Jump to content

Sjøen for alle til Lillestøm


olews

Recommended Posts

Bare se, ikke røre.. fantastisk salgskonsept...

Å se inne i en båt, er selvfølgelig helt unødvendig da båten tross alt kun skal vises frem til bryggenaboer.

 

RSL

Ironi i den første setningen din?

 

Den andre setningen din forstår jeg ikke. Det er ikke derfor jeg har båt.

 

Min samboer sa at hun liker båtlivet, og vokser på det. Men hun sa også at ikke alle kan "dele din interesse" for en hobby.

 

Mitt svar var: Dette er ikke en hobby. Dette er livet. En grunnleggende plattform for å skape gode minner for ungene (4-8-13)

 

Båtvennlig hilsen fra dennrick :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ironi i den første setningen din?

 

Den andre setningen din forstår jeg ikke. Det er ikke derfor jeg har båt.

 

Min samboer sa at hun liker båtlivet, og vokser på det. Men hun sa også at ikke alle kan "dele din interesse" for en hobby.

 

Mitt svar var: Dette er ikke en hobby. Dette er livet. En grunnleggende plattform for å skape gode minner for ungene (4-8-13)

 

Båtvennlig hilsen fra dennrick :smiley:

Føler meg ganske trygg på at det er litt ironi der ja. Når man lærer litt av humoren til RSL, er det ofte, om noe kompleks til tider, veldig vittig :smiley:

 

:lol: Diskusjonen med din samboer utarter seg helt likt som hos oss. Når jeg begynner å snakke om neste års båtferie i nov/des himles det med øynene og kommer samme strofe :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette med unger er litt både og.

Uten at jeg skal fremstille meg som noen ekspert på barneoppdragelse, har jeg hatt med meg unger på messa i mange år. Og de har fått beskjed om å oppføre seg. Gå gjerne opp i båter og titt, men dette er ikke vår båt, så dere er forsiktige osv.... Sikkert de samme beskjedene som en god del unger har fått med seg.

 

Og så har du et sett med foreldre som gir fullstendig F...

 

Sto sammen med en RIB-selger på messa og så på en fin båt. Så kommer det en familie forbi. De treffer noen kjente, så de løfter alle 4-5 ungene opp i RIB'en, snur seg og slår av en hyggelig prat. Mens foreldrene har ryggen til, går ungene fullstedig bananas. De flekker opp luker og deksel, ratt og kontrollere til motor og instrumenter får kjørt seg, det hoppes og herjes som bare overstimulerte sukkerunger med skylapper får til.

Etter å ha snakket til ungene en gang uten synlig effekt, ber selgeren foreldre ta ungene ut av båten. De blir snurt og ber ungene komme ut fordi "mannen er sinna"....

Må si jeg forsto selger godt. Mulig jeg ikke kan fungere som selger på messe, for jeg var rimelig oppgitt over oppførselen. Og da var det hverken mine unger eller min båt.... :)

Link to post
Share on other sites

Dette med unger er litt både og.

Uten at jeg skal fremstille meg som noen ekspert på barneoppdragelse, har jeg hatt med meg unger på messa i mange år. Og de har fått beskjed om å oppføre seg. Gå gjerne opp i båter og titt, men dette er ikke vår båt, så dere er forsiktige osv.... Sikkert de samme beskjedene som en god del unger har fått med seg.

 

Og så har du et sett med foreldre som gir fullstendig F...

 

Sto sammen med en RIB-selger på messa og så på en fin båt. Så kommer det en familie forbi. De treffer noen kjente, så de løfter alle 4-5 ungene opp i RIB'en, snur seg og slår av en hyggelig prat. Mens foreldrene har ryggen til, går ungene fullstedig bananas. De flekker opp luker og deksel, ratt og kontrollere til motor og instrumenter får kjørt seg, det hoppes og herjes som bare overstimulerte sukkerunger med skylapper får til.

Etter å ha snakket til ungene en gang uten synlig effekt, ber selgeren foreldre ta ungene ut av båten. De blir snurt og ber ungene komme ut fordi "mannen er sinna"....

Må si jeg forsto selger godt. Mulig jeg ikke kan fungere som selger på messe, for jeg var rimelig oppgitt over oppførselen. Og da var det hverken mine unger eller min båt.... :)

:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Helt enig med Honduras,

og dersom foreldrene blir forbanna på båtselgere som ikke tillater at barna hopper i senger og gjør akkurat det de vil ombord

sier det mer om foreldrene enn om båtselgerne.

