Jump to content

Locus Android kartprogram tråden.


Jan E.

Recommended Posts

Finnes en del tråder på Android kartprogram osv. Men de tar for seg en del forskjellige. Så litt "mye" til tider.

For de som ikke har tatt valget enda er det en fordel å lese de andre trådene for å finne ut hva som passer for deg.

 

Men for de som har tatt valget om å gå for Locus, og har spørsmål kan det kanskje være greit å ha mest mulig samlet i en tråd?

 

Så tanken med denne tråden var å KUN holde seg til Locus.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Syntes Locus virker utrolig bra, og veldig mye muligheter.

Liker også at en selv kan velge hvordan dashboard skal representeres og se ut.

 

Men kan starte med det første jeg lurer på:

 

Om en går online på vanlig PC kan en på Norgeskart.no (kartverket) velge flyfoto og zoome like langt inn som på Gulesider. Og det er Kartverket som har levert til Eniro vil jeg anta, siden bildene er tatt samtidig, og båter ligger på samme sted.

Men det ser faktisk ut til at Norgeskart.no har et litt bedre filter, og lettere å se grunnforholdene.

 

Så har lagt inn tweak add-on på nettbrettet for å få tilgang til langt flere kartbaser.

Og der finnes både det omtalte Eniro (som Gulesider) og Statkart. Men om en velger Statkart får en bare opp "Map data not yet availeble" når en begynner å zoome litt inn. Og på noen felter ser en at det er dårlige (satelitt?) biler som er brukt.

 

Så finnes det noen måte å få tilgang til samme zoom nivå, og kvalitet, i Locus som en kan ved å gå inn på en vanlig PC?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Så et spørsmål til:

Om en panorerer, zoomer, skalerer, og holder på aldri så mye på en PC ser det ikke ut til at en treffer på et nedlastingstak. Så hvorfor gjør en det i Locus når en laster ned for offline bruk?

Ser ikke helt hvordan (eller hvorfor for den saks skyld) serveren klarer å begrense dataen for dette? Er det pga at serverne kjenner igjen systematisk nedlasting av data, og setter inn en sperre?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Locus og kart fra Eniro. Jeg tipper at sperren på 10 000 "tiles" per dag sitter i klienten, og ikke i serveren. At de enten har spurt pent "kan brukerne våre laste ned begrensede mengder rasterkart hver dag, inntil 10 000 ruter", eller ikke spurt i det hele tatt, og bare antatt at 10 000 bildefiler per dag er OK og innenfor "normal bruk" av tjenesten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Sitter å dunker meg i hodet på vei til å laste ned Telemark kysten. Er mange dager jeg ikke har tid, mulighet, eller husker å sette i gang nedlastingen. Så nå ca 1mnd etter er jeg snart ferdig med Frierfjorden :eek::crazy::headbang: har vel til nå brukt kanskje 15 dager +-. Så dette er bare et helt tåpelig prosjekt å satse på å laste ned.

Om jeg husker å starte nedlasting hver dag så vil jeg jo ikke ha Telemark kysten før i 2015.

 

Sendte mail til Locus om de hadde mulighet til å innlemme flere Statkart versjoner i listen sin. Eller om det var de som hadde lagt inn begrensningen, åpne for mer per.dag.

 

Her er svaret:

 

Hello

Unfortunately Eniro Map are not officially supported in Locus due to terms of use. You've probably installed add-on MapTweak which is not officially supported and it is not developed by Locus team. 10000 tiles /day is limit for all maps that are added into Locus in unofficial way.

Anywya we negotiate some requirements with Norwegian Kartverket and in next versions will be maps from Statkart officially available in Locus. Unfortunately the limit 10000 tiles will be the same. This the requirement of Statkart. Please see section "Limit 10 000 Grense på 10 000" on page:
http://www.kartverket.no/Kart/Gratis-kartdata/Visningstjenester/Cache-tjenester/

Thank you for understanding and please feel free to contact me with further question or issue.
Best regards
Petr

 

 

Så ser ut til at flere Statkart versjoner vil komme i Locus uten å kjøre Tweak. :thumbsup:

Men 10.000 tiles/dag begrensningen er vel noe en må klare å finne en løsning på?

 

En kan jo laste ned hele kartdataen fra Statkart i et jafs for å jobbe med rådata osv om en registrerer seg. Så finnes det en metode å laste dette ned. Lage fornuftig data Locus kan lese, og gjøre det tilgjengelig på en ekstern server som ikke har 10.000/dag begrensningen? For ser ut til at så lenge en skal laste ned data via serveren til Kartverket er en låst til en veldig liten mengde hver dag.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er nå på sesong 2 med Locus på Samsung nettbrett og androide telefon. Min strategi for bruk ifht nedlastning er todelt. Noen nærområder laster jeg ned når jeg planlegger ruter/hvor jeg skal seile, men jeg laster ikke ned i full oppløsning, dvs alle nivåene, på alle kart. Større fjorder som er mer transportetapper gidder jeg ikke å ha alle detaljer på. Jeg kikker selvsagt i gjennom ruten med alle detaljer når jeg sitter hjemme eller er online, men laster ikke ned rubbel og bit.

