Jump to content

Blanding Yamaha to takter


geirmund

Recommended Posts

Kjør 1%, hvis ikke skjer akkurat det som Skipper Worse skriver. I tillegg kan for mye olje i bensinen over tid føre til at stempelringene setter seg. 2% er ved innkjøringen hvis jeg ikke husker feil, og da sviver ikke motoren rent (har en 15 hk Yamaha 2005-mod. selv). 1dl olje per 10 liter bensin, ikke vanskelig å måle riktig :wink:

Link to post
Share on other sites

Bruk gjerne 2%

 

Jeg har en nyere Yamaha - 2006 modell med egen oljetank.

 

Blander inn 1% ekstra olje i selve bensinen før motoren selv blander inn olje.

 

At eventuelt soter mer skal en ikke ta så tungt.

 

Hadde en 1970 modell Suzuki DT 150 som brukte 1 liter olje på 24 liter bensin.

 

Dvs. i overkant av 4% olje.

 

Problemet etter mange år var ikke soting eller koksing, men at en coil gikk rett vest.

 

Skal huske på at oljen også smører andre bevegelige deler i en totakter.

Link to post
Share on other sites

Ser vi på yamaha`s egne autolube motorer varierer de oljemengde fra ca 1:200 -> 1:50 tomgang til fullgass likt med mange 2 takts motorer med variabel oilinjection. Å forhåndsblande blir i bestefall et kompromiss. Det er klart at smørekrav ved høye turtall vil påvirke levetiden/robustheten ved høy temp eller lignende. 2% med moderne 2 takstolje er uansett ikke så mye at det påvirker forbrenningen i nevneverdig grad(avhenger noe av bruk). Evinrude/Johnson hadde i en tid 1:100 på sine 9,9/15 hk ved har bruk skulle disse kjøres med 1:50. Etterhvert ble dette endret til 1:50 på alle applikasjoner! Evinrude e-tec har også mageroljesetting ved hard bruk frarådes denne jfr brukermanual. Ser en på bilverden ser en stadig lengre skiftintervaller på motorolje, dette er nepp for å sikre lengst mulig motorliv. 1:100 settingen på yamahaen har nok mere markedsførings nytte. Når det er sagt kan man bruke skjønn, kanskje er 1:75 et greit kompromiss. Det fører uten tvil til bedre marginer/smøring!

Link to post
Share on other sites

Ingen Yamaha har havarert som følge av 1% olje. At andre amerikanske motorer skal ha 2% blir lite saklig. Når en produsent som Yamaha merker sine motorer med 1% så er det ikkje tilfeldig og er gjennomprøvet både før og etter. Ja du kan pøse på så mykje olje du vil men det kan bare gjøre skade og intet godt. Men joda der er alltid noen som vet bedre.

Du mener altså at pga økende oljekvalitet så bør en benytte mer av det ? det var litt av en logikk

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

spørsmålet var og eg kopierer og limer : Kva er rett blandingsforhold på ein Yamaha 9.9 totakt 2004 mod.?

 

Og svaret er 1:100 Så kan du meine og gjer ka du vil på egen hånd uten å fylle opp tråder med bedrevitende feilinfo. Forumet her er meir enn fullt nok opp i synsing

Link to post
Share on other sites

Svært til kverulering da?Vbunn vil gjerne ha litt eksta olje i for å vere på den sikre siden noe jeg syns er fornuftig.Det skader ikke motoren i heletatt.Om autolubeen til yamaha kan jeg bare si att den er ukoblet på de motorer vi har hatt,etter anbefaling fre mekaniker.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

1 %. Det har det vært siden 70-tallet.

 

Yamaha har også i nyere tid hatt motorer med 1:50 blanding - f.eks 75/85hk på 80-tallet. Mener også å huske at noen modeller ble anbefalt å ha i mere olje enn 1% - dette fra verksted med lang erfaring - de så vel hva de fikk inn av motorer med trøbbel

 

Uansett, som Plutonium er ine på, det blir et kompromiss. 1:50 funker utmerket for en som ligger på full gass hele tida - 1:100 er bra for en som ligger å dorger dagen lang.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har en yamaha 20 hk 1997 mod har kjørt på 2 prosent siden den var ny så jeg , synes de er best , den går vel mest på full gass tenker jeg.

til dårging så er vel 1 prosent best.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Bruk gjerne 2%

 

Jeg har en nyere Yamaha - 2006 modell med egen oljetank.

 

Blander inn 1% ekstra olje i selve bensinen før motoren selv blander inn olje.

 

At eventuelt soter mer skal en ikke ta så tungt.

 

Hadde en 1970 modell Suzuki DT 150 som brukte 1 liter olje på 24 liter bensin.

 

Dvs. i overkant av 4% olje.

 

Problemet etter mange år var ikke soting eller koksing, men at en coil gikk rett vest.

 

Skal huske på at oljen også smører andre bevegelige deler i en totakter.

 

Dt 150 i 1970 ????? ,Hmmm.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et likelydende spørsmål her inne for noe siden.. Makan til synsing har jeg aldri vært vitne til.. Fant ut att jeg hadde en OMC forhandler i nærheten. Tilfeldigvis viste det seg att det var denne forhandleren som hadde hatt service på motoren som jeg kjøpte med en tysker som hadde feriert i norge de siste 15 åra.. (Jeg trodde han tok servicen i tyskland, da han tok med seg motoren hjem vær høst) 1985 modell. Motoren fremstår som ny med tanke på kompresjon. (forsåvidt nesten på utseende og) Men den motoren har gått på 1:100 siden den var ny! garantert! Att enkelte anbefaler 100 % økning i oljemengde synst jeg er merkelig.. Oljen har heller ikke blitt dårligere med åra..

Redigert av Muren Motorsport (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er som med alt annet her i livet; vi har forskjellige meninger om ting. Men en ting er sikkert, min Yamaha 40 hk fra 1986 har gått på 1:100 blanding hele tiden, og lever i beste velgående den dag i dag. Har faktisk byttet coil på den, en gang på 90-tallet. Ellers har den fungert problemfritt. Den har blitt mye brukt, både til dorging og "full-fart"-kjøring. Jeg tror ikke Yamaha ville anbefalt en bensin/oljeblanding som ikke var optimal for motorene sine, de har kanskje rykte på seg for å være de mest pålitelige motorene, ikke uten grunn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...