Jump to content

'Den norske los', hva betyr kbl?


tombok

Recommended Posts

Tiendedelen av dette igjen mener jeg heter sjakkel, og brukes ofte om ankerkjetting - Feks 2 sjakler ute vil være ca. 37 meter.

Dett er ikke helt rett vel? For å beskrive mengde kjetting i vannet ved ankring er det betegnelsen antall lås som brukes, 1 lås = 15 favner = ca 27,3 meter

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi og de fleste jeg kjenner til bruker antall sjakler ved ankring, (men det er jo samme som lås). Og en sjakkel/lås er ikke en tiendels kabel, men 15 favner som igjen er ca 27 mtr som Bergen sier

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Brukes i hvert fall av "slekta" når vi er ute å fisker på hytta. Skal vi ha hvitting, er det å slippe ned til bunnen og så "et par favner" opp. Eller som BØstrøm sier, når makrellen står 3-4 favner dypt. Nå er det ikke så veldig nøye da, for mine favner er lengre enn guttungens.. :)

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...