MaSa Startet 24.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2014 Jeg trenger en ny Gummijolle/rib til båten, da den som fulgte med ble plast/pinneved i stormen i vinter. Har forhørt meg litt rundt og fått anbefalt rib v bunn istedet for flatbunn. Men er det så stor forskjell på det? En AQ 290 koster ny ca 5500-6000kr mens en ny grand 300 koster 14000 og en ny brig koster 13500krEr det så stor forskjell at det er verdt nesten 10.000 ekstra?Og eventuelt er det noen markante forskjeller på Brig og Grand?Når det gjelder motorer så skulle jeg gjerne kjøpt en brukt 9,9 2takter men det er umulig nesten, iallefall i god stand.Grunnen til at jeg kikker på nytt er at det er veldig lite til salgs på finn og det som er til salgs er jo nesten like dyrt som nytt..Noen som kan komme med litt tips da jeg ikke har noen erfaring med slepejoller/gummibåter. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
MaSa Svart 26.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Siden ikke noen hadde spesielle erfaringer med vanlige flate joller kontra v bunner så har jeg bestemt meg for og bestille meg en ny v-bunn Valget står mellom en Grand 10fot og brig 10 fot skiller 2-300kr på båtene Jeg skal ha den heist opp på høykant bak på båten, blir egentlig en 3 meter for stor på en bavaria 33 sport?Eller burde det gå greit, kan få en ny 275 brig for 11500kr men syntes den blir litt liten igjen. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
SoBo Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Heisann! Vi har en 300 rib og synes denne egentlig er i største laget for å ha på tvers bak på båten. Kommer nok på sikt til å gå ned til 270. (må bare bruke opp den jeg har litt til først) Nå er vi stort sett to personer om bord da. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
MaSa Svart 26.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Er det jeg fryktet SoBo men syntes faktisk 275 brig var litt smal for oss. På det meste blir vi jo 4 personer, jeg en stor mann og en liten kone samt 2 barn på 3 og 5 i år...Mener den som var bakpå var 275 før den ble knust... og det passet egentlig fint. Båten er jo på det bredeste 3,45 men en 3 meter dekker nok absolutt hele akterenden, og vel så det.Er du fornøyd med rib eller kunne du like gjerne hatt en vanlig jolle med aludørk? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
SoBo Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Har hatt mange forskjellige gummibåter oppimellom, da med oppblåsbar kjøl og finer dørk. Fungerte bra dette i mange år da unga var små og vi hadde 6 hk på hekken. (greit og trygt for de små å bruke) Rib`en er nok i en annen klasse når det gjelder hvordan den går i sjøen og tar bølger. Artig å kjøre, har en vel 15 hk på hekken og går 25 knop med meg. Ulempa med den jeg har er vekta. (Har dobbeltbunn) Kunne tenke meg en rib med enkeltbunn neste gang ? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hakkannen Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Vurdert Valiant? Har en Valiant 270 med enkeltbunn, veier kun 45kg. Mener på at de også har en på 10 fot. Min går som ei kule, selv med 8hk (totakt), og går enda bedre nå med 15hk. I tillegg virker den solid og er grei å løfte opp på dekk, selv for en mann alene. Skal du bare vippe den opp bak båten blir jobben enda lettere. Den største fordelem med en rib (slik jeg ser det) er hvordan den tar bølger i forhold til en gummibåt med flat bunn. Om det er spiler eller plater. Flat bunn = ryggproblemer i litt fart i bølger, men på flatt vann er forsåvidt løsningen grei nok. De gummibåtene med oppblåsbar bunn synes jeg virker mer som en trampoline i fart, men nå har jeg kun prøvd en slik en gang, så ta den siste erfaringen med en klype salt Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 En Suzumar 310 rib lite brukt får du fra omkring 7' på finn ex motor. Veldig fornøyd med min. Montert konsoll i år, så da blir ungene fornøyde Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Valiant er vurdert også ja. Og finner jeg til rett pris så er det greit. Suzumar er også greit men 310 blir vel for stor kan Max ha 3 meter. Optimalt ca 2,90 men få i den størrelsen. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.