Jump to content

Hvordan ser jeg forskjell på gelcoat og primer? Bunnstoff flaker

Stianmart

Recommended Posts

Hei! Noen her som kan hjelpe meg? Har en 16 fot ørnvik som jeg er litt usikker på hva som er hva under bunnstoffet. Det har flaket av en del flak og non steder er det lys blå farge andre er det "hvit" jeg tenker selvfølgelig skrape av det som er løst, men vet ikke hvordan jeg går frem! Skal det rubbes forsiktig før evt bunnstoff priming osv? Vil egentlig ha en enkel forklaring som mulig. Da jeg tenker gjøre dette veldig enkelt. Vil helst slippe og ta alt under vannlinjen. Takker for svar!:)bilde

Hei og velkommen på forumet.

Det jeg får ut av bilde ditt er at det er bunnstoffet som løsner,på meg virker det som det er byttet bunnstoffarge, er det riktig at båten hadde blått bunnstoff før

i og med at det skinner hvitt i gjennom det blå stoffet.

Jeg ville ha slipt vekk alt bunnstoff og primet og lagt på nytt.

Det er en del jobb men det er vært det Lykke til :yesnod:

Ser ut som at det er bunnstoffet som løsner for meg også, vet ikke hva forje eier har gjort. Mener du at det hvite også er bunnstoff? Heeeelt blank når det kommer til båt puss! Så tar imot alt jeg kan få med stor takk!

Det hvite er gelcoat, det lyseblå er primer eller gammelt bunnstoff. Gjør du jobben med å fjerne alt og starte på nytt vil du ha igjen for dette senere år. Viktig å ikke bruke for sterk høytrykk når du tar opp båten og la bunnstoffet slites endel før påføring av nytt. Det slites mest langs vannlinjen på sidene bak og det kan være nok å flikke på slike plasser under båtpussen.

Du skraper av alt som er løst, da vil det være et farget belegg igjen på gelcoaten. Dette pusser du lett over og vasker med aceton. Da er du klar for epoxy primer. Fulgte oppskriften på jotun sin antipest og det har ikke flaknet noe hos meg. Tror det blir femte sesongen i år siden jeg tok bunnen på båten.

Edited by cosmo (see edit history)

Det jeg mente var at når du tar en god skrape, trykker den godt inn mot skroget og bruker godt med kraft. Da vil du fjerne bunnstoffet. Så gjør du som Sobo sier. Ingen snarveier desverre. Men det er verdt det.

Okei, da veit jeg litt mer om hvordan jeg skal gjøre dette! Høres ut som mye jobb det her! Hehe..

Trenger ikke pusse mellom hvert lag forresten? :o

Altså: skrape bort bunnstoff,pusse lett over, vaske med aceton, male noen strøk med epoksyprimer for så og begynne med bunnstoffet!

Riktig?

Må visst ha gangen inn med teskje! Hehe

På flatene greier du ikkeå skrape nedi gelcoaten. Det er i kurver man må passe på hjørnene på skrapa. Der kan disse skjere ned i gelcoaten, men igjen som SoBo sier. Det gjør ingenting når du legger på tre lag med epoxy. Båten vil gli mye lettere gjennom vannet. Større fart, snildere forbruk og mindre arbeid de neste årene. Bare å sette i gang. 16 fot er gjort i en fei! :)

Dersom båten har ligget på land og nå som ikke det er så varmt i lufta går det helt greit å skrape.

Bunnstoffet er helt tørt og heller sprøtt.

Har akkurat skrapet akterenden, sidene pluss 25 cm under hele veien rundt og et stykke under helt akterut. Over og rundt ror og propeller.(det som er grått er primer.bunnstoffet er hvit)

Brukte ikke stort mer enn 1-1/2 time på dette. Båten er på 36 fot.

bilde

bilde

Den skrapen er veldig grei. Kjøp med deg et par ekstra blader.

Ta vinkelsliper eller annet slipeverktøy og rund av de spisse hjørnene i endene av bladet.

Da minimerer du risiko for gelcoat skader

Har ett spm til! Når båten står på henger, da får jeg jo ikke skrapa der hjula er på skroget.. Skal jeg da bare la disse flekkene være? Eller hvordan pleier folk og gjøre det?

Dra båten 30 cm bakover på hengeren så har du arbeidsrom til å skrape og behandle områdene under rullene. Jeg har brukt å feste båten til et tre og kjørt hengeren litt fram de cm jeg har hatt behov for å komme til.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Bare å flytte båten litt på hengeren det!

Når det er sagt: På en slik båt som blir tatt opp flere ganger i løpet av året ville jeg ikke engang ha vurdert renskraping og epoxybehandling. Skrap heller det som er løst, flekk med heftprimer der du er inne på gelcoat og bunnsmør på nytt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi