Jump to content

Kjøpe RIB 4,5 til 5,5m. Tips, triks og gode råd-tråd

Honduras

Recommended Posts

Ser for meg at jeg i løpet av våren skal selge min Nor-Dan 660 Bowrider, og heller kjøpe en litt mindre RIB. Kjempefornøyd med Nor-Dan, men den er litt for stor til at ungene vil låne den. Så da går jeg ned til noe alle kan ha nytte av.

Vi trenger en "hytte-båt", så jeg er mer interessert i litt plass på dørken til ting og tang enn jeg er av store solsenger. Blir mer fisking og henting av folk og fe enn det blir av soling.

Jeg har i utgangspunktet laget meg en liten intern inndeling, og tar gjerne imot innspill.

Først gruppering. For meg som bare har forsøkt å orientere meg litt kjapt i markedet i denne klassen, har jeg laget meg følgende prioritering:

1. Kjørebåter: Kvalitetsbåter med fokus på kjøreegenskaper

Revenger

Ballistic

Torpedo

2. Kvalitetsbåter med allround egenskaper

Zodiac

?

3. Helt greie båter kvalitetsmessig. Mer bygd for tur enn for røff sjø.

Grand

Brig

Bombard

4. Røkla:

Diverse kina-greier med tøffe navn , usikker kvalitet og begrenset deletilgang over tid:

?

Oversikten over er altså i 4,5-5,5 meters markedet, og jeg har derfor ikke satt opp überkvalitet som Goldfish, Hydrolift etc, da de ikke leverer i denne størrelsen.

For min egen del er det først og fremst båter i gruppe 1 og 2 som er interessante, og fra nytt til 4-5 år gammelt. Er det båter dere vil anbefale å flytte opp, ned, inn eller ut av listen? Ser primært på båter med 75-115hk som kan gjøre rundt 35+ knop.

Har sett litt på Zodiac 500-550. Er det bare antall seter og plassering av disse som skiller, eller er det andre forskjeller mellom Pro og Pro Open?

Budsjettet vil nok ligge i området 150-200' ferdig prutet....

Innspill?

Er Zodiac spesielt dårlige når det gjelder UV mener du? Alle lyse farger er utsatt for UV. Skal du ha en båt som står seg mot sola over tid skal du kjøpe deg en svart RIB. Da spiller det mindre rolle hva den heter. Eller?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Her kommer det potensielt meget nyttig informasjon. Jeg har sett at det er mye 550 Pro/Pro Open til salgs, og personlig synes jeg de virker fine, selv om de ikke er helt "rå". Greit å få justert egen oppfatning hvis den er feil.

Har også hørt om RIB'er som blir "seige" i overflaten etter noen år. Uten at jeg vet hvilke merker det er.

På båtmessa så jeg litt på Grand/Brig. Nå er jeg ikk helt fortrolig med løsningene på disse ift mitt bruk, men alle de utstilte båtene var svarte. Med min erfaring fra en rød RIB, vil jeg gjette at man på en fin sommerdag kan steke egg på de pontongene. Men selger insisterne på at disse ikke ble varme. Noe av det fine med RIB er jo at man kan sitte ganske behagelig på pontongene, men da kan de ikke holde 90 grader i solsteken. Noen som har erfaring med dette?

Det ble også nevnt at man fikset problemet med UV ved å smøre pontongene med en UV-beskytter. Er det hold i dette, eller bare et nytt forsøk på å utsette et problem et par år ved å selge masse dyrt lurium?

Man kan kanskje løse dette ved å ha en havnekallesje over båten.

Flott om flere bidrar med erfaring og spørsmål, for jeg ønsker å få mer oversikt og finstille siktet(Finn-søket)

Er du sikker på at du vil ha RIB? Er ikke mye plass på dørken i disse og fiske med skarpe kroker og kniver er vel heller ikke optimalt. Riber går bra i vannet men for de behov du beskriver ville jeg tenkt to ganger.