Vil ikke støtte selgere som er "snørrhovne" eller arrogante, men det går ann å vise respekt for det man ikke eier selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok messenes største utfordring er Internett. På 80-tallet var messen på Sjølyst stedet man måtte dra for å se nyheter og orientere seg. I dag har alle produsenter sin egen Internett side og det samme finnes for bruktmarkedet. Dette fører til at forbrukeren orienterer seg og snevrer inn sitt interesseområde og kan oppsøke tilbyderen der han har interessen. Messene blir da for de som har gjort sine undersøkelser forut for messen og ser fordelen av å kunne hente mere informasjon uten å måtte oppsøke tilbyderne individuelt(flere fluer i ett smekk). Å dra på båtmesse i Norge på generelt grunnlag om ikke man er ihuga entusiast kan bli for snevert siden utstillerne har blitt for få.

 

En annen ting er at Internett er en utrolig rimelig markedsføringskanal for tilbydere og nærmest helt gratis for forbrukeren.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Flott at den kommer på Lillestrøm igjen, bedre plass og flere utstillere, telenor ble litt for lite. Internett markedsfører vel også nyheter hele tiden nå, så det er ikke så mye "nytt" å se, men det er ok å treffe de forskjellige forhandlere.

 

Begge messer ligger vel lett til for oss som kommer med fly.

 

Sjølyst var egentlig ikke noe bedre , det var så vidt jeg husker mange forskjellige haller i flere etasjer. Det positive var at det var sentralt i Oslo, det teller når vi hadde med våre bedre halvdeler :yesnod:

Redigert av Otto R (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men Sjølyst var på en tid før vi benyttet Internett og derfor har vi alle så gode minner derfra.....

Jeg har til og med stått der som utstiller i min ungdom og det var MYE folk der !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da blir det messe på Telenor Arena også da. To båtmesser som skal ta drepen på hverandre. Ja, ja. Vi får se hvem som overlever. Messeprisene på Lillestrøm er nok i drøyeste laget for en utstiller som allerede sliter i et tøft marked. Tror det hadde vært lurest å bli på Fornebulandet i det små.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Som utstiller hadde jeg gitt pokker ! Jeg kjenner dette markedet med store utstillinger fra byggebransjen og det dør ut ! Dessverre kan man kanskje si, men det blir mindre utgifter og rimeligere varer til forbrukeren.

 

For de som lurer på kostnadene, det blir fort 50.000,- for 3 x 3 meter. Da kan dere selv velge.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Som utstiller hadde jeg gitt pokker ! Jeg kjenner dette markedet med store utstillinger fra byggebransjen og det dør ut ! Dessverre kan man kanskje si, men det blir mindre utgifter og rimeligere varer til forbrukeren.

 

For de som lurer på kostnadene, det blir fort 50.000,- for 3 x 3 meter. Da kan dere selv velge.

Har snakket med noen utstillere om pris, og tallene du nevner her er fullstendig feil, og må være tatt ut av lufta.

Link to post
Share on other sites

Kjenner på at jeg blir mektig provosert av eierne av Telenor Arena, men det henger vel litt sammen med hva jeg mener om det forholdet de har hatt til idretten. Nå vil de altså skape en ødeleggende splid i båtbransjen også, og dermed blir det bare tapere i den saken. Skal Sjøen for alle overleve, så er vi i alle fall avhengige av at hele bransjen stiller opp på samme sted.

Link to post
Share on other sites

Som utstiller hadde jeg gitt pokker ! Jeg kjenner dette markedet med store utstillinger fra byggebransjen og det dør ut ! Dessverre kan man kanskje si, men det blir mindre utgifter og rimeligere varer til forbrukeren.

 

For de som lurer på kostnadene, det blir fort 50.000,- for 3 x 3 meter. Da kan dere selv velge.

Er det rart flere seilbåtimportører har kjørt sine egne løp med messepriser og åpent hus i egne lokaler parallelt med Sjøen For Alle? Det er flere år siden de trakk seg fra SFA pga bl.a. kostnadsnivået og fordi de ikke har hatt mannskaper til å dekke både egne lokaler og en messestand.

 

Det koster ganske mye å flytte 3-5 seilbåter tur/retur Lillestrøm eller Fornebu, og så kommer leie for messeplass i tillegg pluss "all hands on deck" for å befolke standen. Med de marginene man har i båtbransjen nå for tiden skjønner jeg at de dropper landbaserte messer og heller deltar på Båter i sjøen og tilsvarende. Billigere transport, og det kan umulig koste det samme pr kvm for å ligge på bryggeplass som å ligge i en messehall.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Messen i Gøteborg er hyggelig. Annen etage er full av stands med duppeditter. Og de har gode tilbud. Helt greit med båter i 1 etage. Videre mange pølse, bagette kiosker. Eller restauranter. Overalt kan du kjøpe deg en øl. Barna kan seile fjernstyrte båter. Osv.

