Jump to content

Sjøen for alle til Lillestøm


olews

Recommended Posts

At det flyttes tilbake til Lillestrøm er jo gode nyheter! Messen på Fornebu synes jeg ble for stusselig og ville på sikt ikke akkurat bidratt til mer entusiasme...

Synes vi skal takke Norboat for innsatsen, og ønske friske krefter, og nytt initiativ velkommen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hjelper ikke å flytte messen hvis de flytter med seg alle de uinspirerte utstillerene! Jeg var der dag to og det virket som de hadde kastet inn håndkledet allerede. Noen unntak var det riktig nok, og jammen endte jeg med å kjøpe noe også! Men plotter, jolle, motor og radar var det ikke mulig å få kjøpt der, får heller bestille på nettet.

Link to post
Share on other sites

Det er sinnsykt dyrt for forhandlere å stille ut større båter på "Sjøen for alle" og siden folk skal ha større og større båter, mens prisene er presset, vil det være mer gunstig for forhandlere å satse på "Båter i Sjøen" enn "Sjøen for alle", da det er mye billigere å frakte en båt på vannet enn langs landeveien.

Det at utstyrsforhandlerne ikke har fasiliteter nok på land til å være veldig aktive ved "Båter i Sjøen", er vel det eneste som redder "Sjøen for Alle".

Når "Båter i Sjøen" skjønner dette og setter oppe messehaller på land i tilknytning til bryggene med båter i større grad i dag, vil nok Messehallen på Lillestrøm klare seg med en og annen kano på hyttemessa.

 

Tror jeg da... men jeg tar til stadighet feil, så dette kan være eller ikke være et unntak i så måte.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Før var det såpass billig å være utstiller at det var et mangfold og bilettprisen var ikke avskrekkende og heller ikke lokaliteten, så da var det mange båtinteresserte som kom av ren nysgjerrighet og som en kosetur helt uten planer om å kjøpe noe som helst - det var ofte de som endte opp som nye båteiere - , men nå er messen rettet mot de som er ute etter å handle og i dagens marked, blir det jo ikke alt for mange besøkende. Jeg kan godt huske at jeg som drittunge dro på sjølystmessa bare for å tigge klistremerker som jeg - til min fars store irritasjon - tapetserte rommet med.

Tok båtførerprøven der som snørrunge også, men det beviset er for lengst resirkulert og har nok vært i mer enn en rumpe i form av dasspapir etter at jeg så det sist.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hva var egentlig magien på Sjølyst ? Engelskmennene sier det samme om Earls Court, de flytta jo ut til Docklands.

 

Jeg husker Sjølyst, det var en egen magi der, men hva og hvorfor klarer jeg ikke å sette fingeren på. Kanskje det rett og slett var optimisme og mye penger blant utstillerne ? Noe var det i alle fall.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Enig med RSL.

 

Besøkende på messa tror jeg er folk som er generelt interessert i båt, og er på utkikk etter utstyr og ikke båt - for her finner du ikke et utvalg. Så å stille ut svært få båter på Telenor Arena fører bare til kø hos de få båtprodusentene som faktisk tillater at folk får lov til å komme ombord. Samtidig er det noen klyser der som ikke tillater ombordstigning uten "avtale", og jager samtidig entusiastiske (ekstatiske) unger vekk med fluesmekker (Windy, trebåter), uten å tenke på at pappa blir forbannet av oppførselen og mangel av forståelse for at unger er en del av beslutningen. Samme greia med de som stiller ut propeller i vannkar etc. Ungene får ikke lov til å prøve, og blir jaget. Akkurat som om de ødelegger noe. Kremt... Båten skal tåle 4 meter signifikant, men ikke et barn på 8 år.

 

Overfornevnte er det jeg opplevde på messa i etterkant av vår egen "åpningsseremoni" som var i kiosken, som vi klarte å finne først da pappa nedlatet seg til å spørre om veien: Der var det også "unger" som serverte. Tydeligvis under et strengt regime. Alternativene var: 1: Grillpølse i Brød. 2: Wiener i lompe. Jeg hadde med en på 4, en på 8, og en på 13. Menyen falt ikke i smak, fordi vi ville ha wiener i brød.

 

Det var umulig!

 

Løsning? Den eneste? Det var å kjøpe dobbelt opp av menyen og bytte selv. Det valgte vi jo ikke. Får være grenser til hva barn kan diktere, men den mangelen på fleksibiliteten i kiosken irriterte meg veldig og preger sikkert mitt inntrykk av messa også. Terningkast 1.

