btor Startet 24.Mars.2014 Del på Facebook Startet 24.Mars.2014 Hei, Legger nedenfor ved et bilde av propellen og kjøl'lageret' på Sollux 24'. Det er litt mye slakk mellom akselen og hylsa som kommer ut av enden på kjølen. Jeg regner med at det er en plastforing el.l. som kan byttes der. Er det noen her som har denne båtmodellen som kan si om en kan kjøpe ny foring på Maritim el.l.? Akselen er 30mm i diameter. Hva med selve gjennomføringen, jeg tror det lekker ørlite mellom utsiden av hylsen og glassfiberen her. Bør jeg demontere de to mutrene over og under akselen og dra hylsa ut for å rense hullet, legge på epoxy og tetningsmasse? Er det løse bolter så jeg må holde imot med pipe på innsiden eller er det vanligvis faste bolter på 'innerdelen'? Flott hvis jeg kan få noen nyttige kommentarer på dette. Skal bytte motor, så jeg ønsker at aksel og propell også skal være i god stand... btor Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Hei, Hvis det er likt som hos meg er det to bolter på innsiden du må holde på når du drar til. Hylserøret mitt var støpt fast inne i båten, så når jeg løsnet boltene på utsiden var det ikke mer enn 3-4 mm jeg fikk mellom kjøl og stevnlager, la på masse sika og dro til ;) Skal du bytte cutless-lager må det nok splittes inne i stevnlager eller løsne hele greia for så å presse det ut ( sitter godt)! Litt annerledes hos meg, her stakk lageret ut av stevnbeslag. Jeg kjøpte nytt lager hos Storm og Halvorsen, de skaffer det meste. Hilsen Sollux 24 u/ac Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Splittet den gamle lageret med bagjonettsag, ligger masse tråder her om hvordan det gjøres. Bare søk. Kjøpte nytt på bestmarin butikk eller maritim, husker ikke helt. Jeg tabbet meg og kjøpte et nylonlager (ikke messing), sesongen etterpå satt det seg et tau i propellen, dette la seg også rundt utstikket på cutless lageres og lagde skikkelig dype stygge spor i dette. Det hadde nok ikke skjedd med et messing lager. Jeg er usikker på om jeg skal bytte det, har ikke opplevd noe negativ i etterkant med vibrasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Siden du skal bytte motor hadde jeg tatt meg bryet og skrudd av stevnlageret. Da får du også sjekket hylserøret for tæring. Boltene til stevnlageret er oftest gjennomgangs. Husk også nye tetninger i pakkboksen. Litt omfattende jobb men da kan det gå 10-20 problemfrie år deretter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.