 

Prisen, den samme som i Norge. Men pakken de tilbyr er riktig priset o det betyr at folk drar, og de er positivt overrasket.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg var på messa på Fornebu for første gang forrige helg. Dit kommer jeg aldri til å dra på båtmesse igjen.
Jeg hadde med en kompis som sitter i rullestol, vi brukte halve tiden vi var der på å finne og vente på vektere som kunne ta oss frem til heiser for å komme opp og ned. Elendig opplegg for folk i rullestol.

Når i tillegg det er svært få utstillere, veldig lite fokus på seil, trangt, dårlig mat og null moro for unga, så er skandalen et faktum.

Link to post
Share on other sites

Er det rart flere seilbåtimportører har kjørt sine egne løp med messepriser og åpent hus i egne lokaler parallelt med Sjøen For Alle? Det er flere år siden de trakk seg fra SFA pga bl.a. kostnadsnivået og fordi de ikke har hatt mannskaper til å dekke både egne lokaler og en messestand.

 

Det koster ganske mye å flytte 3-5 seilbåter tur/retur Lillestrøm eller Fornebu, og så kommer leie for messeplass i tillegg pluss "all hands on deck" for å befolke standen. Med de marginene man har i båtbransjen nå for tiden skjønner jeg at de dropper landbaserte messer og heller deltar på Båter i sjøen og tilsvarende. Billigere transport, og det kan umulig koste det samme pr kvm for å ligge på bryggeplass som å ligge i en messehall.

 

Nei det er ikke rart i det hele tatt. Men veldig synd... og kanskje litt kortsiktig av forhandlerne. På Sjøen for alle var det i år kun Heitmann som i det hele tatt var representert av de store seilbåtforhandlerne. Det gir jo ikke noe godt inntrykk at man ikke får møte forhandleren en gang. Bare å hatt en 18-åring som delte ut kart og åpningstider for deres egen utstilling hadde hjulpet mye...

 

Jeg er helt enig i det andre har sagt om bruk av internett og egne salgshaller. Men jeg tror Sjøen for alle har en hensikt som nettet ikke kan erstatte, og det er i å vekke interessen hos kjøperne. Nettet bruker man for å glane seg ned i spesifikasjoner, vurdere og sammenlikne, etter at man har dannet seg en viss oppfatning av hva man er ute etter. Forhandlerne oppsøker man direkte får å få god tid til å prate med de. Mens messene går man på fordi man synes at dette med båt er litt gøy, se hva som skjer, bli underholdt, og så kanskje det trigges noen tidlige tanker om et båtkjøp her og der. Iallfall hvis messa er god. Det er derfor jeg virkelig håper Norboat og Varemessa lykkes med ambisjonene sine for Sjøen for alle.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Ironi i den første setningen din?

 

Den andre setningen din forstår jeg ikke. Det er ikke derfor jeg har båt.

 

Min samboer sa at hun liker båtlivet, og vokser på det. Men hun sa også at ikke alle kan "dele din interesse" for en hobby.

 

Mitt svar var: Dette er ikke en hobby. Dette er livet. En grunnleggende plattform for å skape gode minner for ungene (4-8-13)

 

Båtvennlig hilsen fra dennrick :smiley:

 

Beklager ... jeg glemmer stadig etter alle disse år at ironi er vanskelig å oppfatte skriftelig...

JulieIII har selvfølgelig rett.

Ikke bare den første, men hele innlegget var ironisk ment og langt fra mitt standpunkt.

 

Jeg er oppvokst med båtliv hver sommer, og vi har aldri hatt ny båt. Jeg er oppvokst med godt brukte åpne båter med påhengere som ikke alltid ville starte når vi skulle hjem, så jeg har rodd langt og lengre enn langt på dager vi ble overrasket av regn, tåke og blåst. Allikevel, har båtlivet alltid vært det jeg husker best fra barndommen og det er nok grunnen til at jeg nå er bosatt i båt. (Den var 25 år når jeg kjøpte den og selger var mer enn villig til at jeg kom ombord før jeg kjøpte den)

 

Ny båt har jeg ikke penger til og vil aldri få det heller, så selgere av jålebåter må ha så mange sære krav til potensielle kjøpere de bare vil.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Har snakket med noen utstillere om pris, og tallene du nevner her er fullstendig feil, og må være tatt ut av lufta.

 

Stand koster typisk10.000,--15.0000,-(3 x3 meter), messemateriell, rigging og nedrigging av messa, folk som skal stå der 3 ukedager og 2 helgedager.