Pro open får berømmelser i alle testene jeg har lest :-) Nå har jeg en 24 fots rib selv og således kanskje ikke helt objektiv. Men jeg skal ikke ha anna type båt før jeg har råd til fin og flott styrhusbåt.

Hypalon skal være sterkere, men pvcbåter flyter godt de og, i mange år...

En traust skjærgårdsjeep som putrer hopper og slår kontra en rib som danser og flyr trygt ved varsom kjøring? Jeg er ikke i tvil, sørg for å lære godt sjømannskap - så kommer de alltid hjem (for å fylle tanken).

Å fiske fra rib går helt fint. Setter du et spyd ryker et kammer, da må du lappe. Setter du det i glassfiberen, må du reparere. I busteren så går det bra, men blir det bulk, da har du det gående hehe.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Pro open får berømmelser i alle testene jeg har lest :-) Nå har jeg en 24 fots rib selv og således kanskje ikke helt objektiv. Men jeg skal ikke ha anna type båt før jeg har råd til fin og flott styrhusbåt.

Hypalon skal være sterkere, men pvcbåter flyter godt de og, i mange år...

En traust skjærgårdsjeep som putrer hopper og slår kontra en rib som danser og flyr trygt ved varsom kjøring? Jeg er ikke i tvil, sørg for å lære godt sjømannskap - så kommer de alltid hjem (for å fylle tanken).

Å fiske fra rib går helt fint. Setter du et spyd ryker et kammer, da må du lappe. Setter du det i glassfiberen, må du reparere. I busteren så går det bra, men blir det bulk, da har du det gående hehe.

Helt enig i at RIBer er fantastiske å kjøre, men god plass er det ikke i de fleste. Synes Pro Open 650 er en veldig fin båt men 550 er litt ustabil. Nå var den jeg kjørte muligens overmotorisert men den slingret illevarslende.

Er Zodiac spesielt dårlige når det gjelder UV mener du? Alle lyse farger er utsatt for UV. Skal du ha en båt som står seg mot sola over tid skal du kjøpe deg en svart RIB. Da spiller det mindre rolle hva den heter. Eller?

Hei

Eg har ikkje grunnlag for å meina at Zodiac er dårlegare enn andre pvc-båtar, men Zodiac er ofte framstilt som kvalitetsbåtar. Det er dei ikkje etter mi meining.

Ask

Jeg har to RIB'er, en på 10' og en på 9'. Den største og eldste er en Caribe med potonger av hypalon. Vet at disse forhandles blant annet i Sverige, har ikke funnet en norsk forhandler enda. Måtte søke litt etter merket for å finne ut mer om det da den fulgte med seilbåten. Ut fra det jeg har funnet ut blir Caribe regnet som en av de bedre når det gjelder byggekvalitet, har hørt merket bli beskrevet som RIB'enes Rolls Royce. Min har en liten lekkasje i en ventil og er noe tung for meg å løfte opp på dekk alene, derfor fikk jeg tak i en lettere og mindre RIB i tillegg. Cariben tåler mye mer bank og tøff bruk enn den enklere Valianten (med PVC-potonger) som ikke er på langt nær like solid. Så gjerne merket Caribe kunne vært noe å sjekket ut? Ser de få som har ligget på Finn har ligget i et høyere prissjikt, men det kommer gjerne av at nyprisen er ganske solid.

Når det gjelder RIB kontra GRP, er det klart mindre plass i en RIB når man sammenligner båter på samme lengde. Men vi har hytte ved Strømtangen, og de som har rotet seg forbi der på vei nord eller sørover i Oslofjorden vet at her er det ofte mye dønninger og urolig sjø, samt mye båttrafikk. Så å kunne kjøre relativt raskt selv med krapp sjø er prioritert.

Har brukt RIB i noen år, og når det kommer til lettvint i bruk både under kjøring og fortøying ved brygger osv så synes jeg det er suverene.

Greit å låne bort en 16-18' motorisert fender.

