Jump to content

utvendige bjelker som fester kjøl på stålbåt?

bbl

Recommended Posts

Vi har vært og sett på en stålbåt vi tenkte kjøpe, den ligger på vannet. Båten er et selvbygg. I etterkant sendte eier oss på forespørsel bilder av skroget under vannlinja.

http://www.flickr.com/photos/bjornar/13290151903/

Det viser seg at det er utvendige tversgående bjelker som fester et kjølstykke. Jeg ønsker meg innspill fra dere på dette. Har noen sett noe slikt på en båt tidligere? Er dette uegnet på en båt man har tenkt å kunne farte med, f.eks i Ytre Oslofjord?

På forhånd takk!

Det så veldig midlertidig ut. Om båten har behov for kjøl ville jeg ha laget noe betydelig mer solid enn det der....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Pent var det ikke, men siden båtens vekt sikkert er betydelig og den kun har to treffpungter på "kjølen" er den ganske sterk og solid. Det er heller ikke noe problem å lage en bedre kjøl ferdig og siden montere den når båten er på land. Det var kanskje meningen fra starten av men......

Om båten ellers er bra så er det sannsyneligvis ingen fare med denne løsningen men den bør utbedres.....

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Har aldri sett noe lignende. Dette var rett og slett amatørarbeid.

Vil vel også være en effektiv "fartsdemper".

Svært skepisk til dette. Virker som "båtbygger" ikke helt vet hvordan man skal bygge/konstruere en båt.

Enten er denne kjølen veldig ustabil, eller så syns jeg dette ser veldig rart ut.

Det gjør kanskje ikke noe at det er slik, men det blir vel å sette på håndbrekke litt vil jeg tru.

Men dette er jo ikke en planenes båt. He he.

Legger ved bilde av kjølen min.

bilde

Jøje meg, det var en underlig båt. De horisontale platene i forkant av propellen vil jeg tro reduserer propellens effekt. Stråkjølen (platene) vil ikke hindre rulling i særlig grad, vil heller redusere avdriften.

Denne ville jeg styrt unna, ser ut til å være bygget av en amatør med lite kunnskap om platearbeid. Kan kanskje fungere som bobåt/kanalbåt men denne ville jeg definitivt ikke lagt til havs med. Hva er prisen?

Edited by Lazyjack (see edit history)

mildt sakt så var ikke dette noen skjønnhet! hadde vært interessant å sett invendig struktur spant/stringere Var veldig mye klatting på platearbeidet. Denne kommer nok til å rulle en god del. kjølen er vel for å få bedre retningsstabilitet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jøss, det var en artig skute. Jeg tror jeg ville vært noe skeptisk til å kjøpe denne for mye penger, men til gibort-pris kan den jo være et artig innslag og en grei turbåt for en arbeidsvillig og nevenyttig eier!

Legger ved bilde av kjølen min.

Er det synsbedrag eller er det skjedd noe med kjølen

bilde

Yil bbl du må spørre konstruktøren hvorfor støttene er der.

Mulig skroget er for tung, så en må ha de støttene.

Men mest sannsynlig hjelpestøtter når skroget ble montert. Men er de helsveist så er det nok meningen at de skal stå.

Med 10 mm plater har du båt leenge, hvis sveisene er bra.

Edited by roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger-jo. Nei der har det ikke skjedd mye, bare synsbedrag.

Båten har stått som dette nå i 8 år og skal sjøsettes i uke 16.

Noen som kan svare på hvordan man kan svare rett på ett annet innleg som her.

Roger-jo. Nei der har det ikke skjedd mye, bare synsbedrag.

Båten har stått som dette nå i 8 år og skal sjøsettes i uke 16.

Noen som kan svare på hvordan man kan svare rett på ett annet innleg som her.

Slik mener du? da trykker på på knappen "sitat av/på" som er under innlegget