 

Gikk deretter på en vannscootersmell og alle var egentlig happy likevel :yesnod:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Da Sjølystmessa eksisterte fantes ikke internett og det nære til utstillerne gjennom nettet. Vi skriver 2014 og verden har ruslet endel fremover. Det er dyrt å være utstiller. Salget forsvarer neppe kostander med lønn, stands mm.

Jeg håper jeg tar grundig feil. Men som jeg skrev tidligere; neste års messe blir trolig den siste. Husk at vi her på BP tilhører den indre kjærne. Og langt nær de fleste av oss besøker båtmessene.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette er vel et enten eller for Sjøen for alle.

 

Den tradisjonelle hallmessa blir mindre og mindre interessant i konkurranse med flytende messer og store, permanente utstillinger hos forhandlerne. Iallfall for seilbåter tror jeg det betyr mye. Fallende besøkstall skyldes ikke bare at Telenor Arena er trang.

 

På den annen side har Varemessa de riktige forutsetningene for å fornye konseptet. Dersom de lykkes med ambisjonene om å gjøre dette til en "aktivitetsmesse" kan neste år bli veldig spennende. Redningsselskapet er allerede ute og lover å ta med seg Eliasbåtene dersom det kommer basseng igjen. Det er jo slikt som får småbarnfamiliene til å komme.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok ikke jeg kjører til Lillestrøm neste år for å betale 90,- i parkering pluss ingangsbillett for å se smabarnsfamiler samle seg rundt et basseng men en jolle med øyne.

Men det er kanskje andre som har interesse for slikt.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Godt poeng RSL. Fiskebassenget og RS Skøyta var fint for oss med unger. Med unntak av noen båtutstillere, der ble vi ikke jaktet på av en oppsynsmann som var engstelig for fingeravtrykk. Men vi må ikke glemme at bak enhver (kanskje ikke alle) båtinteressert familie med unger, så står det foreldre bak som skal ta beslutningen om en investering, så som selger hadde jeg derfor ikke turt å være så negativ til barna som er der.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok ikke jeg kjører til Lillestrøm neste år for å betale 90,- i parkering pluss ingangsbillett for å se smabarnsfamiler samle seg rundt et basseng men en jolle med øyne.

Men det er kanskje andre som har interesse for slikt.

 

RSL

Pass på hva du kaller norges trolig mest elskede båt nå :)

 

Men poenget var ikke at samtlige av oss skal tiltrekkes av Eliasbåter duppende i et basseng. Men at det trengs mer aktiviteter og opplevelser. Når man heller drar direkte til forhandleren for å se på sin neste båt, eller bruker nettet som en annen poster var innom, må det være andre elementer som drar folk til messa.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

 

må det være andre elementer som drar folk til messa.

 

Snakket kun for egen del i det innlegget og i det henseendet, er jeg nok ikke "Folk"

Flott om de får det på stell igjen, men meg har de nok tapt uansett. Tiden for messetilbud som virkelig rommer er over og jeg kan heller besøke utstyrsbutikkene i messeperioden. Der har de ofte de samme prisene og det er litt mindre folk. Ny båt for meg, kommer uansett ikke til å bli en båt fra en slik messe da jeg ikke innehar den typen penger. Jeg tipper at min neste båt også blir en gammel og godt brukt orustbåt med mast og seil.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er første gang i år at jeg har blitt stoppet fra å gå ombord i en båt fordi jeg ikke hadde avtale. Riktig nok fikk jeg tilbud om et klokkeslett, men dette synes jeg er tåpelig. Man betaler inngang på messe for å se, og da burde man få lov til nettopp det.

Skjønner til dels at Windy ønsker eksklusive visninger uten en skokk med oss "hugærne høns" løpende rundt, men da burde de bookes utenom åpningstiden, eller et annet sted mener nå jeg da. Dette til fordel for både selger og kjøper:smiley:

Link to post
Share on other sites

Helt enig Julie III. Er det utstilling så syntes jeg at man burde få lov til å komme ombord.

 

Jeg er nok sær_ Likte ikke golf fordi man må ta grønt kort/sertifikat før man får lov til å komme "ombord". Liker ikke at minsten på 4 år MÅ ha Tennis sko (og ikke vanlige gymsko med hvit såle) for å være medlem av Oslo Tennisklubb.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...