Jump to content

'Den norske los', hva betyr kbl?

tombok

Recommended Posts

Tiendedelen av dette igjen er jo fort en favn(ca 1,85m), men iflg Wikipedia forsvant denne for over hundre år siden. Min erfaring er at den fremdeles er i bruk på sjøen, og da særlig om vanndybde.

Tiendedelen av dette igjen mener jeg heter sjakkel, og brukes ofte om ankerkjetting - Feks 2 sjakler ute vil være ca. 37 meter.

Dett er ikke helt rett vel? For å beskrive mengde kjetting i vannet ved ankring er det betegnelsen antall lås som brukes, 1 lås = 15 favner = ca 27,3 meter

Edited by Bergen (see edit history)

Vi og de fleste jeg kjenner til bruker antall sjakler ved ankring, (men det er jo samme som lås). Og en sjakkel/lås er ikke en tiendels kabel, men 15 favner som igjen er ca 27 mtr som Bergen sier

Edited by Fru Jacobsen (see edit history)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Dere har nok helt rett. Husken røyner på.

Men når det gjelder favner vil jeg bestemt påstå at dette blir brukt, ihvertfall blandt eldre garde i mossedistriktet. Da gjerne om hvor dypt makrellen går når den taes på sett`n.

Brukes i hvert fall av "slekta" når vi er ute å fisker på hytta. Skal vi ha hvitting, er det å slippe ned til bunnen og så "et par favner" opp. Eller som BØstrøm sier, når makrellen står 3-4 favner dypt. Nå er det ikke så veldig nøye da, for mine favner er lengre enn guttungens.. :)

Edited by Honduras (see edit history)

Har jobbet litt på fiskebåt. Noen ganger var eieren (faren) skipper og noen ganger sønnen. Faren stilte alltid dybdemåleren på favner og sønnen på meter. Oppstod noen interessante situasjoner når noen glemte å stille om enhet.