Narwhal og Valiant (Eventuelt Heavy Duty utgavene), hvor vil dere plassere dem?

Kunne godt tenkt meg litt mer kjøtt på beinet i forhold til hvorfor Zodiac eventuelt ikke er å regne som kvalitetsbåt.

Synes Zodiac holder god kvalitet. variant mener jeg går bra i sjøen men har en del irriterende småfeil. Bland annet kommer det inn vann gjennom selvlensene selv med 1 person ombord (570 og 620) Har vart med på å montere lensepumpe for at lesningen ikke fungererer. narwhale har jeg kun testet en båt, en liten helt åpen ca 14 fots båt uten styrekonsoll. Synes kvaliteten virket bra selv om akkurat denne båten var gammel og slitt.

Hei jeg hadde en Ballistic 550 med 115hk for noen år tilbake. mine erfaringer med den er at den var overmotorisert (44knop) og chinet veldig (prøvde flere propeller). samt baugen kastet seg opp i motvind av og til. litt skremmende. men dette ordnet jeg ved å ha en 25liters bensinkasse framme. Optimal motor for denne båten er nok en 90hk. Men den er veldig god i sjøen rundt 35knop. tar bølger veldig fint, føles trygg og sikker,.Ble brukt masse til vannsport, bading, osv. Ballistic har masse standardutstyr, stereo,plotter,lys,vhf osv,

Var litt forsiktig med å fiske i den. da det er veldig kjedelig å stikke hull på potongene.

Eneste jeg hadde problemer på min er akterspeilet som fikk en sprekk nedover mot brønnen. dette fikk jeg reparert under garantitiden. og gps'en datt ut til tider. Ellers er jo rib veldig gøye båter.

Lykke til med båtjakten :)

Har selv hatt Brig Eagle 500, en solid båt med gode sjøegenskaper. Dyp V-bunn i forhold til mye annet i den prisklassen. Kjørte min utaskjærs Fredrikstad-Risør-Kristiansand før jeg kjøpte ny Brig Navigator i fjor. Jeg hadde en 100 hk (10 for mye etter boka til båten) og gjorde da 42 knop med to voksne, stødig som fjell :) Er litt kinderegg med gjennomgående løsning og man kan også ha solseng/bord foran. Den er tøff også mener jeg. Min gamle gikk til en oppkjøper i høst (byttet inn hos TB Rep.) og ligger på finn med kode 47136598. En eldre annonse viser den med solsengen oppslått (selv om ikke dette var viktig for deg): 36825177 :)

Min erfaring er at ungdommen liker en solseng å slenge seg ned på når sola steker;) når jeg hadde med venner/unger/barn osv var det alltid noen som sku sitte på solsenga!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Er det for gode dager i båtbransjen....?

Var ute på en liten tur til SeaKing(gamle Maritim) i Fredrikstad i dag, og tenkte at jeg kunne passe på og se om de hadde noen RIB'er hos båtforhandleren som ligger litt lenger borte i veien (en av to.. :)

På innsiden av døren sto det to BRIG'er. Ikke tegn til betjening. Så jeg myser til rundt på disse et par-tre minutter. Fortsatt ikke en sjel å se. Så jeg beveger meg litt lenger innover i lokalet. Og der sitter det jammen en kar bak disken. Ingen andre i lokalet.

"Kan jeg hjelpe deg med noe....?".

Vel jeg har kommet inn i butikken din, så du kan jo gjette selv (nei, jeg sa det ikke, men jeg tenkte det...).

Etter å ha sagt at jeg er interessert i å se på en RIB, og samtidig spurt om de hadde noe rundt 5-5,5m, fikk jeg til svar at de hadde en mindre type enn de som sto utstilt. Ja, det var jo en interessant opplysning..... Det var tydelig at det var mitt ansvar å drive samtalen videre. Så hvordan plasserer BRIG seg mot de andre? "De er helt top notch..." Javel....