De folkene er også uproduktive i hva som er deres vanlige arbeide. Eksakte tall er selvfølgelig individuelle, men en slik messe kan fort komme på 50.000,- penger som skal tjenes inn igjen. Det er ingen annen grunn til færre utstillere enn at det koster mere enn det smaker og mange har funnet ut dette. Kombinasjonen med faste utstillinger i egne lokaler samt at Internett kan benyttes til å kommunisere med kjøpere/publikum gjør tradisjonelle messer med sine kostnader mindre attraktive.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg innbiller meg at båt og utstyrsselgerne ligger noe etter bilsegere i forståelsen av den endringen som samfunnet gjennomgår.

Bilselgere erfarer at det er "mor"/kona/kjerringa som har det siste ordet i valg av bil. Mange bilselgere gidder ikke snakke med en enslig mannlig kunde som kommer innom. De har forstått at det bare er en frustrert mann som går og drømmer. Hvis derimot kona er med, har nybilkjøpet gått gjennom nødvendig saksbehandling i familiens øverste organ. dvs kona og der blitt analysert og budsjettert og konkretisert i en bestiling på et stk bil, farge hvit (for eksempel) Så kona blir med for å forsikre seg om at riktig farge blir valgt, resten er henne likegyldig bare ikke budsjettet overskrides.

Dette fenomen har ikke båtselgere forstått. De argumenter med fremdeles hk og maks knop, Men de bør istedet bruke argumenter som arealet på solsengen eller dekkets tåleevne for høye heler og ikke minst enkle flater å rengjøre.

"Er det ikke belyst sminkespeil, sier du?"

 

Slik er dessverre båtlivet langsomt amputert og redusert.....

 

Dette var kanskje litt "off topic", men det gjorde godt å få sagt det.

Redigert av Runner (see edit history)

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Stakkars mann :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Båtselgere har langt igjen til servicenivået i de fleste andre bransjer. Henvedelser på mail om enkle spørsmål som vannbåren varme blir ikke besvart etc. Jeg husker best når jeg sat meg godt til rette og følte hvordan det var å styre fra styrbord ratt. Så gikk en selger forbi og smilte, "her satt jeg godt sa jeg", "ja, ikke sant" sa han og gikk ned i salongen. Et ganske anderledes servicenivå enn f.eks. på sportsbutikken. Kjøpte akkurat ny sykkel, fant ut hva jeg skulle ha etter å ha sett på utstillingen. Da det var min tur kom en kar og begynte å forklare og belære meg på detaljer jeg ikke hadde tenkt på, selv etter å ha skrudd på sykler i over 30 år så er det stadig nye triks. Sånn er det ikke med båtselgere, dessverre. Skulle tror de ikke engang vill selge til deg. Blir det til av vi kjøper ny båt så kjøper vi den hos den svenske forhandleren.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg ser logikken din Runner, men problemet er nok at en del selgere ser litt snevert og kortsiktig.

Alle mennesker(potensielle kunder) er like viktige og alle har de en "munn som prater". Er man som selger trygg på sitt produkt så gjør man ikke forskjell på Ola og Anders eller Gunn for den saks skyld. Man skal være tilgjengelig for alle og prøve og huske at som selger har man har 2 ører og 1 munn. Litt kunnskap om produktet skader heller ikke da det ofte kan gi ekstra trygghet for en potensiell kunde.

 

En klarere invitt enn den Olews ga da han henvendte seg til selgeren kan man vel heller ikke få som selger. Å gå sin vei da er bare helt utrolig !

(selv om selgeren ikke ville fått solgt til Olews den dagen så ville et godt inntrykk hjulpet på at han kanskje var aktuell en annen gang, eller i hvert fall snakket positivt om firma, ikke negativt som nå blir tilfellet om noen spør)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hun var ikke med den gangen, men vi var ombord i en tysk båt i Göteborg og da var hun med. Hun kunne solgt båten til selgeren. Nordmenn i Sverige er jo egentlig ikke potensielle kjøpere så selgeren snakket mer båt enn salg. Vi snakket mye om erfaringer med disse båtene i Kroatia. Vi velger litt eldre (5-6 år gamle) for dermed å få større for samme pris. Hvordan ser det så ut ombord etter så "tung" bruk. En veldig hyggelig stund i salongen.

 

Om vi kjøper ny båt eller ikke er uavklart, det er noe med å seile middelhavet rundt om i øyriket i Kroatia. Her svikter messene synes jeg.

Utleie og charter er det veldig mye av i Göteborg og London, men veldig lite her hjemme. Enda det er veldig mange med norsk flagg under babord saling i Middelhavet. Foredrag, slide show, video fra Middelhavet hadde nok trukket en god del folk sidne dette er ting som ikke noe man setter seg ned og ser på youtube. Kanskje mer vannsport i syden, pakker med seiling, vannsport, paragliding, kiting etc. Det heter faktisk sjøen for alle her, ikke som i utlandet "båtmesse".

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...