T/K Ternen Svart 14.Mai.2015 Del på Facebook Svart 14.Mai.2015 Utrulig flott arbeid du utfører Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
Efre Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2015 Tusen takk Men ting tar tid når en har 1000 andre ting å gjøre og samtidig alltid skal vanskeliggjøre sine egne prosjekt. Men nå er det slutt.....nå skal tingene monteres og bli til en båt. Oppshining av ting som kompass etc. får vente. Mye er allerede satt til å gjøre på godværsdager på sjøen. Mens vi snakker om kompasset. Jeg kan jo ikke pulverlakkere......hva kan jeg bruke? Har en airbrush liggende. Innmaten er 100% med ny olje. Det er kun lakken som skal taes. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Ja her skal vi gli silkemykt av gårde du. vurderer nesten å sette inn lydpotta mi også :-) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Pompøs har fått seg egen navnevimpel til masten. De som ser nøye vil se litt større avstand på bokstavene mellom Pomp & Øs Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 20.Mai.2015 Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Dette blir bra:) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 16.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 (redigert) Ja....båten kom på vannet. Ble ferdig med det jeg hadde notert meg jeg skulle og gleder meg til å sette i gang med de neste punktene på listen :-) Det jeg ikke hadde gjort var å trykkteste tankene. Det burde jeg :-( Zalo er en god venn noen ganger. Ellers lite overraskelser. Trutningen gikk tregt. Linolje har ofte den virkningen, men flyter gjør den og går både fremover og bakover stort sett når jeg ønsker det. Propellen er for stor. Noe jeg var klar over, men tenkte at så helt på trynet er den ikke at det går vel greit. Setter på en mindre. Det fungerte simpelthen ikke bra nok. Ellers....foreløpig bra første del av første sesong. Lite "nettbilder" da mesteparten er på SLRen, men her et lite før regnet motiverte meg til å sette inn resten av vinduene Redigert 16.Juli.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 16.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.Juli.2015 Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 Vakker! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hakkannen Svart 16.Juli.2015 Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 Nydelig Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 16.Juli.2015 Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 Dette ble bra ? kommer det nærbilder av motorkasse og fallos ferdig montert? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Efre Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Joda, det skal vi nok ordne. Har forøvrig klart å få de første ripene allerede. 3 åring med sand under sandalene er en uheldig kombinasjon :-) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 (redigert) Fant et bilde her (rett etter sjøsetting) som kanskje viser motorkasse bedre. En del lister og ting og tang som mangler her. Og ikke minst vinduer. Det kommer en tilsvarende stol på plass oppå motorkasse. Tydeligvis den mest populære plassen for ungene. Det var forsåvidt også tenkt i utgangspunktet, men det så i grunn kanskje penere ut med ett. Redigert 21.Juli.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 Kjekt med bilde av båten i avisen, men du for et styr. Der er vel strengt tatt ingen krav om septiktank i en veteranbåt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Det er ikke noe generelt krav om septiktank i fritidsbåter, veteran eller ikke. Men dersom du installerer toilett i båten, ny eller gammel, skal den ifølge EU-direktiv ha septiktank med mulighet for avsug og avstenging mot sjøen. Vil ellers bemerke at du har gjort en veldig bra jobb. Nå gjelder det å vedlikeholde. Min erfaring med tresnekka Tora er at det ikke er mye arbeid med trebåt dersom en gjør det nødvendige vedlikeholdet hvert år. Men dersom en tar for lange hvileskjær kan det gå fort nedover . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Efre Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Hehe synes bare overskriften og bildet av båten var morsom. pumpedassen som står i er av gammel installasjon, men det er jo en "nøddass" da. Akkurat denne båten var jo sluppet ned en del, og mye er bygget nytt, men fremover blir jo vedlikeholdet mer trivielt. Denne fasen er jo absolutt kjekk den også, men noe tidkrevende. Som du sier....gjøres det nødvendige hvert år er det slettes ikke uoverkommelig for hvermann..........og hyggelig arbeid :-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Hyggelig arbeid, men det kreves godt vær i mai dersom du står ute. I år var været relativt bra da Tora fikk vårpussen. Men så kom blomsterstøvet! Det siste laget med D2 ble ikke helt bra og vi måtte stoppe før vi syntes det var nok. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Efre Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Valgte hall i år. Fikk litt for mange på trynet i fjor mht. pollenering vind (storm) og regn I år måtte jeg ta tabbene for egen regning ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 1.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2015 En vurdering jeg nesten må ta nå, men ikke kommer til å gjøre noe med tidligst neste år. Jeg har en SABB FORD 2704ET. Det er en bytydelig kraftigere maskin enn min installerte Mercedes OM616, men også dobbel vekt (og vell så det) Skal den installeres behøvs ny hylse og stevnbeslag og jeg må lage nye motorfester, så det er jo litt arbeid.....og litt kroner. Spørsmålet er....er det verdt det? Kjølbåt...ligger veldig fint i det fartsområdet jeg har, men bærer forsåvidt preg av å kunne tåle noen knop til i toppfart evt. marsje pent i det som nå er toppfart. Flaps må nok til for å trime "økonomien", men det er vel minimalt de gjør mht drivstoffforbruk i disse fartsintervallene. Litt reiser den på nesa rundt 10 knop, så noe vil det forsåvidt være godt for. (Hydrauliske) plan i fin størrelse har jeg, så det er heller ikke en kostnad og akkurat utgiftene forøvrig vil betale seg inn om jeg selger Mercen. Det er mer om det er verdt arbeidet. Båten blir ikke brukt "ferielastet" og er relativt lett i forhold til størrelse. Når jeg lagde motorkassen hadde evt motorskifte i tankene, så det er heller ikke forgjeves arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 6.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2015 (redigert) Trodde vi fant et lite opphold mellom regnbygene, men neida Koste oss for det :-) Redigert 6.August.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 8.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2015 Note to self: Når du har funnet lekkasjen ved sveisen på den gamle dieseltanken. Sjekk tanken en gang for sikkerhetsskyld også etter montering. Selve monteringen KAN være nok til å forårsake brudd i den gamle sprø tanken. #flautålensebåten #dieselluktikahytten #zaloerengodvenn Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 20.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2015 Med en maskin som fungerer noe....suboptimalt, har jeg alltid tatt den i å være synderen for fargespeil på vannet fra eksosen.Oljekjøleren til giret derimot har til nå greid å vri seg fra tidligere misstankerDen sleipe jækelen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.