 

Og så har jeg en slags deling mellom enheter. Jeg planlegger på nettbrettet så der laster jeg ned oversikten for hele ruta, på mobilen har jeg alltid ankomsthavn og mer krevende områder i full detalj som plan B. Har vanntett telefon (Sony).

 

Når jeg har brukt Locus over tid så begynner kartsamlinga å bli stor, og stor nok for min bruk. Så den nedlastningsbegrensningen var egentlig bare et problem akkurat til å begynne med. En trenger jo ikke å laste ned mer enn hva en har tenkt å seile, pluss litt til.

------------

 

Jeg seiler i all hovedsak innenfor god mobildekning så planlegging av ruta kvelden før innebærer også nedlastning av kart, om de ikke er lastet ned før.

 

Ruter og punkt deler jeg mellom enheter via ei mappe i Google Drive. Kart kan jo også deles her.

--------------

 

En måte å gå rundt nedlastningssperra er å laste ned noe via 4g og noe via wifi, så kan du dele kartene via Google drive mellom enhetene etterpå. Da har du i det minste doblet nedlastningsmuligheten.

 

Og er du innen dekning så kan en jo bruke det online, men selv foretrekker jeg å ha nedlastet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er det en måte for at Locus skal laste ned kun akkurat det området en markerer?

 

Det virker som at de første zoom nivåene tar den på et mye større område en det som ble merket.

 

Her er det som ble merkt:

bilde

Her er det som er lastet ned:

bilde

 

Når en zoomer inn ser en at det er det markedet området som har fått alle zoom nivåene en har valgt. Men det blir litt uoversiktelig senere når kart dataen begynner å bli ganske stor. Da blir det vanskelig å se akkurat hvor en har valgt detaljerte områder på nær zoom for nedlasting, og hvor en ikke har lastet ned noe enda...

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Skjønner problemet, men når du skal laste ned kan du velge calculate før du laster ned. Den vil da kun laste ned det som er "nytt". Slik at en kan ta høyde for overlapp når en marker, og sørge for å ikke få "hull" i kartet.

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Men problemet er når en skal laste ned på beste zoom f.eks. ved en øy en skal på dagstur til. Så går en inn å ser i offline over området (en er allerede et sted uten dekning). Om en da har lastet ned en naboøy i beste oppløsning tidligere kan det nye stedet se ut til å være ganske bra, men langt fra i best oppløsning. For denne ble da bare tatt med som et dårligere "tillegg" ved den tidligere nedlastingen.

Da ender en opp med å måtte laste ned hver gang en skal et sted, bare for å være sikker på at en har i beste oppløsning... Og fort et irritasjonsmoment.

 

Noen vil kanskje si at det burde ikke være noen problem å se det. Men på Topo varierer kvaliteten på områder ganske mye, og veldig vanskelig å vite om en har beste oppløsning. Om en har zoom 1-2-3-4 for hele området ser en straks hvilket områder en mangler videre nedover.

Om en tidligere har tatt et sted ned til zoom 10 kan naboøyen en nå skal besøke allerede ligge inne i zoom 7-8 offline, men finnes helt ned til 10. Men det er ikke enkelt å se uten å gå online og faktisk se at det nye området finnes i mye bedre oppløsning. :thumbsdown:

 

 

Blir litt flisespikkeri. Men det er et såpass supert program, at det er de små tingene som mangler...

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

"Problemet" ligger i så måte hos leverandør av kartet eller rettere begrensningene i nedlasting av kartet. Programmet er jo helt suverent. Og kartene/satellitt bildene er jo gratis.

 

Kanskje en skulle kostet på seg en mail til eniro/gule sider (evt Google) og spurt hvorfor det er begrensninger i hvor mye en kan laste ned i døgnet. Eller er det noen som har prøvd det?

Redigert av NoWaK (see edit history)

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Har forespurt Locus. De som er via Tweak add-on har Locus selv satt 10.000 som begrensning. Men Kartverket har 10.000 som begrensning også. Så der vil det uansett bli en begrensning når Locus innlemmer flere av disse i listene sine.

 

 

Det beste hadde nok vært å starte en skytjeneste blant medlemmene her inne. Eventuelt funnet en kart-tilbyder en kan kjøpe Kartverkets fra?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hadde vært kjekt [emoji2]. Men en annen rar ting er at en tilsynelatende kan laste ned ubegrenset i online på Locus også. Så Kartverket har ikke IP begrensning på alt.

 

 

Og et tips: I nyeste Android KitKat kan ikke Locus lagre til eksternt minnekort, kun lese. Så er en avhengig av å benytte dette bør en ikke oppgradere nettbrettet sitt riktig enda.

