Jump to content

Hvor vanskelig er det å lage kalesje selv?

geiger

Recommended Posts

Har man den gamle kalesjen som mal kan det nok være en grei sak.. å lage en kalesje fra bunnen av er nok veldig tidkrevende og krever stor nøyaktighet!. Jeg vil tro det er veldig viktig med ei sikkelig industrimaskin da og rett skjæreutstyr. man må jo også ta hensyn til at stoffet utvider seg lit

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Her er kanskje flere ting som spiller inn? Er det til en 17 fot, eller er det feks til en stor båt der kalesjen er med i verdivurderingen når den en gang skal selges. Er det en båt du skal leve lenge med, og blir fornøyd med resultatet selv er jo det bra. Jeg har nettopp kjøpt ny til vår båt, og det kostet ca 50K. Dyrt ja, men den er med på å sette verdien, dvs en investering. Den dagen den skal selges, kan dette utgjøre forskjellen på salg til rett pris eller ikke. I tillegg er jeg ikke i nærheten av å få til noe slik selv;-)

Men i og med at du vurderer dette, så er du sikkert litt nevenyttig og kan få det til. Kan være mye penger å spare. Lykke til.

Skal ikkje lage kalesje, men skal sy nye puter til båten i skia trodde også at her måtte det ei industrimaskin til.

Men etter å ha sjekket opp med ein symaskinforhandler var maskinen til min kone meir enn god nokk det er ein heil ordiner maskin som finnes i de fleste hjem, måtte berre passe på å få rett nål til jobben, så skulle tro at stoff til kalesje er like greit å sy, så det burde vere ein kurant jobb om du har den gamle og kan bruke som mal. Ellers får du gjøre eit forsøk på å få fatt i tegninger og mål på den. Det er jo berre snakk om litt nevenyttighet of vere nøyaktig, lykke til.

Du kan spare en god del, mener på at de som har laget selv har endet opp med en kost på 2-3000,- i nødvendig materiell. Men du skal vite hva du gjør, og ikke gjøre for mange feil underveis...

Hadde jeg hatt mye tid til overs så hadde jeg vurdert å prøve. Men med et hav av andre prosjekter på gang velger jeg å la være....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...