Jeg kommer inn i til en båtforhandler og sier jeg er interessert i en RIB på rundt 5-5,5m, og går ut igjen uten brosjyre, uten prisliste, uten å ha fått en gjennomgang av båtene i utstillingen hvor han kunne sagt hva som var likt og ulikt mot den de kunne skaffe i min størrelse, uten å selge inn hvorfor deres motor er best osv.

Virket totalt uinteressert i å selge meg noe som helst.

Hvor sterke kjøpesignaler skal en selger ha for å "go for the kill". Må man legge lommeboka på disken for at de skal gidde å selge inn produktene sine? Er det meningen jeg skal komme inn i butikken, peke på hvilken båt og motor jeg skal ha, deretter skal jeg dra kortet, og alt selger skal gjøre er å forvente at jeg sier "takk" når han gir meg kvitteringen?

Gå inn til en seriøs bilforhandler og si du er interessert i en mellomstor bil, og du kommer gjerne ut igjen og har fått hjelp til å finne ut hvilken biltype som passer ift bruksområde, et overslag over hva du får for din gamle, når den kan leveres samt et tilbud på finansiering. Det eneste som gjenstår er å få med kona for å bestemme farge og interiør...

Gikk ut i full overbevisning om at den butikken skal aldri få noen av mine penger. Skal du ha mine penger, må du i det minste vise litt interesse for å selge inn noe som gir meg godfølelsen.

Mulig jeg er sær...

Edited by Honduras (see edit history)

Kanskje du ikke var pent nok kledd til å handle der? Hehe.. Merkelig holdning. Er jo ikke første gang vi hører at båtselgere er uinteressert når det kommer potensielle kjøpere inn..

En kompis vurderte sterkt å kjøpe ny outlander til 450000++ han kom rett fra hundeparken med gummistøvler og joggebukse.. Fikk hverken hjelp eller prøvekjøring. Han kjører Mercedes e-klasse istede nå.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Vel, hvis ei svart dongeribokse, alminnelig pen skjorte og ei "branda" jakke det står "xxxxxxx Finans" på ikke er bra nok, så er vi igjen tilbake på at hvis ikke mine penger bra nok for dem, handler jeg et annet sted.... :)

Trodde etterhvert at selgere hadde lært å se forbi antrekket, svært mange i dette landet kan gå å kjøpe seg den bilen eller båten de ønsker uten at de trekker i konfirmasjonsdressen av den grunn. Han så ikke akkurat ut som Jan Thomas han som sto bak disken heller, uten at jeg tok notis av det... :)

Det burde være bra nok det ja.. Hehe.. Du får lete videre.. Evt kjøp brukt. De er ofte ivrige på å selge;)

Jeg har hatt en Zodiac 12 man pro med Evinrude 75 ETEC som hyttebåt siden 2005. Som hyttebåt har den fungert veldig bra. Båten går veldig mykt i sjøen (24 graders skrogvinkel). Fikk testet båten i veldig grov sjø under stormen sommeren 2012 da Full City havarerte ved Jomfruland. Fiske fra båten har aldri vært noe problem, bare sørg for at det er nok luft i pontongene.. Alle i familien bruker denne, inkl fruen som tar en tur til Kragerø i ny og ne.

• 1 month later...

Nå er "gammelbåten" lagt ut for salg, så får vi se hvor fort det blir "bortover"-gradering til RIB.

Siden siste innlegg har jeg fått høre at Arimar og Grand sliter litt med dårlige pontonger. Nå har vel ikke Grand vært helt inne på lista over foretrukne båter å kjøpe brukt for min del, men det er jo greit å vite....

Liker løsningene på Zodiac 550 Pro Open (m/115hk :cool:... ), men er fotsatt usikker på om kvalitetet holder seg i f.eks 10 år framover. Flere erfaringer?

Hadde en kjenning med RIB som ble helt seig å ta på i pontongene etter et par år. Var en lys grå Valiant, men vet ikke hvor ulik den er andre..