40

1 to 5 - Five Gal Buckets $ 179.30

3 to 4 - Five Gal buckets $ 171.30

5 (& over )- Five Gal Buckets $ 167.50

 

Men så var det kostnader for frakt & tull da......

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

"tror jeg du rett og slett er redd for å prøve nye ting"

 

Hva jeg er redd for eller ikke vet du ingenting om.

Men jeg skal fortelle deg en ting jeg ikke tror på. Og det er alt som står i en amerikansk annonse på nettet.

 

Sammenlign med alt det lurium og reparerium som selges i kjølvannet av fusk og juks som på noen båter har ledet til plastpest.

Det er produsenter som har funnet ut at båter med innlaminert treverk vil gå til helv--- etter relativt kort tid. Og det vil de sko seg på.

Og jeg fortenker dem ikke i det. Det er lov å tjene penger. Og det er lov å gå på limpinnen.

 

Men for all del, en båt reparert med dette produktet vil være bedre, mye bedre, enn en med råttent treverk.

Men så bra som en båt som er skikkelig reparert vil den aldri bli.

Link to post
Share on other sites

Mulligan... bare erter litt! ;)

Beklager!

 

Skal selvfølgelig ikke tro på alt man ser på nettet, men synes det så spennende ut og tror at hans forklaring om "18fot rib/90yam." ikke skulle kunne bli noen utfordring for denne massen.

Det er klart at om man klør i fingerne etter å gjøre ting perfekt og holde på lenge for å få et perfekt resultat som antageligvis ingen kommer til å legge merke til noen gang så er sikkert divinycell veien å gå, men som en enklere utvei med en meget tilfredstillende resultat vil jeg tror at dette "luriumet" kommer til å gjøre jobben minst like lenge som resten av båten har nytteverdi!

Link to post
Share on other sites

Mulligan, min ryggmargsrefleks sier at man ikke skal bruke et kjernemateriale som divinycell (selv H100), der det er store kompresjonsbelastninger. I et akterspeil der man henger en slik påhenger ser jeg for meg at det fort oppstår et stort press på en liten flate. Hva veier en slik sak? 170KG? Jeg aner ikke, men vi snakker om mange kg, og stor belastning når man er i drift. Er du sikker på at en divinycell-sandwich vil holde her? Selv er jeg ikke sikker, men lar meg overbevise med de rette argumentene. I dørken er det noe annet. Der er det helt greit etter min oppfatning.

 

Hvis man bruker dette luriumet, som ikke ser ut som noe annet enn en fiberarmert tyntflytende polyestersparkel, burde man jo få en robust, vannfast kjerne, som i tillegg fester godt til laminatet på hver side. Det burde jo teoretisk sett bli sterkere enn tre, mer vannfast og feste bedre til polyester.

 

Men det er vel ikke bare bare å sende dette med posten?

Link to post
Share on other sites

Heldigvis en totakter, så den veier ca 120kg. Det er jo nok, men ikke helt umulig. Men det vil jo bli betydelig belastning på speilet vad litt hard kjøring i litt sjø. Ser det er mye meninger angående hva som kan brukes. De som mener at man ikke burde bruke divinycell, hva er deres forslag til materiale i kjernen? Annet enn tre? Tre er fint det... i trebåter, men har ikke helt trua på det inne i en sandwich på en plastbåt. Har jo selv sett hva som kan skje med tida da.

Båten har i utgangspunktet en vanntunnell ala Wesling/Musling. Dette kan jo bli en utfordring dersom jeg velger å beholde den, men har vel egentlig ikke tenkt til det. Det er på grunn av denne at dørken har gått. Lekkasje i en liten sprekk fra undersiden. Umulig å se før det har gått så lang tid at det er for sent.

Link to post
Share on other sites

"Mulligan, min ryggmargsrefleks"

 

Jeg skriver jo klart og tydelig at det skal gåes ned til singleskin der motoren skal stå.

 

Divinycell er ikke glad i punktkompresjon. Enten må de punktene der motoren og annet skal stå forsterkes med et område med glassfibersparkel, eller så må man ned på singleskin i disse områdene.