Jeg brant meg akkurat på dette :-(

Så nå må jeg flytte kartfilen mellom ekstern og intern minne hver gang jeg skal laste ned mer på fila [emoji19]

Står mer her:

http://help.locusmap.eu/responses/saving-offline-maps-on-sd-card-under-android-44-kitkat

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Kan en legge sammen to eller flere kartfiler til en? Jeg har jo nå lastet ned hele Oslofjorden og et stykke nedover svenske kysten. Hvis noen delte en fil med for eksempel Sørlandet kunne jeg ha lagt dette inn i sammen og fått en fil/kart?

 

Og et annet spørsmål. Har noen funnet noe andre gode kart en kan kjøre i Locus (andre enn Eniro)? Evt noen en kan kjøre eller abonnere på?

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Kan ikke finne Map Tweak for nedlasting i Google Play, og på AppBrain står det at den ikke lenger er tilgjengelig. Noen som veit hva som skjer her? Fått ny mobil, men nå vet jeg ikke hvordan jeg får Eniro-kartene inn i LocusPro.

 

Edit: Fikk det til å funke nå ved å kopiere over Locus-mappa fra den gamle mobilen.

Redigert av ohm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å legge inn Kartverkets sjøkart (hovedserien) fungerte ypperlig i Locus, og gir efter min mening mye bedre kart enn Eniro. Se vedlagte bilder for eksempel, evt. kan man sammenligne direkte på nett fra henholdsvis:

 

http://kart.statkart.no/

og

http://kart.gulesider.no/

 

Her er Eniro på tablet:

bilde

 

Og her er samme utsnitt med Kartverkets sjøkart:

 

bilde

 

For å få inn kartet må man legge inn en ny definisjon i filen providers.xml i mappen ./Locus/mapsOnline/custom/:

    </provider>
    <!-- Statkart Norway -->
    <provider id="15210" type="0" visible="true" background="-1">
        <name>Statkart</name>
        <mode>Nautical</mode>
        <countries>Norway</countries>
        <url><![CDATA[http://opencache.statkart.no/gatekeeper/gk/gk.open_gmaps?layers=sjo_hovedkart2&zoom={z}&x={x}&y={y}]]></url>
        <zoomPart>{z}-8</zoomPart>
        <zoomMin>8</zoomMin>
        <zoomMax>24</zoomMax>
        <tileSize>256</tileSize>
        <attribution><![CDATA[(c) Statkart.no Kartverket]]></attribution>
        <extraHeader><![CDATA[Referer#http://statkart.no/]]></extraHeader>
        <extraHeader><![CDATA[User-Agent#Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:7.0.1) Gecko/20100101 Firefox/7.0.1]]></extraHeader>
    </provider>

Link to post
Share on other sites

Map Tweak ser ut til å være borte fra Play, ja. For de eventyrlystne så ligger alt i /sdcard/Locus/mapsOnline/custom/providers.xml

 

Nederst på denne siden finnes eksempeldata for både Statkart og Eniro:

http://wiki.gcinfo.no/Kart_p%C3%A5_Geocaching.com

 

Hmm. Egentlig litt urovekkende.

Mener å lest fra Locus et sted at de jobber med å innlemme mye av det Tweak gjør.

Så foreløpig for de mindre tekniske anlagte så er det en fordel å ikke oppdatere nettbrettet eller Locus før en har forsikret seg om at det en har lastet ned til nå ikke går tapt.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

 

Hmm. Egentlig litt urovekkende.

Mener å lest fra Locus et sted at de jobber med å innlemme mye av det Tweak gjør.

Så foreløpig for de mindre tekniske anlagte så er det en fordel å ikke oppdatere nettbrettet eller Locus før en har forsikret seg om at det en har lastet ned til nå ikke går tapt.

 

Jeg ser at Locus har lagt til flere eksterne kartkilder i siste versjon (bla. Statkart Topo og Nautisk). Disse må aktiveres fra "Locus Store" inne i Locus, men flere av dem er gratis (bla. Statkart). Så det å oppdatere til siste versjon er absolutt en fordel.

 

Fremtidige versjoner av Locus vil få flere kart flyttet ut til "Locus Store", slik at listen med kart inne i applikasjonen ikke vil være så lang. Dette er jo en fordel for de fleste, i hvert fall så lenge det er gratis å legge til de kartene man trenger.

 

Funksjonaliteten med eksterne kart som er lagt til manuelt (og som Map Tweak automatiserte) vil nok fortsatt være der, det er alt for mange som bruker den til at de kan ta den vekk.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Jeg liker utseendet på Eniro sine kart, men tallene med dybde blir veldig små. Jeg antar at Eniro-kartene er pixelbaserte kart og ikke vektorkart.

 

norgeskart.no har "elektronisk sjøkart". Det ser ut til at dette er vektorkart. Er det mulig å bruke disse i Locus?

Link to post
Share on other sites

Jeg liker utseendet på Eniro sine kart, men tallene med dybde blir veldig små. Jeg antar at Eniro-kartene er pixelbaserte kart og ikke vektorkart.

Jeg mener det er mulig å nedjustere oppløsningen på kartene i Locus. Det skulle gjøre detaljene lettere å lese.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...