Jump to content

Er disse platene fra Biltema egnet for å støpe med glassfiber?


Fjord21DC

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe disse platene og støpe opp med polyester og glassfiber. Selges på Biltema til 119,- kr. platen. 40 kg/m³. Mål: 1000 x 600 mm (0,6 m²).

Antar disse er mer egnet til stivere konstruksjoner enn Divinycell som er ruteskåret og derfor bøyelig.

Noen som har erfaring med disse platene?

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Polyuretanskive-252138/

 

http://www.pu-nordic.fi/teknisk_databank_NOR/hva_er_polyuretan

 

bilde

Redigert av Norcem21 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bonocell er svært godt egnet for å lage en sandwichkostruksjon, selv om jeg synes 40 kg. kvaliteten er noe kleint.

Bare husk at platene skal grunnes med polyester før bruk.

Når det er herdet ut, sliper du lett og vasker med Styren/Acetone før du laminerer.

For å få fullt utbytte av en sandwichkonstruksjon er det viktig at du laminerer symmetrisk. Like mye på hver side.

Link to post
Share on other sites

Se der ja! Funker jo perfekt det..

Problemet mitt er at jeg trenger plater som er lengre enn 100 cm, rettere sagt min. 120 cm..

Kan disse limes eller skjøtes på noen måte før de plastes inn, eller vil dette gi svakere styrke ved skjøtepunktet?

Hva brukes man evt. som "lim"? Bare polyester iblandet med herder?

Link to post
Share on other sites

Følger debatten deres på litt avstand, bare en liten avklaring:

 

Bonocell er svært godt egnet for å lage en sandwichkostruksjon, selv om jeg synes 40 kg. kvaliteten er noe kleint.

 

Er Bonocell det samme materialet som polyurethanplatene fra Biltema?

Link to post
Share on other sites

Svar på mail fra SeaSea nå for litt siden:

 

Hei !

Bonocell tåler polyester og polyester hefter veldig godt til Bonocell. Det er vanlig at man former bonocellen til den formen

man vil ha ,for så og støpe rundt med polyester og glassfiber til en solid konstruksjon .Bonocellen finns i flere densiteter ,og jo høyere

densitet jo mere tåler konstruksjonen i trykk,hvis du f.eks skal skru inn beslag.

Divinycell gir en sterkere konstruksjon enn bonocell .Brukes mye til akterspeil og sandwich konstruksjoner.

Hos Diab i Asker får du tak i divinycell som ikke er ruteskåret for sterkest mulig konstruksjon.

 

Mvh Seasea

Link to post
Share on other sites

Ok, så for å oppsummere litt så er alternativene:

 

  1. Divincell = ekspandert PVC (hvis jeg husker rett)
  2. Bonocell (fra SeaSea) = Biltemaplater = ekspandert polyurethan
  3. Våtromsplater (fra Litex eller Jackon) = ekspandert polystyren

Jeg tok med sistnevnte siden som et tips fra andre lignende tråder. Ulempen med polystyren er at den neppe tåler polyester (litt på gyngende grunn der), så den må i tilfelle mettes med noe annet før støping. Overflaten er belagt med et eller annet, så jeg vil tro det bare er endene som ikke tåler polyester i tilfelle. Jackon våtromsplater får man for øvrig i forskjellige tykkelser samt rutet for bøying.

Link to post
Share on other sites

Svar fra Biltema:

 

Hej,

 

Dessa skivor 252138+252139 är tänkta att använda just ihop med polyestern, så det går alldeles utmärkt.

 

 

 

Med vänlig hälsning/ Best regards,

Annalena
Kundservice

Tel: +46-77-520 00 00
kundservice@biltema.com

Biltema Nordic Services AB

Garnisonsgatan 26, 2 tr

254 66 Helsingborg Sweden
www.biltema.com

Link to post
Share on other sites

  1. Divincell = ekspandert PVC (hvis jeg husker rett.

 

Ja og nei.

Divinycell er et merkenavn for en hel haug med produkter til forskjellig formål.

Den vi kjenner best er H og HD kvalitet. Et kompositt av polyuretan og PVC.

PR er laget av resirkulerte brusflasker.

H kvaliteten er unik. I tillegg til høy styrke for vekten så isolerer den bedre enn samme tykkelse steinull. Den brenner heller ikke.

Link to post
Share on other sites

Se i tråden til SoBo, eller send han en IM, han har brukt disse platene mye noe du ser i tråden :smiley:

Han er veldig hjelpsom og hyggelig, og kan sikkert gi deg tips og råd!

 

 

https://baatplassen.no/i/topic/97794-stell-og-oppgradering-av-en-gammel-dame-princess-riviera/page-30#entry1564067

Vil gjenta meg selv her siden det virker som du ikke fikk med deg innlegget mitt :wink:

Han har bygget badeplattform og mye annet.. Mer direkte link:

https://baatplassen.no/i/topic/97794-stell-og-oppgradering-av-en-gammel-dame-princess-riviera/page-16

Link to post
Share on other sites

 

PR er laget av resirkulerte brusflasker.

 

Takk for informasjon :smiley: Brusflasker er vel PET (polyester termoplast) så vidt jeg husker. Eller er det bare korken som er PET? Uansett, Divinycell blir altså laget av tre forskjellige termoplaster, det var nytt for meg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...