Et akterspeil med treverk i er en sandwichkonstruksjon. En sandwichkonstruksjon har et kjent heft mellom kjernemateriale og laminat. Dersom man heller sånt lurium nedi uten å slipe og gjøre rent, så har man ingen kjent heft. Det kan gå bra, og det kan gå til helv---.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, er fristet til det. Men det hadde vært kjekt å ikke være den første i landet til å prøve dette. Og er det mulig å få tak i det? Det vil ikke bli noe problem å få det reint inni speilet, da jeg uansett må skjære ut innsiden for å få ut alt treverket inni der. Men som mulligan sier, det vil jo uansett ikke være mulig å kontrollere om det ble bra heft over hele eller ikke. En må da bare stole på at det gikk bra. Om jeg velger en sandwich løsning vil det ikke være så vanskelig å få dradd det skikkelig inntil. Det er pr nå tre store hull til selvlensing og vanntunnell. Her er det lett å tre igjennom store tvinger og dra det greit sammen. Planen er å lage disse mindre, og tette vanntunnelen helt. Her er bilder av tilsvarende båt som min.

Link to post
Share on other sites

Jeg mistenkte at det var en Searider du hadde fått deg når du nevnte vanntunell.

Dette er et helt vannvittig bra skrog. Du kan kjøre så fort du vil omtrent uavsett vær.

Jeg må gratulere. Jeg har vært på jakt etter en sånn eller en Weedo 19 lenge.

 

Jeg ville tatt meg arbeidet med å beholde vanntunellen.

Link to post
Share on other sites

Takker... Den jeg har er jo som de fleste har skjønt et greit prosjekt, men til det bruket jeg trenger båt, tror jeg den blir helt genial. Har vanntunnelen noen annen funksjon enn å holde den mer stabil i sakte/ingen fart? Det er jo ikke noe vann inni der under god fart.

Link to post
Share on other sites

"Mulligan, min ryggmargsrefleks"

Jeg skriver jo klart og tydelig at det skal gåes ned til singleskin der motoren skal stå.

:blush:

Det er visst ikke så lett å lese nei......Da er vi jo enige da :yesnod:

 

Divinycell er ikke glad i punktkompresjon. Enten må de punktene der motoren og annet skal stå forsterkes med et område med glassfibersparkel, eller så må man ned på singleskin i disse områdene.

Et akterspeil med treverk i er en sandwichkonstruksjon. En sandwichkonstruksjon har et kjent heft mellom kjernemateriale og laminat. Dersom man heller sånt lurium nedi uten å slipe og gjøre rent, så har man ingen kjent heft. Det kan gå bra, og det kan gå til helv---.

Jeg ville heller støpt inn en "plate" av luriumet for så å bruke det som kjerne når du laminerer opp. Men som Mulligan skriver vil enkellaminat i belastningspunktene være sterkt nok, så lenge du faser overgangen og ikke har skarpe kanter på kjernematerialet.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange lag med hva slags duk bør jeg legge om jeg vil ha ca 40mm massivt speil da? Åpnet det i dag og tok ut det som en gang for lenge siden har vært treverk. Nå skjønner jeg veldig godt hvorfor mange ikke vil ha tre i plast. Det skal ikke jeg ha igjen iallefall. Og til dere som fremdeles har det, sørg for å tette alle hull dere måtte finne på å lage med noe som dere vet funker. Akterspeilet mitt så ikke bra ut:nonod:

Innmat_i_akterspeil.jpg

 

Rensket_akterspeil.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Edit: lagt til et par bilder

Redigert av KimK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt fler bilder fra prosjektet.

 

Akterspeil.jpg

Kan bli en utfordring å få dette bra, men det blir uansett bedre enn det var.

 

Skrog_innside.jpg

Som man ser, så er det liten plass til vann i tunnelen. Det er to slike kar i båten. Et framme og et bak. Disse var fylt med skum av en eller annen grunn. Det er blitt sprekker i liminga til disse kara og da har det trekt vann opp i dørken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...