Jump to content

Fortøyning og salg av båt?

Gleden 2

Recommended Posts

Hei.

Jeg har lettet litt på forumet her og finner ikke helt det jeg letter etter.

Jeg skal selge båt, og lurer på om jeg skal selge den rett før påske eller rett etter? (River 350 XR med 9,9/15hk)

Når jeg har solgt/Byttet den så skal jeg kjøpe snekke, sjark eller lignende, og lurte på fortøyning.

Hvor mye skal lodde(det som er på bunnen) veie?
Skal jeg ha kjetting eller tau opp til bøya?

Takk for svar...

Eg annonsen står i 3mnd på finn.no. Så eg ville sleng den ut nå. Rundt konfirmasjon er kanskje best mulig napp.

Mange bruker det, men eg liker ikkje kjetting, med mindre det er meeeget kraftig type. Er det berre din båt som skal fortøyes i beks bøye, så er det mindre kritisk med kjetting. Skepsisen min er pga tæring av kjettingen, ofte ifbm elektrisk strøm. Dimmensjon på loddet avhenger av størrelse på båten, og hvor værhardt det er der båten skal ligge.

Eg har lurt på legge ut ei bøye i havn hos slekt, til sommerbruk. Eg ser for meg 400kg betonglodd med 24mm trosse igjennom til det, og båten vår er 7,5tonn.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

100kg kan bli litt lite. Har selv fortøyd en 24' tresnekke (med relativt høyt overbygg) og en gavlabåt på rundt 22' til en moring lagd av 4 jernkuler på 135kg hver (540kg til sammen). Disse ble sveiset til et kryss bestående av flere 25mm jernstenger, for at de ikke skulle trille avgårde på bunnen (selv om de lå i en "klase"). Selv denne moringen klarte en storm fra feil retning å flytte slik at gavlabåten slo mot land og fikk ødelagt stevnen sin. Nå skal det sies at båtene lå utsatt til for vær og vind. Hvordan er bølge- og vindforholdene der du tenker å ligge?

Ville nok hatt minst 200 kg. Og så flatt som mulig, slik at det suger seg fast i bunn. Alternativt en sånn betongring til kummer, disse graver seg også godt ned. Bare pass på at den legger seg rett vei.

Definitivt tau opp til blåsa, det varer mye lenger enn kjetting. Gjerne med en 10-20 kg daumann litt over bunn som demper rykk i tauet og skåner loddet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

For en del år siden støpte jeg en ile til min daværende båt på 5 ton. Ilen var av betong, støpt i den støreste murebøtte jeg fant. Jeg støpte i garagen, under hovedbjelken. Når ilen var klar heiste jeg den opp med en talje festet i bjelken over. Kjørte tilhengeren under, ilen ned på ladet og ned til havnen. Der brukte jeg mastekranen til å få ilen av hengeren og ned til en jolle. Jeg hengte ilen i et tau, som gikk rundt og under midten av jollen. Når jeg var kommet til stedet hvor ilen skulle være "sjøsatte" jeg bøyen og kjetting som var montert i ilen, kappet tauet som holdt ilen under joller. Job done -:)

Jeg ventet ca en uke før jeg belastet bøyen, slik den fikk anledning til å sette seg.

Nb! Etter to år fikk jeg en venn til å dykke ned for å sjekke ilen. Da var ilen knapt synelig, nesten hele ilen var sugt ned i bunnen. Jeg hadde da heller aldrig problemer med at den flyttet på seg.

Jeg brukte en gammel loddebåt til formålet, la bare moringen på halvdekket i baugen (ja, pisket luft med propellen, Sabben hadde heldigvis kjølesløyfe) og lempet moringen over bord der jeg ville ha den. Den la seg heldigvis riktig vei :giggle:

Eit lite tips er å bruke ein nylonslings mellom moring og tau opp, istaden for sjakkel. Har betre holdbarhet.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Hei.

Ville lagt ut 150-200 kg. 2-8 meter fra loddet (kommer an på dybden)ville jeg knytt på et 10-15 kg lodd på tauet som besørger fjæring. Da blir behovet for stor moring veldig redusert.

Tauet som går videre opp fra det lille loddet skl akurat rekke ombord før det blir stramt.

200 kg kan du trekke ut med snekka. Bare tipp det utfor en kaikant el med både fortøyningstauet og et ekstra tau på.

Knytt ekstratauet i pullerten på stevnen og la fortøyningstauet henge på slep etter. Kapp når du er på plass.

I vannet veier loddet ikke mer enn150kg og det tåler både snekka og pullerten uten problem.

Mons

Eit lite tips er å bruke ein nylonslings mellom moring og tau opp, istaden for sjakkel.

Bruker man korte eller lange, legges de dobbelt eller hva er best? Har tenkt til å bytte ut kjetting med en skikkelig løftestropp fra ei mobilkran, og da kan det være greit å se på noe annet enn sjakler i hver ende.

Edited by Honduras (see edit history)

Stropp har litt mer gods som skal slites ut før den ryker, men det viktigste er en stram knute i festet på moringen slik at tauet bøyes ved bevegelse istedenfor å gli att og fram i festet og derved slites.

Mons

Mons

Tau blir også slitt, og slitasjen kan være mindre synlig enn på kjetting. Jeg stemmer for å helgardere og legge både kjetting og tau opp til blåsa.

Det er ikke bare tyngden på forankringen som avgjør hvor sikker den er, egenvekt og fasong spiller også rolle - for å sette det på spissen, 500 kg med kork gir ikke like god forankring som 500 kg med bly. For at forankringen skal grave seg ned må den ha større egenvekt enn havbunnen, bruker man betong bør man bruke mye armering for å få opp egenvekta.

Det har vært mange gode tips i forskjellige tråder om hvordan man går frem for å lage en moring, litt av det er samlet opp på Båtwiki

Edited by tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

om du har tid til å lese noen tråder her på båtplassen, er det bare å søke på Moring på forsiden av forumet.

Da kommer det opp tidligere tråder om emnet og etter å ha lest øyet stort og vått, er du rene eksperten på moring.

https://www.google.no/search?q=moring+baatplassen&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-beta&channel=sb&gfe_rd=ctrl&ei=sFEvU9fpL7Gk4ATAkoDICg&gws_rd=cr

Linken over er et søk på google med Moring og baatplassen.

Det ga 2330 treff.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening