Jump to content

Prosjekttråd - 27' klinker plattgatter (slow mode)


Efre

  

7 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Tusen takk

Men ting tar tid når en har 1000 andre ting å gjøre og samtidig alltid skal vanskeliggjøre sine egne prosjekt.

 

Men nå er det slutt.....nå skal tingene monteres og bli til en båt.

Oppshining av ting som kompass etc. får vente. Mye er allerede satt til å gjøre på godværsdager på sjøen.

 

Mens vi snakker om kompasset. Jeg kan jo ikke pulverlakkere......hva kan jeg bruke?

Har en airbrush liggende. Innmaten er 100% med ny olje. Det er kun lakken som skal taes.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja....båten kom på vannet. Ble ferdig med det jeg hadde notert meg jeg skulle og gleder meg til å sette i gang med de neste punktene på listen :-)

 

Det jeg ikke hadde gjort var å trykkteste tankene. Det burde jeg :-(

Zalo er en god venn noen ganger.

 

Ellers lite overraskelser. Trutningen gikk tregt. Linolje har ofte den virkningen, men flyter gjør den og går både fremover og bakover stort sett når jeg ønsker det.

 

Propellen er for stor. Noe jeg var klar over, men tenkte at så helt på trynet er den ikke at det går vel greit. Setter på en mindre. Det fungerte simpelthen ikke bra nok.

 

Ellers....foreløpig bra første del av første sesong.

Lite "nettbilder" da mesteparten er på SLRen, men her et lite før regnet motiverte meg til å sette inn resten av vinduene

bilde

Redigert av Sjuren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant et bilde her (rett etter sjøsetting) som kanskje viser motorkasse bedre.

En del lister og ting og tang som mangler her. Og ikke minst vinduer.

Det kommer en tilsvarende stol på plass oppå motorkasse.

Tydeligvis den mest populære plassen for ungene.

Det var forsåvidt også tenkt i utgangspunktet, men det så i grunn kanskje penere ut med ett.

 

 

bilde

Redigert av Sjuren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe generelt krav om septiktank i fritidsbåter, veteran eller ikke. Men dersom du installerer toilett i båten, ny eller gammel, skal den ifølge EU-direktiv ha septiktank med mulighet for avsug og avstenging mot sjøen.

 

Vil ellers bemerke at du har gjort en veldig bra jobb. Nå gjelder det å vedlikeholde. Min erfaring med tresnekka Tora er at det ikke er mye arbeid med trebåt dersom en gjør det nødvendige vedlikeholdet hvert år. Men dersom en tar for lange hvileskjær kan det gå fort nedover . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hehe

synes bare overskriften og bildet av båten var morsom.

pumpedassen som står i er av gammel installasjon, men det er jo en "nøddass" da.

 

Akkurat denne båten var jo sluppet ned en del, og mye er bygget nytt,

men fremover blir jo vedlikeholdet mer trivielt.

 

Denne fasen er jo absolutt kjekk den også, men noe tidkrevende.

Som du sier....gjøres det nødvendige hvert år er det slettes ikke

uoverkommelig for hvermann..........og hyggelig arbeid :-)

Link to post
Share on other sites

Hyggelig arbeid, men det kreves godt vær i mai dersom du står ute. I år var været relativt bra da Tora fikk vårpussen. Men så kom blomsterstøvet! Det siste laget med D2 ble ikke helt bra og vi måtte stoppe før vi syntes det var nok.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En vurdering jeg nesten må ta nå, men ikke kommer til å gjøre noe med tidligst neste år.

 

Jeg har en SABB FORD 2704ET.

bilde

Det er en bytydelig kraftigere maskin enn min installerte Mercedes OM616, men også dobbel vekt (og vell så det)

Skal den installeres behøvs ny hylse og stevnbeslag og jeg må lage nye motorfester, så det er jo litt arbeid.....og litt kroner.

 

Spørsmålet er....er det verdt det? Kjølbåt...ligger veldig fint i det fartsområdet jeg har, men bærer forsåvidt preg av å kunne tåle noen knop til i toppfart evt. marsje pent i det som nå er toppfart. Flaps må nok til for å trime "økonomien", men det er vel minimalt de gjør mht drivstoffforbruk i disse fartsintervallene. Litt reiser den på nesa rundt 10 knop, så noe vil det forsåvidt være godt for.

bilde

(Hydrauliske) plan i fin størrelse har jeg, så det er heller ikke en kostnad og akkurat utgiftene forøvrig vil betale seg inn om jeg selger Mercen. Det er mer om det er verdt arbeidet.

 

Båten blir ikke brukt "ferielastet" og er relativt lett i forhold til størrelse.

 

Når jeg lagde motorkassen hadde evt motorskifte i tankene, så det er heller ikke forgjeves arbeid.

Link to post
Share on other sites

Note to self:

Når du har funnet lekkasjen ved sveisen på den gamle dieseltanken.

Sjekk tanken en gang for sikkerhetsskyld også etter montering.

Selve monteringen KAN være nok til å forårsake brudd i den gamle sprø tanken.

 

#flautålensebåten #dieselluktikahytten #zaloerengodvenn

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...