Jump to content

Nidelv 24 antall soveplasser.

Barstad

Recommended Posts

Hei.

Etter et par år med landligge, satser vi på å gå til innkjøp av en Nidelv 24. Vi (jeg)har lest en del om denne båttypen, og synes det virker som en fornuftig båt. Ser den står oppført med fem sengeplasser, men er disse i hovedsak i lugaren, eller er dette medregnet bakre sittegruppe? Ser det er forskjellig løsning på akterdelen av båten. Noen har en enkel benk, mens andre igjen har en buesalong. Kan det tenkes at man i en båt med buesalongen kan ha flere enn fem sengeplasser?

Mvh T Barstad

Man legger ned bordet i salongen forut og får tre sengeplasser der. Deretter henges ryggene opp som overkøyer og man er oppe i fem. Du klarer sikkert å legge et par mann akterut også, men mer enn fem personer i en 24 foter er mye da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ganske riktig som Index skriver, men soveplassene i overkøyen er ikke veldig romslige. Kan til nød duge som overnatting en natt til en voksen person, men det er vel i utgangspunktet barnesenger.

Buesalongen akter kom vel en gang i løpet av 1976/77. Båtene med denne løsningen er noe romsligere akter. Her kan man legge ned bordet å få solseng / seng også akter. Noe trangt også her, men fungerer som seng for en til to stk for noen netter.

Fullstendig enig i at den er for liten i utgangspunktet, men vi bor 60 meter unna blåsa, slik at vi tenker mer på å ha den som kveldstursnekke, men med mulighet for å overnatte hvis barna skulle finne på å ønske dette. Ellers blir det vel for det meste undertegnede og junior som kommer til å frekventerer sjøen mest. Jentene og kona er mest glad i båter som beveger seg raskt...... Der har dere ikke meg.?

Jeg hadde en Sagen 730 med samme køyeløsning som Nidelven tidligere. Der laget jeg til plater og puter til å ha mellom benkene ute, slik at det kunne bli en stor seng/solseng. Praktisk, og greit å kunne fordele de sovende litt. Fem stykk fremme blir veldig tett, og kun egnet for en og anne tilfeldig overnatting etter mitt syn. Minuset er at man gjerne våkner ekstra tidlig ute under kalesja, rimelig lyst der..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ser det ligger flere Nidelv 24 ute med nyere motorer.

På en slik båt er det ikke alderen på båten men heller årsmodell og tilstanden på motor du må se på. Her ligger de store kostnadene hvis deler må skiftes.

De som har eldre motor bør det være et skikkelig prutningsmonn på. snekker ligger ikke høyt i pris om dagen.

http://www.finn.no/finn/boat/used/result?sort=0&keyword=nidelv+24

flott eksemplar med nyere motor

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=47167462&reference=2014/3/vertical-4/11/2/471/674/62_1239531490.jpg

og en som er litt mer slitt, gammel motor men likevel helt grei.
Her en nok prisen satt for høyt i forhold til de andre på markedet, realistisk verdi rundt 50.000 kr

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47093122

Edited by Janoho (see edit history)

Siste båten min var en saga 27. Der måtte jeg skifte motor, så jeg skal være veldig trygg på motoren ombord før jeg kjøper. Ser det ligger et par Nidelv til salgs, som virker å være greie kjøp. Nå ligger det for tiden i underkant av 7000 båter ute til salgs, så jeg kan jo med fordel vente et par måneder, så er utvalget høyere, og prisene vil jeg nesten anta kan tvinges litt ned. Ser i allefall den trenden på enkelte båttyper.

Tror ikke du kan forvente det nei, det er fremdeles "vinterpriser" på båtene.
Prisen går heller opp når vi nærmer oss sommeren, da våkner alle luringene som skal hale ut noen ekstra tusenlapper av folk som er sugne på ny båt og sommerliv.

Det er også de som er tregt ute med å selge båt fordi de skal ha en ny modell, her er det sikkert rom for forhandling.

Hvis du skal kjøpe ville jeg sett på noen av båtene som ligger ute nå, vurdert selgers evne til å forhandle pris og lagt inn et lavt men likevel seriøst bud på båten du ønsker.
Det er nok av sammenligningsgrunnlag på finn så dette kan du bruke i kjøpsprosessen for å få prisen lavest mulig.

Det går fint å sove 5 i Nidelv24, men jeg vil ikke anbefale voksne å ligge i overkøyene. Det tror jeg blir trangt... Har du hellt i deg nok konjakk før leggetid går det kanskj greit, men er nok ikke å anbefale.... ;-)

Selv har jeg vært på tur med 2 voksne og 3 barn og det gikk supert. Var riktignok bare en natt, så hvis du er på jakt etter en feriebåt for en familie på fem ville jeg nok sett etter noe større..

Som kveldstur- og helgebåt er nidelven suveren. Du har alt du trenger av kokemuligheter, solplass, dass, og sitteplasser til alle. Dersom du har barn anbefaler jeg deg å finne en med badeplatform! Ungene elsker å bade fra denne!

KK

Jeg og to kamerater leide en sånn båt for 20 år siden. Vi prøvde å sove alle tre foran. Det gikk for en natt fordi vi var langt ifra edrue. Resten av turen ble det to foran og en bak:-)

Da satser vi hardt på at Nidelv 24 er tingen for oss. Tror fortsatt at vi ser prisene på enkelte båttyper vil ligge lavere enn tradisjonelt de siste åra. Ser edruelige priser på flere av båtene, og tror ikke at disse vil stige noe særlig. Vil folk ha solgt skutene sine, så må de innse at det ikke er selgers marked. For slike som meg, som helst vil ha en båt det kan pusses på, så kommer nok mulighetene også nærmere sommeren.

Hvordan er det med plastpest på Nidelvbåtene. Bør vel starte en ny tråd.....?

Nidelv 24 er nok den peneste og mest tidsløse snekken på markedet. Vi hadde slik da jeg var liten, og var på mange turer. Min faste plass var styrbord overkøye, men tviler på at jeg hadde sovet godt der i dag som mange sier..

Med fire i familien gikk det helt greit den gangen, men mye plass var det nok ikke. Husker best mor sine blomsterpotter surret fast på dekket i baugen. Fikk mange kommentarer på de :lol:

Vi kom ut for kuling og svært høye bølger noen ganger, og vi var ikke familien som endret planene pga av været. Uforsvarlig til tider kanskje, men den snekken klarte seg ufattelig godt. Ubehagelig, men trygt, selv når rutebåtene holdt kaien.

1982/83 modellene med svarte vinduslister er penest synes. Lukke til.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Det er nok en grense for hvor lavt nidelvene går i pris også. Men kan du gjøre en innsats selv er det selvfølgelig flere muligheter. Jeg ville nok uansett ha passet på å få med de tingene som er viktig for deg og som koster en del i innkjøp. Pussing, lakking og polering er nesten gratis, men det er en del som kan være greit er på stell som du ikke må ut å kjøpe nytt, f.eks:

Badeplatform - 5300,-

Kalesje - 15 000,-

Puter rundsitter ute - 10 000,-

Varmer - 12 000,-

Når det gjelder motor så er det selvfølgelig bra å ha nyest mulig, men om det sitter en gammel i som fungerer fint og den har ferskvannskjøling så kan den holde i mange mange år til. Og er uhellet ute koster en overhalt byttemotor ikke så mye, f.eks 15-25 000 for en VP MD17C som mange av disse båtene kom med.